Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Oliekøler.. Hvad Gør i?

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg skal have en oliekøler på min 1914, og jeg vil gerne have den til at sidde på gearkassen beslaget mellem motor og gearkasse, under bilen.
Jeg fandt den fra en Mercedes automat gearkasse, den passer perfekt i størrelse, og har 13 mm huller i begge ender. Jeg overvejer 2 stk sat sammen.

Jeg vil meget gerne se lidt billeder af jeres løsninger, og evt hvad oliekøler kommer fra.
Mvh martin

20131202_164708.jpg
20131202_164725.jpg
20131202_164725.jpg
20131202_164733.jpg
20131202_164816.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Buddha_Uffe Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så er det derfor jeg så dig komme ud fra den lokale kølermand i Kolding.. :-)
Den er blevet rigtig lækker den bobbel... Undskyld for OT....

-------------------------------------------
Kolding - 30384167 / 52390913
VW 1300 ´67
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeps:-) tak

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg havde engang en motor hvor der var 2 Externe oliekølere på. Dem monterede jeg på et beslag over gearkassen på hver side af gearkassen. Har desværre ikke nogen billeder, men den holdt en temperatur på ca 85 om sommeren og i køkørsel. Det var dog ikke kølere fra Mercedes men nogle 8 pas ala dem fra CSP.
Link: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=15097672924&rub1=Engine&rub2=Oil%20System%2COil%20Cooling&artnr=10083a&pn=0&sort=0&all=
Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Når ja og under ville jeg nok ville jeg nok være lidt betænksom med. Har set en blive ramt og olie blev tømt ud af motoren på "no time"

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så længe at køleren ikke stikker længere ned, end den Extra oliesump på motoren, så er jeg ikke nervøs for at have den under bilen.
Det gode ved den opsætning er, at man skal have meget lidt slange føring, og når motoren skal tages ud, kan oliekøler følge med,, så skal man ikke åbne olie systemet op, slanger af osv. Jeg har det også på min Ghia, bare knap så elegant, men det køler fantastisk,, der er åbenbart rigtig god vind under bilen

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Vildornen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kørte engang med 2 originale kølere monteret på torisionsrør bag
Een i hver side og med termostat på .
Måtte pille den ene af da jeg efter een times kørsel på motorvej
med fuldgas kunne holde min hånd på motorblokken :-)
Alt for effiktivt så spar på kræfterne
En 1914 med op til CA 110hk laver ikke mere varme end det kan klares med original doghouse
Hvis det ikke er nok lav HVX mods :-)

-------------------------------------------
M181/63
vildornen@gmail.com
THING happens :-)
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Motoren er pumpet noget, og den skal bruges hårdt når den er færdig.
Jeg har ingen standard oliekøler på . Der hvor den normalt sidder en køler er der lavet udtag til extern køler, så jeg skal have en del køling af olien.
Jeg har bestilt 2 af de lave/lange kølere der er på billedet.
Det er nemmere at lukke lidt af for luften til dem, hvis de er for effektive, end at skulle montere en mere, hvis man har lavet det for klein.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvad har en olie thermostat gjort jer?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har normalt altid en termostat på, men hvis udtaget sidder der hvor den originale køler sidder, så burde reduktionsventiler styre hvornår olien er tynd nok, til at blive lukket ud i køleren. Eller hvad.?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg havde nok forsøgt at stramme fjederen til reduktionsventilen, hvis jeg udvidede det org. system med ekstra olieslanger og to kølere. Det er jo svært ikke at undgå et højere tryk gennem den del af motorens org. oliesystem, med den "udvidelse". Men ville stadig montere bypass thermostat mellem motor og oliekølere.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg tror jeg monterer en termostat, så er man sikker..
Er det begge Fjedre du vil trække længere, eller kun en af dem?
Jeg er ikke 1oo procent sikker omkring de reduktionsventiler.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kun den nærmest remhjulet, den ved svinghjulet er efter det har været igennem oliekøleren.
Men pas nu på, den skal jo heller ikke være så stram at du springer slanger og køler ved oliekøleren.

Men det hele ændrer sig jo også hvis der er sat en større oliepumpe i, så det er ikke let at rode med. Det er ca. 90% gætteri....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok. Mange tak for info.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

I øvrigt.. Havde du ikke en Mercedes køler, under bilen på din gl bobbel.
Kan du huske mål, og hvilken model den kom fra?

-------------------------------------------
karmann martin

Reply

You must log in to post.