Jeg skal til at lede efter en manuel gearkasse til min bay, hvad skal jeg kigge efter der,, motoren er en t4 2,0cu
Jeg skal til at lede efter en manuel gearkasse til min bay, hvad skal jeg kigge efter der,, motoren er en t4 2,0cu
Nogen ider? Kan jeg bruge en 3rib, eller vil den gå med for mange omd?
du skal have en 6 rib..eller lave den om til type 1 gearkasse...med mindre du har en offroad bus med store dæk. så skal du have en 3 rib
Nemmest med en 6 rib, så passer hovedgears akslen lige i.
Bruger du 3 rib, så bør du skifte hovedgears akslen.
Det er relativ nemt, jeg prøvede det bare for sjov.
På 3 rib er hovedgearsakslen 11 mm kortere end på 6 rib.
Du får også det korrekte koblings hus med 6 rib.
Skal så bare bruge den lange starter.
Generelt er 6 rib noget billigere i Sverige.
R.
okay,takker for svaret ;o) jeg må prøve at finde en 6rib i sverige,
hvis nu man finder en 5rib er den så lige så fin som 6rib?
Såvidt jeg husker er en 5 rib til 1800 motor, og derved med kort hovedgears aksel, så stadig nemmere med en 6 rib.
Skal lige finde en gearkasse tråd på thesamba, der er det mere udførligt forklaret.
R.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143138
Her kan du se at en 5 rib ikke har så god ratio som 6 rib
R.
ok tak for info ronnie, så må jeg vist heller holde mig til en 6rib :o)
Jeg mener at både 5 og 6 rib har den lange aksel da de begge køre med type4 motorer. 3 rib har kort aksel da den køre med 1600 type1 motor, og det er dem der næsten kun er solgt i dk. I Sverige er der solgt rigtig mange busser med type4 motorer i. Rent prismessigt ligger en 5-6 rib til omkring 3-4000kr i Sverige og omkring 5-6000kr i dk for noget som er godt. Jeg skiftede selv fra 3 til 6 rib 091 og det er en kæmpe forskel at køre med. Men hvis du stadig kun køre med 1600 motoren skal den kæmpe en del over de 100 km/T da den mangler "mullerne" som en type4 har.
ja jeg har os kigget lidt i Sverige efter sådan en på blocket og boxerville, men er ikke lige faldet over noget, men har fundet et par busser med 6rib til en 10000 mand, og så er det jo ikke meget resten af bussen står i når man trækker gearkassen ud, men der er jo bare lige det med at den skal hentes...
jeg skal have en 6 ribs i bussen i vinter, til min 1776 motor, jeg ved at højgearsakslen er lidt længere, men der er forskellige meninger om hvorvidt den skal kortes op eller skiftes for at komme i, nogen siger den skal, andre siger at jeg blot kan skifte huset da det vist er dybere???
meld lige lidt erfaringer ind! go søndag derude
Du behøver ikke skifte akslen eller korte den op (jeg ville ikke gøre det sidste da de ikke laver dem mere). Type1 motoren sidder lige så godt på den lange som den korte. Grunden til at den er længere på en 5-6 rib er at det rulleleje som sidder i bolten til svinghjulet på en type1 sidder i krumtappen på en type4. Altså længere væk fra gearkassen. Jeg kørte i starten med 1600 på 6 rib gearkassen, men som skrevet lidt længere oppe er der ikke meget saft i den over 100 km/T. Behold den lange aksel så skal du ikke ud og bruge tid/penge på et andet svinghjul/ændre svinghjul hvis du en dag vil køre med type4.
Super Peter, tak for svar, så sparer jeg krudtet til noget andet ;)
Jeg ville skifte den lange højgears aksel til en kort, det er ikke særligt svært, og så er man sikker på det passer. Man skal bare købe en ny 5 kr's låsering hos Vw.
Jeg ville heller aldrig korte den lange op, der er jo masser af 3 rib aksler.
Hvis du skifter koblingshus, så skal du også have længere starter.
Da jeg overvejede om min westy skulle have samme setup som Mr_Bubles, så tog jeg lige højgears akslen ud af min 6 rib og sammenlignede montering på min 1776 med en aksel fra en 3 rib. Den lange kom ikke helt ind.
Nu valgte jeg jo at køre med 2L type4 i min earlybay..så jeg endte med at køre helt standard setup...hvis man kun kigger på gearkasse og motor.
Men som jeg altid selv ender med at gøre: Prøv det og se hvad du får af udfordringer.
Nå, men back til topic:
hrbrian, køb en 091/6 rib, den er plug and play til en CU.
Check også her, der var fornylig en tidlig 6 rib til 1800 sek (med garanti en måned, så man lige kunne nå at testkøre.
Og selv om 6 rib er stærk, så var det først den tredje 6 rib jeg lagde i denne sommer, jeg var tilfreds med. Den ene havde synkromesh problem og den anden rumlede lidt for meget.
jeg er næsten 100% på at 5 rib har kortere aksel end 6 rib. Den er jo til en 1800 motor.
R.
Peter har ret mht akslerne.
Ronnie har ret mht at skifte akslen så den passer til den pågældende motor.
FYI kan Weddle idag levere 4,57 R/P sæt til 3 ribberen, så den får næsten samme gearing som 6 ribberen. (en anelse højere) Sættet koster kr. 4060.- Memn så kunne man jo lige ta´og give kassen nye lejer, syncromeshér og tjekker gear for sidtage ved samme lejlighed.
T
se så er der allerede uenigheder, Peter siger den sagtens kan være der og Ronnie og Farmer siger den ikke kan???
Hehe, så må du give os et svar når du har fået det til at virke :-) Mik
I har sikkert ret mht til hovedgears aksel, jeg har ikke selv rodet med 5 ribs.
Smart med R/P sættet til 3 rib.
R.
"se så er der allerede uenigheder, Peter siger den sagtens kan være der og Ronnie og Farmer siger den ikke kan??? "
Det har jeg heller ikke sagt den ikke kunne. Jeg siger, at det er bedst at skifte til den aksel længde, som hører til den motor der nu skal bruges, for at få akslen til at hvile der hvor den er beregnet til det.
T
Fuldstændig samme mening om det som Farmer.
Det kan godt være at en lang aksel kan bruges, men som sagt, er det muligt at sætte den korrekte aksel på..så hvorfor lade være.
R.
farmer har du evt et links til hvor man kan købe det FYI Weddle 4,57 R/P sæt,
You must log in to post.