Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motorblok- flygtboret?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Står for at skulle renovere min nuværende motor med bla ny blok eller skifte til anden motor.
Er blevet anbefalet at gå en ny original og få den flugtboret.
Hvad betyder dette? Og hvad opnås herved?
Hvilke muligheder har jeg for, at optimere/ tune min nuværende motor. En tunet 1600ccm med dobbelte kadrons bygget af farmer?
Gerne til fornuftig pris.

(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

20758607 SMS

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du køber en ny org blok skal den ikke flugt bores, der skal du bare flytte dele over fra den defekte motor.
En brugt blok skal flugt bores. Det betyder at man tager et (langt bor) , og borer hele vejen igennem blokken, der hvor krumtappen ligger. Så fjerner man skævheder og slitage i blokken.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Et langt BOR ?????????????
De nye blokke man kan købe i dag kan også være skæve.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Men hvem tør man overlade en flugtboring til ?
Sidst jeg fik revet fire plejlstangsbøsninger op hos Viborg Cylinder Service sad stemplerne skæve i cylindrene bagefter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jpwest Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Alle de gamle maskiner man brugte til renovere vores gamle motore ,er vel efterhånden skrottet eller er havnet ved private,Als cylinderservice mener jeg roder lidt stadigvæk,dem i Rødovre har vist skiftet ejer og efter hvad jeg har hørt er kvaliteten dalet kraftigt.
Så vil skyde på der ikke er mange tilbage der kan(eller vil)grunden er enkel der er simpelthen ikke nok omsætning til en forretning kan drives.
West

(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har det org.VW Hunger værktøj så jeg laver det selv.
Det er heller ikke sådan bare lige at måle Lejeboringerne for ovalitet.

(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Viborg Cylinder Service...

de kan ihverfald heller ik lave topstykker til alfa'er.

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis ikke forretningen kan drives. Så sig NEJ når man kommer med arbejdet. Eller tag skiltet ned udenfor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tak for svarene so far.
Hvor vil i anbefale mig at købe blok? Og hvad mht boring + tuning?
Hvad kan lade sig gøre for rimelige penge?

(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der står følgende på min blok:
AS41 og T 1047008 og 211 101 101 E

Nogen der kender til denne type blok? For og imod
Og skal jeg gå efter sådan en igen?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hey.
Der er en del der bør måles efter, hvis man skal vurdere om den er værdig til en flugtboring. Det være sig især løfterhuller og check for at blokken ikke har slået sig. (Det nogen kalder kalkerpapir testen.) altså om blokken spænder på lejeoverfald. Derudover naturligvis en visuel inspektion. Er blokken -for- anløben af ir skal man tænke sig om 2 gange inden man gør det.

Din blok ser ud til at have begyndt livet som type 3 motor. den kan være udmærket at arbejde videre på. Den kan osse være klar til omsmeltning. Det er umuligt at sige uden at have haft den mellem fingrene.

Flere påstår at en flugtboret blok ikke dur. Det mener jeg er noget sludder. Men der er stor forskel på kvaliteten af en flugtboring. Der er mig bekendt ingen firmaer i DK mere, som jeg turde/ville overlade min blok til. Fvee, er en anden sag. Men han er jo heller ikke et firma, han er en institution ;-) (Jeg tror jeg er på den anden side af 125 flugtborede blokke gennem tiden. Og der har været en eller to, som kom fra USA, som jeg nok skulle have valgt at skrotte. Men det er ikke altid nemt, at sige fra når kunden nu har brugt penge på en "fin" motor derovrefra. Man er hurtigt en idiot, hvis man ikke vil bruge folks "fine" Samba eller Ebay stumper)

Jeg bruger BAS eller Engine Plus, afh. hvem der lige har tid når det skal være. Det dur. Og SKULLE jeg overse noget i en blok, så kontakter de mig og spø´r om jeg nu osse er sikker på, at jeg vil bruge penge på den.

En ny blok er da dejlig at arbejde med. Men de kan, som Fvee skriver, altså osse være ude af mål. Så det drejer sig om at være på vagt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Som type 3 motor? Er det godt eller skidt? Hvor mange ccm er den på oprindeligt?
Det skulle iflg tidligere ejer være dig, der har bygget hele motoren op, men for godt 10 år siden ;)

(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nææh, det gør såmænd ikke den store forskel, ud over måske et manglende hul til oliepinden.

Det er da slet ikke utænkeligt at jeg har haft med den at gøre. Meeen det sker af og til at jeg blir anklaget for at havet bygget motorer, som jeg slet ikke kender, eller måske bare har kørt ind på rullefelt.
- stammer motoren fra en 1303 oprindelig lavet på Grindstedegnen ? Kenneth etellerandet ?

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok- tænker mere på om det er nogen type blok som er bedre/ stærkere end andre. Især hvis man senere påtænker yderligere tuning.
Hvor mange kubik er AS41? Mere så jeg kan benytte cylindre og toppe osv i en ny og anden blok.
Det skulle være en tandlæge ved navn Jørgen Boel som du byggede motoren til.

(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvilken knast ville du i øvrigt anbefale til en 1600 blok?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er underligt at AS41 er blevet et begreb. Det er da bare materiale-betegnelsen.
Aluminium/silicium-legering etellerandet.
Det er bare en type1 blok -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja, det er efterhånden blevet en offentlig misforståelse.

Roadrunner, jeg har ført motorlog siden 2001, og har ikke en Boel i notaterne.
Jeg har en Kenneth Nielsen, som fik bygget en econo 1600 med en C25 knast, renoverede topstykker, 8-1 CR og Kadrons, i 2002. (Måske først afleveret tidlig 2003) Motoren fik dengang et blåt blæsehus, og blev monteret i en rød 1303. Rullet til 78 hk.
Jeg har en Boel som fik lavet en type 4 motor i 2006.

Sååå.....

Mht dit spørgsmål så kan jeg svare i flæng og sige alt hvad hylden har, for nærmest alt passer i. Men dur det (?)
Du må udstikke nogen "retningslinier"

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Retningslinjer? Jeg vil jo gerne have mest muligt ud af motoren og selvfølgelig genanvende mest muligt.
Skal nu have fundet en OK blok at bygge videre på og så finde ud af hvad dele den nuværende indeholder.
Tænker bare på hvad man bør/ kan gøre for "rimelige" penge mht knast, cylindre, toppe, krumtap osv ?

(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Også om jeg bør udskifte mine kadroner med fx 40mm Weber IDF?

(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hej roadrunner jeg har et par 40mm IDF i rigtig fin stand vi kan evt bytte med dine kadroner har også en fin blok men ring evt i morgen så kan vi ta en sludder
mvh bo tlf 25173329

evt sms dit nr

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Find ud af hvad du vil bruge af dele. - Krumtap/svinghjul/kobling, cylinderstr, toppe, udst og fødesystem. DEREFTER vælger du knastaksel og kompressionsforhold.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) 2llman Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hva ville du foreslå af ventil størrelse til en w120..?

-------------------------------------------
VW 1303 73' 1600ccm
crazymikesstaff@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

På en 1600? Std. På en større boring, større ventiler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hold jer nu lige til Roadrunners motor, eller valg til. Eller lav en ny tråd, hvor i kan diskutere jeres motor(er) Ellers kører vi bare af sporet endnu en gang.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.