Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Viden omkring bremsekalibre

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej er der nogen af jer der har noget viden omkring placering af selve kaliberen på, bremseskiven. Her tænker jeg, at det er forskelligt fra bil til bil, om kaliberen sidder foran eller bag på skiven. Jeg skal lave skivebremse sætte fra bunden, så jeg kan placere kaliberne hvor jeg har lyst.
Men søger noget viden vedr den geometri der sker omkring bremseskiver/kaliber.
Mvh Martin.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) duck Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeg har lavet et sæt dropspindler til min splitbus, hvor kaliber sidder foran. Det burde være ligegyldigt hvorpå skiven kaliber presser, bare man bruger samme styrke kaliber monteringspunkter. jeg bruger en porsche 944 spindel som er svejst på en earlybayspindel. jeg har så bare drejet den så kaliber sidder foran.

der findes jo biler hvor den sidder foran.

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Porsche 911 sætter dem også forskelligt alt efter årg,, men jeg leder efter noget konkret omkring placering.. Der må Være noget matematik bag de forskellige bilproducenters placering af kaliber.
Det var også af nysgerrighed.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Bare være opmærksom på at der måske er en rotationsretning på kaliberen. Forstået på den måde, at der hvor klodserne bliver presset frem imod når du bremser, der skal gerne være en anlægsflade beregnet til trykket. Hvis ikke der er det i "begge ender" af kaliberen/klodserne, så kan du ikke bare lige vende kaliberen.
Eksempelvis i Ducks tilfælde, der er han nødsaget til at bytte rundt på højre og venstre kaliber for at få udluftningsskruerne placeret korrekt, og derved er han afhængig af at kaliberne tillader ham at bytte det hele rundt (mht. ovennævnte problemstilling), fordi han nu har ændret gennemløbsretningen i kaliberen.

En anden ting er så at kaliberne nu sidder placeret i bærearmenes og krængningsstabilisatorens arbejdsområde, og det kunne jeg forestille mig måske ville give lidt problemer, især ved fuldt styreudslag og fjedring - måske???
Det er jo så ikke på samme måde et problem på en bil med fjederben, som på en med forbro/torsionsaffjedring.

Måske der er nogen fysikere/matematikere der kan forklare os hvad der sker med kræfterne der rykker i bilen når man bremser, med henholdsvis kaliber monteret foran eller bagved navet.... er der mon forskel på om kræfterne modarbejder det dyk som bremsningen forårsager i bilens affjedring, hvis i forstår?? Eller har det intet at sige fordi bremserne er en del af den "ufjedrede vægt".
Måske placeringen kun er dikteret af problemstillingen omkring den fysiske placering mht. bremserør/slanger osv. ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Vildornen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Placering af caliber er ligegyldigt mht overførsel af bremsekræfter da disse er centreret omkring drejecentrum hvilket er spindlen
Placer den udfra praktiske hensyn samt som Rasser siger mht rotationsretning

-------------------------------------------
M181/63
vildornen@gmail.com
THING happens :-)
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvorfor har det betydning hvordan udluftningsskruerne sidder..?
Burde det ikke være irrelevant i forhold til og lufte bremser ud, da det gøres ved tryk..

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Split261 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Luften vil altid stige op, derfor skal udluftningsskruerne sidde i toppen af kaliberen. Med mindre man vil lufte bremserne ud baglæns, som på en motorcykel.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Vildornen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Eftersom geometrien er fastlåst på undervognen er der ingen forandringer i overførsel af bremse kræfter udfra caliprernes placering
De praktiske hensyn kan jo være om de er nemme at servicere udlufte etc
Skal man fin kneppe på projektet kan man tale om placering mht vægten er lavt eller højt placeret ol
Har dog ingen praktisk betydning :-)

-------------------------------------------
M181/63
vildornen@gmail.com
THING happens :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Skruerne skal vende opad, ellers kan man ikke lufte ud.
Hvis stemplerne har en affaset kant, eller hvad det hedder, som på de originale. Så skal "åbningen" vende rigtigt. Se i rep.håndbog.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.