Er der nogle der ved om det er lovligt, at montere 4-punkts seler i en buggy?
Mvh Tommy
Er der nogle der ved om det er lovligt, at montere 4-punkts seler i en buggy?
Mvh Tommy
Hej
Min er lige blevet synet med H-seler efter at have prøvet med hofte/alm 3punktsseler.
Men på grund af skålesæder kunne kun H-selerne godkedes da de andre ændrede selens forløb.
Så kan 4 punkt sikkert osse bruges
Mvh Bjørn
Nu laver de da vist deres egne regler i synshallerne. (Men det kommer der jo af IKKE at ansætte erfarne synfolk, men blot nogen med løntilskud)
PÅBUDT sele skal være trepunktssele og hvis ikke denne kan anbringes, f.eks. hvis ikke B-stolpen er høj nok, kan hoftesele godkendes.
Før juli 1969 er der IKKE PÅBUDT nogen seler. Der kan H-seler så godkendes.
Efter juli 1969 kan påbudt sele suppleres med H-seler. Dvs. begge seler skal være monterede.
Ellers må I selv læse her i afsnit 10: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx
Super, mange tak for hjælpen.
Jeg har haft skrevet til trafikstyrelsen for at høre om det kunne lade sig gøre.
"I en bil fra 1971 er der ikke krav om andet end faste seler. Dvs. at de ikke selv
ruller ud -og ind."
det er et uddrag fra en længere mail-korrespondance. men kort og godt, det skal man kunne få synet. selvfølgelig skal selen være e-godtkendt osv.
kan godt videresende mailen hvis der er ønske om det
Sikkerhedssele på forsæder skal være trepunktssele. Hvor en sådan sele ikke eller kun vanskeligt kan anbringes, kan hoftesele dog anvendes. Sikkerhedssele
på bagsæder kan være hoftesele eller trepunktssele.
De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
'E'- eller 'e'-godkendt trepunktssele er mærket 'A' og hoftesele 'B'.
En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte
H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.
Før 01.04.89: Ikke-påbudt sikkerhedssele på forsæder kan være hoftesele.
Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
Det var det generelle. Så kommer vi til personbil:
10.02.021 Personbil M1
(1)Personbil M1 skal på alle siddepladser på fremad- og bagudvendende sæder være forsynet med sikkerhedsseler således:
a) på fremadvendende sæde: Trepunktsele med dobbeltvirkende inertiretractor
(er mærket »Ar4m«, hvor »m« angiver, at retractoren er dobbeltvirkende).
b) på bagudvendende sæde: Hoftesele eventuelt med automatisk retractor
eller dobbeltvirkende inertiretractor (er mærket »B« eller »Br3« eller
»Br4m«), eller trepunktssele med dobbeltvirkende inertiretractor.
Før 20.10.07: Gælder ikke for klapsæder.
Før 01.10.04: Hoftesele er tilstrækkelig på forsædets midterste siddeplads,
hvis passagerens hoved ikke kan komme i kontakt med forruden
som nærmere defineret i direktiv 74/60/EØF.
Hoftesele er tilstrækkelig på yderste fremadvendende bagsædepladser,
hvis der er en passage mellem et sæde og den nærmeste
sidevæg, der skal gøre det muligt at give passagerer
adgang til andre dele af bilen. Et mellemrum mellem et sæde og
den nærmeste sidevæg anses for at være en passage, hvis
afstanden mellem denne sidevæg, med alle døre lukket, og et
lodret længdeplan gennem det pågældende sædes midterlinie
er over 0,50 m.
Hoftesele er tilstrækkelig på bagsædets midterste siddeplads.
Ikke krav om dobbeltvirkende inertiretractor på forsædets midterste
siddeplads og bagsædets siddepladser.
Før 01.10.99: Bestemmelserne gælder ikke bagudvendende siddeplads.
Før 01.04.98: Hoftesele er tilstrækkelig på fremadvendende bagsædeplads.
Hoftesele er tilstrækkelig på forsædets midterste, fremadvendende
siddeplads, hvis trepunktssele ikke eller kun vanskeligt
kan anbringes. Ikke krav om dobbeltvirkende inertiretractor på
forsædets yderste siddepladser.
Før 01.04.89: Personbil M1 skal være forsynet med sikkerhedsseler på forsædets
siddepladser.
Før 01.07.69: Gælder ikke.
Årstallet 1971 er slet ikke nævnt. Der er mere hvis I gider læse det. Jeg har klippet i det.
som jeg skrev er det et udklip af min mail-korrespondance med trafikstyrelsen.
og de siger det godt kan lade sig gøre at syne bilen med en 4-punkts sele. jeg spurgte på flere måder, med henvisning til reglerne. men stadig siger de det godt kan gøres...
Hvem har skrevet under i dine mails.
Jeg vil nødigt være den synsmand der godkender den bil og så ikke følger vejledningen. Hvis så Trafikstyrelsens kontrollør træder ind af døren når bil forlader hallen.
det er en jurist hos trafikstyrelsen jeg har haft kontakt med
Ja det er fanden til branche når den ene hånd ikke ved hvad den anden laver.
You must log in to post.