Jeg har set de tekniske specifikationer på min 1302 cab fra 71,på Skats hjemmeside, at der står max effekt er 68 KW. Vil det sige at den er godkendt til 90 hk, uden nogle problemer?
Jeg har set de tekniske specifikationer på min 1302 cab fra 71,på Skats hjemmeside, at der står max effekt er 68 KW. Vil det sige at den er godkendt til 90 hk, uden nogle problemer?
Den ER ikke godkendt. Den KAN godkendes med 90 hk "uden problemer" Det forudsætter at den har std "S" skivebremser foran, og at bilen iøvrigt er iorden, og ikke noget halvfærdigt makværk.
T
Det sidste har så sjovt nok ikke noget at sige :-)
Hvorfor er den ikke godkendt Farmer ? Hvor kan du se det ?
Hvis man finder en 02 el,03 "S" med plader(foto)og går på DMR reg, står der næsten ved alle, max 68kw = 92,48hk, men gælder ikke 1302/03 1600(S) automatik da den har tromler i for.
Har selv brugt lidt tid på at finde ud af hvad min er,da min er sådan en kloning ikke aut, mere, på reg,attest står der bare folkevogn type 133
Frank, nu skal vi jo passe på det ikke blir misforståelser. - Alstå, den kan uden problemer godkendes til 68 kw. Men er den født alm 13/1600, som de jo normalt er, skal det stadig noteres som konstruktive ændringer. Så er det iorden, osse overfor forsikrings selkabet, og der skal ikke betales afgift, hvis det er gjort korrekt.
Var lige inde og læse en gang til, og nej det er ikke et krav at den bil har skivebremser på forakslen (?) I could have sworn. Sorry about that.
- Nå, det er nok fordi jeg får dem synet efter de tyske krav, som er lidt strammere, men IMHO så passer tingene bedre sammen der. Jeg ville hvertfald nødigt skulle lave en katastrofe bremsning fra 150 til 0 med 4 x tromler !!!
T
PS. Det med bremserne er jo så et fortolkningsspørgsmål igen igen, for læser man videre, så står der jo flg:
Citat: "Sikkerhed
Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt."
Citat slut.
Og eftersom omtalte vogn er født med 44/50 hk træder anden del af teksten jo så i kraft. Go figure.
Hvis det er over 20% effektforøgelse skal synsmanden henvise bilen til SKAT. Eller hvad ?
Hvor læser du ? Du må sidde med nogen regler som ingen andre kender til.
Jeg kan se jeg ikke er den eneste der ikke forstår det :-)
Den er født som en S, altså 1600 med skiver.
Hvad er det for en bil Per. Jeg tror jeg har godkendt en i Nibe medens verden stadig var lidt normal. Så den kan jo være importeret og godkendt og betalt afgift af 68 kw.
Og hvis SKAT tror en cab. har 68 kw. skal man bare holde op med at spørge. Man risikerer at få et "nej'
Det er en 1302 LS cabriolet. Født med 1600 maskine og skivebremser. Den har altid været dansk, indregisteret første gang, 15/5-1971. Det undrede mig bare hvis man uden videre kunne smide en 90 hk motor i, og så få den synet, uden nogen ville løfte et øjenbryn. Tænkte om det kunne være en fejl, der stod sådan? Om end så en af de bedre ;-). Den er nu stadig ganske standard med 50 hk.
Hvis der står 68kw. i DMR ville jeg klappe kaje.
Ja hvis det fremgår af Dmr, må den være godkendt eller fejlskrevet som 68kw, så er den lovlig med 68 kw. Det gør jo en hel del lettere og billigere at få en størrere motor i. Det kræver ikke syn når den er reg. som det. Så er det bare forsikringen som kan blive et problem, alt efter hvordan den er forsikret hos dem.
I kan jo selv prøve at tjekke, hvis der er nogen der har lyst... : DT 70839
Hvilken del af "klappe kaje" var det du ikke forstod ?
Ha ha ,jeg forstod det skam godt. Det kommer alligevel aldrig i brug mens jeg er ejer.
Fejlen er at de regner forkert når de regner om fra hk til kw.
1,36x50hk=68kw
skulle have været.
0,736x50hk=36,8kw
Har en med samme regnefejl på en 44hk motor.
:-)
Nu det efterhånden kommet frem flere steder at ved nyt system hos skat/dmr blev der lavet elektronisk fejl i en periode ved kw/hk ved omreg/indreg.
Hvis bilen omreg igen i dag vil de "høje" tal forsvinde igen, det var sidste melding jeg har set på nettet, det har været oppe på bilgalleriet flere gange hvor folk pludselig troede selv deres lille bmw 316i måtte have 344HK & var lovligt at tune derop til. Meeeen den går nu ikke, skat er OBS på fejlen!.
OBS: som der hentydes til længere oppe så er en fejlskrivning ikke pr automatik lovligt. Tror vist vi alle ved dette, meen "Men kan jo have handlet i god tro", men det jo noget helt andet.
I skal bare ikke vidersælge med info om effekt/kw forøgning i papirene, for det kan muligvis forsvinde ved en omreg til ny ejer. ;)
You must log in to post.