Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  bryllupskørsel i folkevognsrugbrød

(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Prøv du at læse hvad jeg skriver :-)
Gomore har både en samkørselstjeneste og en udlejningstjeneste.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Dillen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hvis du sætter dig selv som chauffør, er der jo ingen forskel.

(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Der kan jo godt være en juridisk forskel selvom der ikke er en fysisk forskel.
Chaufføren skal jo bare være ubetalt, så er det ikke hyrevognskørsel.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Dillen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Som allerede nævnt, hvis ikke der betales for turen, er der ingen problem.

GoMore ændrer intet på juraen og lovliggør ikke noget, der allerede er ulovligt.

Jeg er også sikker på, at dommeren vil finde det faktum, at du har lavet en
forudgående aftale med dig selv på en hjemmeside før du kører, påfaldende irrelevant. :-)

(permalink) rasmusmeyer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Bare lad være med at tage penge for det, og gør folk glade.
Hvorfor er der nogle der skal betale for at jeg gør min bil rent? Hvis man ikke har råd til benzinen, så får dem til at tanke bilen for jer. hvis man ikke har tid lån bilen ud,

(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Så jeg må godt udleje min veteranbil via gomore.... jeg må bare ikke stille mig til rådighed som chauffør? eller mener du også at det er ulovligt at udleje bilen via gomore?
Hvis det er lovligt at udleje via gomore, hvem må chafføren så være? eller mere præcist, hvem må chaufføren ikke være?

Den nye taxalLovgivning er ikke vedtaget for at forhindre at folk med veteranbiler kører folk til bryllup. Det er jo for at undgå den taxakørsel som Uber udførte.

Gomore er for øvrigt ikke en mulighed da der står i deres bestemmelser at bilen ikke må være mere end 15 år gammel.
Men det kunne nu være meget interessant at få undersøgt om det er i orden at leje sin veteranbil ud, for så virker det da som en fin måde hvorpå man kan omgå en lov som har haft utilsigtet virkning.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Dillen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det har ikke noget at gøre med, hvad jeg mener.
Det er lovene, der gælder.
Hvad du må og ikke må, kan du læse dér.
- Ikke på hverken GoMores, grundejerforeningens eller strikkeklubbens hjemmeside.

Og jeg siger det en gang til - for sidste gang;
Du må gerne køre konfirmander og brudepar, du må bare ikke tage penge for det, hvis du ikke har papirerne, forsikring osv. i orden. Punktum!

Om loven har utilsigtet virkning kan du jo overveje, hvis dit barn bliver slået til lirekassemand som passager i et uheld med
en chauffør, der ikke har uddannelsen og papirerne i orden og der heller ikke er nogen hjælp at hente hos chaufførens forsikring (for den har han ikke).

Det virker som om, du ihærdigt forsøger at finde en måde, hvorpå du lovligt kan omgå loven.
Det kan du ... (indsæt trommehvirvel) ... ikke.
Du kan sagtens omgå loven, men se lige efter hvad strafferammen og evt. også de menneskelige konsekvenser er, inden du
beslutter, om det er smart.

Læs hvad der står i loven, forstå det og accepter, at uanset hvor mange smarte apps og mere eller
mindre selvbestaltede påfund, der findes i dag, bliver loven altså ikke sat ud af kraft, ligesom tilfældige hjemmesider ingen autoritet har.

Lovene er blevet lavet for at beskytte os alle.
Det er komplet egoistisk at forsøge at omgå loven og sætte andres liv, førlighed og evt. erstatning osv. på spil for at tjene et par håndører.
Tænk på andre end dig selv og overhold landets love.
Det er ikke svært, og det skal nok gå lige så fint. :-)

(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Okay. Man kan blive slået til lirekassemand hvis man betaler penge for at køre med folk, men ikke hvis man kører med gratis.

Det lyder ikke til at du ved så meget om lovene. Det virker i hvert fald ikke til at du kan svare på mine spg.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Dillen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jeg kan forklare det for dig, - jeg kan ikke forstå det for dig.

Naturligvis sker uheld uanset papirerne, men det er jo primært et forsikringsspørgsmål og det er aldeles ikke uvæsentligt i mine øjne.
At køre rundt uden forsikring er ikke alene ulovligt, - det er også både
økonomisk gambling og ganske enkelt dumt.
Ville du selv synes om at blive kørt ned af en uden forsikring?

Det er hverken mit job eller ansvar at fortælle dig, hvad der står i loven,
men det er dit ansvar at vide det og efterleve det.

I den forbindelse forskrækker det mig, at jeg ved så overraskende meget
mere om lovene end du, men det er måske fordi det interesserer mig at
komme helskindet og (for)sikret igennem dagen og fordi jeg også tænker på
andre og andet end mig selv og mit egos økonomiske velbefindende.

Opfør dig ansvarligt og overhold loven.
Det skylder du os alle.

(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jeg ved ikke hvorfor du ser et behov for at minde mig om at være ansvarlig og overholde lovene. Jeg forsøger jo netop at finde en løsning så vi stadig kan nyde veteranbiler som kører til bryllupper og konfirmationer. Hvis jeg ikke ville overholde loven ville jeg jo ikke have nogen interresse i at finde en lovlig løsning.
Jeg spurgte for længe siden om man kan leje sin veteranbil ud lovligt. Da du nok umiddelbart ikke ved det når du her efter flere indlæg ikke har svaret på det endnu, er det okay med mig at du så bare lader en som evt. ved noget om det, om at svare mig.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Dillen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Der er ikke udstukket klare regler for det specifkke grænseområde om hvor ofte der skal køres, hvor langt eller hvor meget, før der er tale om erhverv og ikke privatudlejning, hvilket i praksis blot
betyder, at det er de almindeligt gældende regler (max årlig indtægt, skatteregler osv.), der gælder.
Du skal altså huske at indberette lejeindtægten til Skat.

Og check så også lige din forsikringspolice.
Nogle selskaber forbyder udlejning af det forsikrede køretøj.

Læs f.eks. her:
https://penge.dk/skat/skatteregler-ved-privat-biludlejning-og-samkorsel

Tænk f.eks. på alle de studenterkørsler, der køres i veteranlastbiler mm.
Der stiller politiet krav om kørekort til bus, erhvervslicens, forsikring, fartskriver mm. og kørslen skal i visse tilfælde anmeldes til Politiet inden den foretages.

MEN - Din bil betragtes ikke som værende udlejet, hvis du selv kører den (eller kører med i den). Så er vi ovre i samkørsel eller taxakørsel.

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Michael.....

Bortset fra uddannelser, certifikater og alt det andet.

Hvis du "låner" din bil ud, vurdere du at føreren burde være i stand til at føre køretøjet forsvarligt.
D.v.s. at der ikke er erstatningspligt hvis "låneren" laver buler.
(Google det selv, læs bl.a. retsafgørelser)

Hvis du "lejer" dit køretøj ud, skal det synes og godkendes til udlejning uden fører, det er et udvidet syn, der kan foretages af alle(???) bilinspektører. Derefter skal vognen forsikres til udlejning. Da jeg for 15 år siden havde en biludlejning, gav jeg kr. 3500,- pr. mdr i ansvar, kasko var ikke en mulighed (og prisen er steget siden).

Forskellen ved skader er, at din civile forsikring ikke dækker erhverskørsel (udlejning er erhverv) og sansynligvis er oprettet på betingelse af at det kun er dig og dine nærmeste der fører køretøjet (det står med småt i policen) og det er derfor der kommer alle disse krav til: førerens uddannelse, fartøjets godkendelser og indregistrering og forsikringerne på fører, passagere samt fartøjet.

Dillen har beskrevet forholdene for udlejning med fører og kørsel uden betaling via gomore m.m.

Mvh Royce

Ps. Jeg ved selvfølgelig ikke hvad dit forsikringsselskab siger til, at du kører fra en kirke og henter 4-5 gange "dagens bryllupsmiddag" som take-away, eller om det er at betragte som ikke hobby relateret kørsel.

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig

Reply

You must log in to post.