Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor størrelse

Tags:
No tags yet.

(permalink) morn Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej..

Har lige et måske dumt spørgsmål.. Hvis man har en 113'er der normalt er født med en 1200 motor, som der er synet/godkendt med en 1500, samt man har betalt ekstra afgift af motorstørrelsen, fordi den var tunet med mere end 20%.. Så nu er den lovlig med en 1500 motor.. Gælder de 20% så igen? Så man kan undgå endnu en afgift hvis man holder sig indenfor 20% op fra 1500 (dvs. op til 1800) eller er det stadigvæk 1200 der er tale om?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

den er ikke lovlig fordi du har betalt afgift - den er kun lovlig iht til det fabrikken har godkendt , læs evt dette... http://vwnettet.dk/topic/199921

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) morn Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Okay, men ifølge Volkswagen kundenienst-ratgeber, har fabrikken godkendt den med en 1493 motor, så den er jo fin nok. Kan se de også har godkendt den med AF, B, AD og AS motore, så hvis jeg ændrer spørgsmålet til en 1600 motor, så skal jeg vel ikke betale afgift atter engang? eller hvorledes?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej man kan ikke lovligt øge den igen med 19% Ej heller med 21% og så betale afgift igen. Eller jo måske, det skal man nok spørge SKAT efter. Og som Ib siger så bliver det ikke lovligt af at betale afgift. Men glem det! Og kør! Med det du nu godt kan lide. Der er ingen der hænger sig i om det er en 1200 eller en 1600 der sidder i ved syn. Det har jeg i hvert fald aldrig set i de 14 år jeg har synet biler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvad så mht større motor end 1600 ved syn? F.eks. 1914ccm- hvordan forholder man sig som synsnyndighed til dette?
Umiddelbart er motorerne jo ens af udseende- svært at vide hvad de indeholder af stumper

(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Quote " Og som Ib siger så bliver det ikke lovligt af at betale afgift. Men glem det! Og kør! Med det du nu godt kan lide. Der er ingen der hænger sig i om det er en 1200 eller en 1600 der sidder i ved syn. Det har jeg i hvert fald aldrig set i de 14 år jeg har synet biler. " End Quote.

HOLD NU OP!!! Og gå så ind og LÆS Trafikstyrelsens regler og retningslinier. Der sker noget "hele tiden" - for 1 år siden kunne nærmest intet lade sig gøre. Idag er der muligheder.
Og jeg ved ikke hvor i har det fra, at en bil ikke er lovlig selv om den er godkendt/evt betalt afgift af en ombygning. Den må i sku forklare mig, skåret ud i pap. For i mine øjne er det en frygtelig gang sludder.
Og jo der ER folk som er blevet bonnet i afgift før i tiden, hvor de har kørt med en 1600 motor i en bil der var født 1200. Kender mindst 3 tilfælde. Der er nok flere.
I OP´s tilfælde er man nødt til at gå ind og se hvad der står helt nøjagtigt, for at finde ud af hvad den er eller ikke er, da det jo nok er et stykke tid siden den konstruktive ændring er foretaget. Og den er jo godkendt ud fra det regelsæt der var på det pågældende tidspunkt.

Jeg kunne godt lægge en how to op. Men jeg gider ikke, fordi 2 månder efter er der så mange der har forsøgt at trække biler igennem, som hverken kan styre eller bremse, (bogstaveligt talt) Og så har vi balladen. (Det var det der skete for ca. 5 år siden, hvor du jo iøvrigt selv var blandet lidt ind i det Frank)

En af mine naboer er økolokigsk landmand. Han siger: "Det kan ikke betale sig at kæmpe imod staten/EU. Istedet må man finde de muligheder der inden for lovens rammer." Det er ikke småpenge han finder ved at læse lidt på lektien. Det samme er gældende her. Læs nu hvad der står, og reager på det, istedet for at rende med en halv vind, så kan i komme vidt, hvis i ønsker det.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Vil du være rar at anvise afsnit og evt. sidenummer i Trafikstyrelsens regler ?
Og jo hvis den er godkendt og betalt afgift. Men ikke kun at betale afgift.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) morn Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Frank... Jeg er da lige blevet bonnet 2000 for at have en 1500 motor i min fremfor en 1200, så nogle bliver det da....

Men jeg undrer mig lidt, hvordan kan man blive opkrævet afgift hvis bilen ikke er synet med det? Det er vel syn der giver det videre til SKAT... Så de 2 ting hænger vel sammen...

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja det havde været logisk - men nu er det ikke altid logisk ;o)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja man kan ikke blive afkrævet afgift hvis bilen ikke kan godkendes. Jeg tror nu ikke det vil afholde SKAT fra at prøve. Ja synshallen laver en henvisning til SKAT. Men hvad der så videre sker ved jeg ikke. Fortæl-fortæl!
Du må da vide om din bil er synet og godkendt med 1500 motor. Har du ikke lige gjort det?
Og nu vil jeg så vide hvordan SKAT greb det an. Kaldte de det "identitetstab" eller har du bare betalt for den større effekt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) morn Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jamen min bil er en svensker, der skulle indregistreres og den er lidt ændret ud over motor delen, så skulle betale 9077 i afgift samt de 2000 ekstra for stører motor.... Så det er både identitetstab, så skulle betale 105% afgift af ny prisen, samt 2000 for anden motor... Men pga ombygningerne, var det mest motoren han stejlede over...

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så er blot registreringafgift du har betalt. Identitetstab er hvis du bygger en bil om til buggy eller anden kitcar.
Grunden til at jeg spurgte var at jeg havde hørt at man ikke mere kan betale en ekstra afgift for en større motor, men at der skulle betales ny afgift på hele bilen (identitetstab) altså på en dansk bil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) morn Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Okay :-) ved bare at bilen er fra 1961, men pga ombygningen er den nu fastlagt til at være en 1964... Så lidt identitet har den vel mistet :-) men hvad, frygtede at det ville være mere end det... Mindes jeg gav mere i afgift for min Buggy tilbage i tiden...

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nå så er den blevet en anden årgang. Ja det er utroligt hvad man skal høre. Det er noget man gør på kitcars eller vist endda kun på hotrod-ombygninger.
Det er godt jeg slap ud af det system.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

"Okay :-) ved bare at bilen er fra 1961, men pga ombygningen er den nu fastlagt til at være en 1964..." ?????
Hva dælen, havde de drukket af natpotten den dag?
Den skal da ikke have identitetsændring af den grad, medmindre den er seriøst ombygget.... det kan selvfølgelig osse godt være den er det. Det ved vi jo ikke. Men jeg kan egentlig godt forstå at menigmand har lidt døje med at finde rundt i det. Selv T&S folk roder jo rundt i begreberne.

Frank, jeg finder det til dig.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Vildornen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Alt dette er fordi at SKAT sagtens kan opkræve en afgift af større motor og en en ombygning .Selvom dette ikke er godkendt .
Det er fordi det drejer sig om 2 instanser hvor der er en der opkræver og en der godkender og har du først betalt kan du ikke få pengene tilbage hvis det ikke kan godkendes .
Og hvad kan vi lære af det ?
SKAT KAN IKKE GODKENDE OMBYGNÌNGER
SYNSMANDEN KAN IKKE GODKENDE MEN KUN KONTROLLERE EN OMBYGNING
Så bliv i bare ved med at bygge om og se så hvad der sker når der er et uheld hvor i er involveret :-( Forsikringsselskaberne er ved at opdage dette
Eller brug kun godkendte dele og få det godkendt og SKREVET i papirerne
Som Farmer skriver så sker der for meget , især i disse dage , til at en How To holder mere end et par måneder :-)

-------------------------------------------
M181/63
vildornen@gmail.com
THING happens :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Min påstand er: Der sker ikke en skid.
Vi vader rundt i mudderet fordi vi blander regler med hvad vi tror. Og så er der visse der tror at medlemskabet af EU kan hjælpe os.
Noget går galt fordi folk tror at bare man betaler afgift så er alt i orden. Så de henvender sig til SKAT for at høre hvad ombygningen vil koste i afgift. Og SKAT siger ikke "nej tak"!
Den rigtige vej er at få ombygningen godkendt ved syn og dernæst betale afgift. Så er det lovliggjort.
Det sværeste, tror jeg, er at få det korrekt godkendt ved syn. For synsfolkene ved ikke hvordan de rigtige dokumenter skal se ud. Det holder Trafikstyrelsen hemmeligt i stedet for at beskrive det i Vejledningen for synsvirksomheder.
De nye regler om kitcars kom der heller ikke noget ud af for der er ingen der får at vide hvordan man gør.
SKAT har en slags paralelsamfund hvor de vil bestemme hvad folk laver. Da jeg skulle betale afgift af min speedster ville tolderen vide hvorfor jeg ikke bare købte en ny bil med airbags osv. i stedet for at køre i sådan en farlig bil??

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nå efter en lang snak med Farmer og en bilinspektør er jeg blevet overbevidst om at jeg har overfortolket 20%-reglen. Klippet fra Vejledningen for synsvirksomheder:
- Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller
motorombygning er forøget med over 20% i forhold til den originale effekt.
Motortuning og montering af kompressor- eller turboaggregat anses i denne forbindelse
normalt ikke som motorombygning. Som eksempel kan nævnes udskiftning
af indsprøjtning, knastaksler og stempler samt bearbejdning af
topstykke(r) eller cylindre. Tuningen må også foretages på en anden motor end
den oprindelige, blot den »nye« motor er magen til den oprindelige.
Det anses derimod i mange tilfælde som motorombygning, såfremt tuningen
også omfatter væsentlige motordele af afvigende konstruktion, f.eks. et anderledes
topstykke eller en anderledes motorblok.
Motorændring sammen med andre ændringer
- Når motoreffekten (målt i kW eller hk) som følge af motorudskiftning og/eller -
ombygning er forøget – også med mindre end 20% i forhold til den originale effekt
– hvis der samtidig er foretaget en række andre ændringer.
De andre ændringer kan f.eks. være udskiftning til gearkasse, bremser eller
hjulophæng af afvigende konstruktion. I så fald kan der blive tale om, at bilen
anses for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet.

Læg mærke til at man gerne må tune en VW, eller en anden bil fra før 1984, alt det man vil også til over 20%. Men der kan ske henvisning til SKAT hvis man samtidig ombygger undervognen.
MEN der skal stadig være papirer fra VW eller anderkendt prøvningsinstitut (merkblatt 751)
Det var den korte version. Mine Kercher-bremser, som jeg tidligere har nævnt ikke kunne godkendes, skulle efter hvad Farmer siger idag være godkendte og opfylde reglerne efter Merkblatt 751. Dette er først kommet i 2011 og mine bremser er købt før 2011.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lige for en god ordens skyld. Hvordan godkendes stor motor eller turbo/ kompressorløsning på fx bobbel?

Vw har vel ikke ligefrem godkendt dette?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej men det er ikke specielt for VW. Det gælder for alle biler. Den eneste fordel vi, og andre med gamle biler, har er at før 1984 skal man ikke dokumentere forureningskrav. Bilen skal blot overholde kravet til CO i tomgang ved syn.
Med hensyn til effektforøgelsen kan et sæt Kercher-bremser så hjælpe på det der hedder "køretøjets egnethed" til effektforøgelsen. Og der kan man vel holde sig til skivebremser foran og tromlebremser bag (136 HK) uden at det kan kaldes en væsentlig ændring af bremsesystemet og derved undgå en henvisning til SKAT.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så man ville f.eks. Godt kunne importere en bobbel med 2,4l og turbo med skivebremser for og bag og få den synet og godkendt?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja hvis den opfylder Merblatt 751

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Vil det sige at man skal have sådan et dokument med? Eller betale i dyre domme til TÜV i Tyskland?

Eller er det nok at bilen opfylder de krav som beskrives heri?

(permalink) morn Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Men man skal da stadigvæk betale afgift af motor forøgelsen...

(permalink) Roadrunner Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Anyone? Og hvis man skal betale afgift af dels større motoreffekt hvordan beregnes denne?


Reply »

You must log in to post.