Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Justering af gearskift

Tags:
No tags yet.

(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Møjn - min dyt har en lille udfordring når man skifter ned fra 3 til 2 gear, lurede lidt på youtube og en af eksperterne foreslog at man blot løsnede basispladen under gearskiftet, satte bilen i 2 gear og spændte boltene igen. Nogen der har erfaring med dette og er det bare at gå igang ? Det er til at leve med nu, men vil jo gerne have det fungerer 100 %.

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg lavet engang en how to! Prøver lige og finde den

(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

tak Nyboe - frygter jo lidt at jeg gør "ondt værre", hvis jeg først starter projekter:-)

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 10 years siden | | | |

http://vwnettet.dk/topic/152779 måske du kan bruge den

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nyboes er for CSP-skifter eller hvad ?
Den originale skal blot justeres som beskrevet i rep.håndbogen. Bentleys f.eks.
Men inden man begynder at justere skal man kontrollere forbindelsen under bagsædet og bøsningen til den lange gearstang inde i tunnelen bag gearstangen. De hopper jo ikke bare ud af justering. Noget slides op, ellers kører de.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Motor og gearophæng skal være ok.og ellers som Frank skriver.

(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Frank - du har ret, det kan sagtens være bøsningen eller forbindelsen, men gearerne driller kun når jeg skifter ned fra 3 til 2 gear og jeg har ladet mig fortælle at det kan være en justeringsspørgsmål og det er jo det nemmeste sted og starte :-)

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jep det var en vejledning der høre til csp shifter.

(permalink) vwanders Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu skriver du også "driller". Hvad betyder det helt præcist?
Justering hjælper f.eks. ikke på syncromesh-knas..

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu prøver vi om dette kan ses.
Det er klippet fra den originale rep.håndbog. Men som du kan se kan det reelt ikke justeres. Det skal virker, når bilen ellers er i orden.

stang.jpg
gear.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så Zico. Læs det så, eller brød du dig ikke om svarene?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kan man justere sig ud af at den hopper ud af 4 gear i en 1300 med en 1600 motor fra 69

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej det er gearkassen der er slidt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok tak..:)

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tak for svarene, da jeg alligevel skal til at stille gearene (iht. Frank's fine instruktion), så er jeg gået i gang med at skifte både leddet mellem føringsstangen og gearkassen og bøsningen bag gearstangen- koster jo ikke ret meget i dele og så ved jeg jo at det er i orden og så skal den forhåbentligt bare indstilles. Har fået leddet af i dag og går i gang med at fjerne gearstang osv. i morgen. Har købt bøsningen, men er det nødvendigt at tage føringstangen ( kaldes den på Franks tegning, men kaldes den ikke hockey staven) i tunnelen ud ? Når man køber bøsningen er den den jo "skåret over) og så sidder der blot en låsering, som vel kan klemmes sammen ?
Update følger, tog faktisk lidt tid og få leddet ud, gad vide om det tager lige så lang tid og få det nye på.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja den vandrette gearstang skal ud. Du kan skubbe den bagud med en fladtang ned gennem gearstangshullet. Lad nu være med at ridse den. Polér den hvis du ridser den. Det er amerikanerne der kalder den hockeystaven. Jeg har fundet en dansk rep.håndbog til dig. Beklager -. Først derefter kan man tage låseringen og den gamle bøsning ud. Du tager den med en lang spidstang med vinkelspids.
Bid mærke i at bøsnings åbning skal sidde ud til siden.
Du sætter låseringen på den nye bøsning og putter den ind i hullet og retter den til. Så stikker du den lange stang ind. Først da kommer bøsningen jo til at klemme.
Vent med at sætte bindetråd i til du har kørt lidt. Bolten skal tit spændes efter når man har kørt nogle km.
Husk at smøre den lange stang, med det rigtige fedt, som anvist. Fedtet er det går til kardanled på forhjulstrukne biler.
Pas nu på at vende bakgearspærren rigtigt under skiftebukken. Når du tager den ud af bakgear skal gearstangen komme op med et tydeligt smæk.

merestang.jpg
merestang1.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

super illustrationer Frank, studsede også over at bøsningens åbning skulle sidde til siden. Jeg har desværre ikke så meget plads i min bil til at tage leddet ud mellem den vandrette gearstang og gearkassen (min bil er en speedster), så jeg er lidt spændt på, hvorledes det går med at få leddet på plads igen, men mon ikke det går.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har du selv bygget bilen?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej, det rækker evnerne desværre ikke til :-) har ikke en "mekaniker i maven", men har haft bilen et par år og har faktisk lært en del, bla. ved at følge indlæggene på dette forum. Men jeg har faktisk lavet en del ved bilen, primært af kosmetisk karakter - nye tæpper, instrumenter, emblemer osv. - men har da fået lært at skifte tændrør, rense karburator, stille tænding og ventiler - og nu er turen så kommet til at få fikset det lille problem med gearene.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det kunne måske være skiftestangen der er samlet forkert ved afkortningen. Hvorfor har du ikke sagt speedster noget tidligere i tråden?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

sorry, troede ikke det havde den vilde betydning og er ret sikker på at det enten er indstillingen, bøsningen eller leddet. Den skifter fint op gennem gearene, det er kun når jeg skal skifte ned fra 3 til 2, hvor den driller lidt. Ellers tager jeg lige et par billeder og ligger på :-)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

For at vi kan hjælpe hinanden er du jo også nødt til at være i stand til at vurdere om fejlen ligger i gearkassen eller i gearstangen/skiftet. Hvad får dig til at tro at det ikke ligger i gearkassen ?
Hvad gør den når du vil fra 3. ned i 2.?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du har ret Frank, men ham jeg købte bilen af påstod at det var bøsningen, derfor prøver jeg det først. Når jeg skiter ned fra 3 til 2 gear, vil den ikke gå i 2 gear, nogle gange lykkedes det, andre gange ikke. Jeg har skiftet bøsning og leddet i dag og det lader til at gearene går bedre nu. Har ikke indstillet gearene endnu og det skal vist lige gøres. Jeg har den type gearskifter hvor der er et øje man skal løfte op i for at sætte bilen i bakgear, men nu kan jeg sætte den i bakgear uden at løfte øjet. Må lige se om jeg kan få det indstillet i løbet af ugen, men gode råd modtages gerne

wp_20140119_001.jpg

(permalink) Leo Kvistgaard Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har EMPI i min og der skulle hullerne files ud til højre ca,6mm ellers havde jeg kun 1-2 og R=2 gear men har nu her under vinter service fundet ud af at gearkasse ophæng var slappe så motoren hang til venstre.
Men det bliver bedre i 14 :)
Skal siges det virker 1000 gange bedre end den automatgear stang med indbygget koblings kontakt der sad i vognen da jeg købte den ;)

13090007.jpg
13090008.jpg

-------------------------------------------
Ejer af 11/72 VW1303 der er swot
Mob 42135323
leokvistgaard@gmail.com
(permalink) zico Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Leo,

Vi har samme skifter :-) jeg har faktisk alle gearene, men har ikke justeret dem endnu. Kan det passe at spærren til bakgearet ligge i skifteren, altså øjet man hiver op. Min justeringsplade er svejset fast til bundpladen i gearstangen, det kan vist ikke være helt rigtigt.


Reply »

You must log in to post.