Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motorbyg spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jess181 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg overvejer lidt at bygge ny kværn til jagtvognen,
Min ide er:
Ny blok, 1915 cyl sæt, alle andre dele fra 1600 originalmotor genbruges hvis de er i orden, eller skiftes til gode brugte/Nos
Org. Luftfilter og karb dysset om.
Type 1 sportsudstødning med varmekasser.
Evt. Let bearbejdning af topstykker.
Jeg ønsker et originalt udseende på motoren og er ikke ude efter mange hk.
Hvad er fordele og ulemper ved denne sammensætning og hvad kan man forvente af hk og brændstoføkonomi ?
Målet er driftsikkerhed og det skal ikke koste 20.000 :-)
Alle input modtages med tak
Jess

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du skal nok spare lidt mere sammen.
Jeg ville nok nøjes med 1776cc. for ikke at bore alting ud til grænsen. Det vil også passe bedre til en std. 34mm. karburator.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jess181 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tak for input, hvad mener du jeg skal spare sammen til ?

(permalink) Jess181 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Og har du et gæt på hk med de 2 forskellige cyl størrelser ?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

"Jeg ønsker et originalt udseende på motoren "
Fint nok.

"og er ikke ude efter mange hk."
Æhh, nu er det jo selvfølgeligt relativt hvad der menes med det. Men hvis ikke du er ude efter flere kræfter, hvorfor vil du så bygge en større "kværn" ?

"Målet er driftsikkerhed og det skal ikke koste 20.000 :-)"
Neej, måske ikke. Men hvis du vil bygge en driftsikker motor, der fungerer godt, så er du jo lissom nødt til at lave tingene fra bunden af, og så render du tæt deropad. Blokken alene klar til større cylindere rykker jo de første ca. 7000.-

"Og har du et gæt på hk med de 2 forskellige cyl størrelser ? "

En std 1914 bygget om til, med en sportsudstødning rykker 65-67 hk, - en enkelt 70 hk v. 3800 og 145 Nm peak v. ca. 2500 omdr. En 1776 lidt mindre.

En "bygget" 1914 std plus high torque trækker 83-85 hk v. ca. 4200 omdr. og 165-170 Nm v. 26-2800 omdr.

Back to work.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jess181 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Den er jeg helt med på, vil hellere bruge pengene på ny blok og ordentligt arbejde.
Og cylindre skal der jo på uanset hvad :-)
Tænkte at et større cylindersæt var en billig måde at få lidt mere kraft i motoren.
Umiddelbart ville 60-70 hypper være fint til mit brug, men jeg er i tvivl om det kan opnåes med dette setup.
Jeg kender godt ca. Priserne og ved hvor hurtigt mønterne triller. Derfor er der ikke budgetteret med alle de lækre racerstumper.
Måske er jeg naiv, men jeg troede at jeg kunne lave projektet for 10-12 000 hvis de dele jeg har i forvejen er i orden.
Jeg har bare ingen anelse om, hvordan sådan en motor ville fungere mht. hk/driftsikkerhed.
Så det er mest her jeg har brug for input.

(permalink) warp Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Som allerede nævnt er 20.000 nok ikke et realistisk budget hvis du vil bygge flere kubik end standard og bygge noget der kan holde. (en sådan motor vil ryge i 25.000 eller mere)
Hvis budgettet er 10-12.000 er der kun råd til karburatorer og en god udstødning, men med et sæt Webere og en god udstødning, på en i forvejen sund 1600, kan du godt lave 65 hk. og stadig bibeholde god holdbarhed.
Det eneste du ikke får ved denne løsning er et standard look, men er det så vigtigt?

/Jacob

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har en bekendt der her på Vwnettet købte to brugte Webere der havde kørt sammen. De to havde aldrig passet sammen og så er 2500 for meget for to brugte.
Du bliver mere forvirret desto flere svar du får. Jeg hjalp en anden bruger herinde med at samle en std. 1600 med ny blok. Han købte for 20.000 hos CSP. Og så brugte han knast, cyl/stempler, krumtap/plejlstænger osv. fra en pumpemotor. Mit gæt vil være 25-30.000 i stumper til longblokken med nye topstykker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg ville lave en 1776cc std. motor med to Kadrons og en tarmslyng. Og så leve med de 75-80 hk. Men nu er jeg heller ikke bange for to karburatorer og jeg ved godt at Kadroner kræver lidt hjælp. Jeg kan bare ikke leve med at undvære de 10 hk de giver i forhold til std.karb. Det er billige hk. Og så er lyden hyggelig, syntes jeg.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Std plus konceptet er udemærket og giver god "bang for the buck" og er meget servicevenlig. Men jeg ser dog heller ikke ideen i at bygge en motor med 2-300 ccm mere for at få 15 hk mere, medmindre man VIL have al momentet mellem 1500 og 2600 omdr. (Det er der nogen der vil)
En 1600 std plus hi-torque rykker jo ca. 70 hk og 135 - 140 Nm moment og er meget kørbar. Faktisk som en std 1600, bare mere af det.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jess181 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tak for de gode input, jeg har fået lidt at tygge på :-)


Reply

You must log in to post.