Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  tændrørsskift stram, hjælp!

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej
Jeg er ved at skifte til nye tændrør, men har svært ved at få dem i.
Jeg kan godt skrue dem lidt i efter lang tids besvær med at fange gevindet, men derefter er de vildt stramme at spænde med nøglen.
Jeg er bange for at ødelægge gevindet i topstykket, hvad gør jeg?
Skal jeg til mekaniker med den eller tage manifold osv. af, mon?

vh
Kasper

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Der findes også en ting, time-sert. er der nogen der har erfaring med det eller at reparere et skadet gevind..?

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvordan gik de gamle, da du skruede dem ud?

Har du spændt mens de gik stramt.. Det er ikke så godt. Typisk kan du lige få dem til at fange med fingrene og så nøgle bagefter.

Nu er det vel de rigtige tændrør

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De var lidt stramme at få ud og det sidste kunne jeg ikke skrue ud, men fik 3 nye i!
Det er de anbefalede Bosch W8 med efterbehandling i USA; Super sonic spark plugs.. der er boret et lille hul i elektroderne, så der kommer et ultrasonisk blæs der findeler gassen.
Har kørt med dem før og det første der sker er, at motoren går lidt ujævnt og så kommer der røg ud(udrensning måske) herefter kører den bare godt og roligere i tomgang..
Skal stadig have stillet ventiler og tænding dog, tikker lidt..

Det var især det ene tændrør der gik stramt når jeg spændte, men kunne skrue det i først med fingrene efter lang tids møven.
Det hjälp omså at skrud de gamle ud og ind et par gange..

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så lykkedes det mig at ødelægge min nye bobbel alligevel, ved at forsøge at skrue det sidste tændrør ud. Det var ret stramt men kunne dreje det lidt, men opdagede så at det ikke var i topstykket det drejede rundt, men selve tændrøret blev vredet!
Er så flov..
Jeg skal vel have hele motoren ud og have nogle professionelle til at fjerne tændrøret eller har nogen en idé?

påskønner al hjælp

(permalink) Kaj Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Øv, det er surt det der, men det kan godt ordnes, op med humøret! :-)

Chancerne taler for at der allerede er en der har været så flink at ødelægge gevindet for dig for lang tid siden ved at skrue dem skævt i, er røret knækket i nu eller hvordan?

Du kan godt tage topstykkerne af uden at tage motoren ud, men det er altså meget nemmere at stå og arbejde med hvis du tager motoren ud, og på en luftkølet vw er det altså ikke så svært igen. Jeg ville starte med at tage motoren ud hvis jeg var dig, måske kan du få ordentligt fat og tage tændrøret ud med tålmodighed, masser af rustløsner olie og en kvart omgang ad gangen når motoren er ude og du står bedre for det, ellers kan du jo tage topstykkerne af og enten kaste dig over at reparere gevind selv hvis du har mod på det eller overlade dem til et værksted/cylinderservice der gør sig i den slags.

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Kaj Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis det handler om at køre videre hurtigst/billigst muligt er der jo også muligheden for bare at tage det topstykke af med kværnet gevind og sætte et nyt brugt topstykke på i den side, brugt topstykke og nye pakninger kan vel klares for en 3-4-500 kroner..?

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Op med humøret, den der ikke laver fejl, laver ikke noget. Og jeg tror også det er fordi tændrøret sidste gang er blevet pløjet i, og så står du så med lorten nu.

Det er ikke din fejl.

Er der ikke nogen vw tosser i nærheden, der kan hjælpe dig med lige at kigge på det

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja, det er surt, men tror også gevindene generelt er meget ødelagt.
Tænker at tage motoren ud er stort besvær, men måske topstykkerne kunne jeg vil godt nede fra, hvis jeg hæver vognen og tager hjulet af.
Så kan jeg bedre se hvad der foregår.
Ville da gerne købe et nyt brugt topstykke med godt gevind, er der nogen der har links til sådan noget eller kender nogen?

Der er Kit og Buggy service ved Århus, jeg har prøvet at ringe til, men de svarer ikke lige nu..

Jeg går ud og prøver at dreje tændrøret ud så meget jeg kan nu og hvis det går galt, må jeg have topstykke af..
Metallet på tændrøret knækker vel ikke, men selve elektroden hvor tændrørshætten sidder ned over er røget af :)

tak for svar!

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du kan ikke tage topstykket af uden først at fjerne køleblik, de øverste møtrikker sidder derinde under.

Hvis det kommer til det, så tag motoren ud. Køleblik af, og begge toppe og se hvordan det hele har det, nu når du er igang

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu kører det sgu!!
Tog chancen og drejede tændrøret ud og det kom det, meget medtaget som billederne viser, sidder der noget metal(aluminium?) i gevindet.
Det nye tændrør skrue jeg forsigtigt i frem og tilbage og det gik fint, tog et par minutter ;)

Jeg vasker lige fanden af væggen, gutter, men tak for respons!

(permalink) Kaj Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du skal have topstykket af bør du seriøst overveje at tage motoren ud, det lyder lidt voldsomt hvis man ikke har prøvet det før, men er faktisk ikke så slemt..

Hvis du stadig kan få fat og dreje i tændrøret, så prøv at sprøjte noget tynd olie eller rustløsner ned omkring gevindet, og drej det lidt ind i motoren, så lidt ud og lad olien sive derned stille og roligt, vent 5 minutter, drej tændrøret en halv omgang ud og en kvart omgang ind, sprøjt olie på, vent lidt, drej en halv omgang ud og en kvart omgang ind osv. tag det lidt ad gangen og hav tålmodighed. Hvis der sidder skidt i gevindet kan du måske løsne det når du drejer indad.

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tak Kaj, det var lige det jeg gjorde og det hjalp lidt.
Var bange for jeg skulle ud med aviser nat og dag for at reparere det skidt.. motoren trænger vist til et eftersyn osv., men kører fint nu.

p1020159.jpg
p1020158.jpg
p1020159.jpg

(permalink) Kaj Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Fedt!
Ud og køre en tur! :-)

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja, kører en tur ind til Kit & Buggy senere og køber noget kærlighed til den ;)
Lagde forresten mærke til at dem der har skiftet tændrør før, har skiftet de første 3 til NGK-rør men det sidste på billedet er fra cylinder 1 og er Champion L86C, som svarer til Bosch W9, meget mærkeligt..

(permalink) TK Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det kunne tænkes, at den forrige "tændrørsmekanimer" heller ikke kunne få dette tændrør ud og så nøjedes med, at skifte de 3 tændrør.
Jeg kan svagt huske (grundet min alder) at Champinon tændrør i gamle dage kunne være nogle rene sata--- at få ud af letmetals toppe når de havde siddet længe i.
Godt det lykkedes.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021

Reply

You must log in to post.