Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  problemløsning - generator?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeg havde i et par dage kunne konstatere at min bobbel havde kørt med en højre pære der så lidt flad ud. En dag da jeg havde kørt en længere tur med tågelygter tændt, pga. den lidt flade pære, skulle jeg gøre holdt et sted hvorefter den under ingen omstændigheder ville starte igen.
Nå, jeg fik dog hjælp af en venlig sjæl med et stærkt batteri, og så var jeg kørende igen. For senere på aftenen, da jeg skulle hjem fra fodboldtræning, at have samme problem. Igen en venlig sjæl der kunne give et stød så jeg kunne komme hjem igen.
På vejen hjem i aftenmørket var der næsten ingen lys på hverken kørelys eller tågelygter. Desuden huggede og hakkede den hele vejen hjem.
Da jeg endelig ankommer til hjemmet lader jeg den køre i tomgang for at gå ud at tjekke lyset. Da den har stået i tomgang i 20 sekunder går den ud. Derefter er der slet ingen tænding, den reagere overhovedet ikke når nøglen bliver drejet.

Det var historien bag mit spørgsmål; hvad er der gået galt? er det generatoren der vil fortælle mig noget? hvad er dit bud?
Bilen er en bobbel fra '64 med 1600 motor. Den kører normalt fantastisk uden problemer af nogen art.

Jeg kunne virkelig bruge lidt hjælp her, håber I har en idé til hvad det kan være. Tak på forhånd!

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*
(permalink) vwanders Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lad batteriet op, og start bilen igen. Mål så spændingen mellem batteripolerne mens den går i høj tomgang. Hvis den ligger under 13 volt, så er problemet i ladekredsløbet. Hvis den ligger over, så er batteriet nok faldet sammen.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

- det glemte jeg at skrive; af en eller anden grund har den to 12 V batterier der er serieforbundet. Hvilket gør at den springer igang efter vinteropbevaring, men som også i denne situation gør, at jeg ville undre mig hvis begge er faldet sammen?
Men tak Vwanders, jeg prøver :-)

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 10 years siden | | | |

og når du har to batterier der er serie forbundet så kan det give problemer hvis det ene batteri er dårligt , det stjæler nemlig al strømmen som generatoren prøver at lade på batterierne. og en anden vigtig ting hvis man kører med to batterier , ja så skal de være identiske , altså samme amp. timer.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ok, tak brotgaard, jeg tjekker op på det, og afmonterer nok det ene af dem.

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*
(permalink) vwanders Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er de ikke parallelforbundne...?

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jeg kan ikke huske det Vwanders, det må jeg lige se på når jeg kommer hjem. Det ene er et 'start-stop'-batteri, det andet et 12v 74ah batteri.
Og de står altså ikke på hovedet i virkeligheden...

image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*
(permalink) mogens1956 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Mon ikke de er parallel forbundne??....ellers har du jo 24 volt hvis de er serieforbundet !!

-------------------------------------------
8464 Galten
Tlf.61275211
(permalink) Leo Kvistgaard Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvad er grunden til 2 batterier? Med de to typer som du har kan du/burde starte næsten hvad som helst bare med et,,,

Din generator kan ikke lade 2 batterier op på næsten max. det smider den ikke nok AMP til !

2 Parallel forbundet hvor den ene er klappet sammen er = 1 død batteri. (ligesom et parforhold ;)

-------------------------------------------
Ejer af 11/72 VW1303 der er swot
Mob 42135323
leokvistgaard@gmail.com
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis din lade lampe ikke lyste når motoren kørte, er det vel defekte batterier.
Jeg har lige oplevet de samme symptomer.. Det var batteriet

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

martin: den lyser aldrig, defekt pære...eller forbindelse, I don't know.

Desuden er de serieforbundne. Plus til plus og sort på stel.
Nu har jeg sat det ene batteri til at lade. Så må jeg lige se hvad der sker, om der er nok fut på det til at starte bilen.

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*
(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

generator kan godt slukke ladelampe men ikke lade nok så mål på batteri når motor køre

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

det viser sig at være en dynamo. Kunne kullene i den ikke trænge til at blive skiftet? det kunne vel være grunden til at den ikke lader...?

image.jpg

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Uanset om det er dynamo eller generator, eller om der er 1 eller 2 batterier. Så prøv at gør som Anders beskiver, og mål om der bliver ladet på batterierne. Så er gætteriet taget ud af fejlfindingen. Det tager 5sek lige at måle hvor mange volt den smider af sig.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Leo Kvistgaard Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Den måde de er forbundet på er parallel så, så du har omkring de 12V og 150amp og ca 1000 start amp.
Du vil aldrig få dem ladet op med en dynamo.......

-------------------------------------------
Ejer af 11/72 VW1303 der er swot
Mob 42135323
leokvistgaard@gmail.com
(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Rasser; det gør jeg så snart jeg har fået den ladet op, så jeg kan få liv i den.
Leo; nej, jeg forstår heller ikke grunden til at der er to batterier. Det ene bliver nok pillet af.
tak for alle jeres svar! dejligt at få hjælp af så erfarne folk! :-)

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 10 years siden | | | |

er det bare mig , men hvis din pære til ladelampen ikke virker , ja så kan din dynamo heller ikke lade. er næsten sikker på den skal virke.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve

Reply

You must log in to post.