Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  elektronisk tænding og afstand på tændrør

Tags:
No tags yet.

(permalink) TGW Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej!

jeg går og overvejer at sætte elektronisk tænding i min bobble (1600 med 009 fordeler) nogen der har nogen tanker for og imod dette? og er accu-spark okay?

jeg mener så at have læst et sted at når man køre med elektronisk tænding skal afstanden på tændrør være 1 mm istedet for 0.6 mm, er det rigtigt ?

-------------------------------------------
Vh Tobias
Stolt ejer af en bobbel fra 1960 :D
Skive (TLF 24476388)
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

kører med ignitor og standard afstand, virker fint.

Men det er korrekt at det siges at man kan øge afstanden og få 200 heste :0)

(permalink) Akke Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du skifter tændspolen til en kraftigere så kan du med fordel forøge afstanden. Hvis du nøjes med ingnitor modulet og din standart tændspole så får du ikke noget ud af det (tværtimod)

Gennerelt er det fint med elektronisk tænding! Det virker fint! Bare husk at bilen ikke må stå med tænding på uden at være startet! Så brænder du modulet af!

mvh Akke

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Rolig nu, de biler jeg har med elektronisk tænding, ignitor og mallory kan godt tåle at stå med tænding på i nogle minutter eks mens du checker tænding statisk

(permalink) ove wikander Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Henrik,
Skal vi så ikke bare øge afstanden til 2-3 mm, og så hive 3-400 HK ud af det? Hø-Hø
lambove

-------------------------------------------
lambove
(permalink) Akke Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Yep helt sikkert.. Men heller ikke mere en det! Uden at komme ind på hvor jeg ved det fra :-/

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) ove wikander Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Akke
Har du en ide om, hvor længe man må fumle med startnøglen i "tænding til" inden man drejer om til starterposition? Man kan selvfølgelig sige, at hvis det tager så lang tid, så tidsfristen for "modulafbrænding" er kritisk, bør man måske lade øsen stå.
Kører selv med en oldsag: "Lumenition", på en type 4 med 009. Fungerer upåklageligt, og kan stå med tænding på i timevis. Sådan en, som du beskriver kunne jeg ikke drømme om at montere, tænk at risikere at brænde den af over en bajers tid.
Hilsen lambove

-------------------------------------------
lambove
(permalink) Akke Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nogen kan jo drikke en bajer på 20 sekunder...

Andre bruger 20 minutter... Lidt som med sex

Jeg vil forslå folks selv eksperimentere med det hvis det er så vigtigt at finde ud af det! Jeg har ikke råd til at tage tid på det igen!

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) kew Member
Skrev for 10 years siden | | | |

En af fordelene ved elektronisk tænding er at du kan holde med tænkning på... Der er et støre problem med platiner....
Men den kan jo ledt chekes om den kan eller ikke

Jeg har for mange år siden lavet en elektronisk tænding og brugte en rød bosch tændspole og kørte med 1,2 mm afstand, hvilket gav en bedre motor gang

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) ove wikander Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Sådan er vi så forskellige. Nogen ta'r tid på sex osv.
Nå, spøg til side og hofter fat. Elektronisk tændings tændrørselektrodeafstand (puh..), kan givetvis øges, fordi de tændspoler, der følger med "sættet", eller bliver anbefalet, har en højere "højspænding" end standardspolerne. (undgå så kaldte "sportsspoler" de giver en større gnist, men standardspolens gnist er fuldt tilstrækkelig under de samme forhold. Primærstrømmen, altså den der flyder gennem platinerne er større, hvilket bare resulterer i, at platinerne bliver brændt af hurtigere.) Det giver i det mindste en sikkerhed for en solid gnist. Det er jo godt nok, men ellers er elektrontændings fordele, at når de een gang er indstillet, så er det det. Dernæst er tændingstidstidspunktet langt bedre defineret, i forhold til platinanlæg. Det giver i sig selv en langt bedre motorgang (mærkbart), men også, hvad der måske ikke er så aktuelt i de motorer, vi lige beskæftiger os med, at el-tændingen hænger med op til 8-10 tusind omdr.
Kan helt klart anbefale el-tænding. De forskellige fabrikater har jeg ingen som helst kompetance til at udtale mig om, der er helt sikkert sket en del, siden jeg rodede med de første. Den gang i tidfernes morgen.

-------------------------------------------
lambove
(permalink) TGW Member
Skrev for 10 years siden | | | |

tak :D

-------------------------------------------
Vh Tobias
Stolt ejer af en bobbel fra 1960 :D
Skive (TLF 24476388)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

En Ignitor, en tændspole fra en type4 og så 0,9mm. afstand så er du godt kørende. Hvis ellers resten kan følge med :-)
Og japanske tændrør, NGK eller Denso, forresten.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.