Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Møg tændingsjustering altså...Hvorfor.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har stillet timing så den er mellem 7 og 10 gr. Før nulpkt. Men nu går den ikke helt jævnt. Hvorfor.
Jeg prøvede så at stille den 5gr efter nul pkt. Så gik den egentlig ok men gik vildt højt i tomgang?

Platin 040

Så hvad dælen gør jeg galt.

Det er ovaler 1200 med 2 solex 28 og 009 fordeler

Nogen der har gode ideer inden jeg kører den til et værksted.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 9 years siden | | | |

måske din 009 fordeler aveserever for hortig, prøv den orginale eller en 050 fordeler. en 009 er ikke altid et god valg

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det må da være muligt at justere den???

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Kan du ikke forklare om du mener til højre eller til venstre for nulpunkt (TDC).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har ladet mig fortælle, og nu må i rette mig hvis jeg tager helt fejl, at ved brug af 009 fordeler, Skal tændningen ikke justeres ved tomgang. Den skal over 2500 omdrejninger, og så skal tændningen stå mellem 28 og 32 grader..

Morten.

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mærket 7,5 gr og 10 gr. Før TDC er til højre på remhjulet
7,5 gr ca 1,2 cm til højre for TDC
10 gr ca 1,6 cm til højre for TDC

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Super. Jeg ville bare lige være helt sikker, for din beskrivelse antydede at der måske var byttet om på begreberne. Men det lyder ikke til at være tilfældet.

Mon ikke problemet bare er indstilling af dine karburatorer.
Har de kørt på den motor før, eller er det bare to almindelige karburatorer der er sat på i håb om det ville fungere godt? Man skal nok forvente at der skal nulres lidt før det kører rigtig godt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jo det er rigtigt Kjeldahl. Men for dem der ikke har tændingspistol, så forsøger man at tilnærme sig det, ved at stille den på ca. 10gr statisk. - så er det meget tæt på at passe.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Prøver at finde en med en tændingspistol

Og ja. Karbs skal indstilles bagefter. Men vil lige være sikker på at tænding står helt rigtigt først

Tak for hjælpen

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det lyder helt rigtigt det du gør mht. tændingsjustering. Tror bare du skal lade den stå der, og så koncentrere dig om karburatorerne

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) johnny bech Member
Skrev for 9 years siden | | | |

det hak du har i remskiven ( hvis original ) er ikke altid TDC det kan også være 7,5 grader og jeg har set remskiver med hele 3 hakker prøv at se det på youtube

(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg tror den er god nok Johnny, han har skrevet målene i mm ind lidt længere oppe. Det passer med et TDC mærke, og så 7,5 og 10graders mærkerne lidt til højre for det.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg er også enig med Rasser, men det pokkers ved 009'ere er, at 2 samme 009 kan svinge i avanceringskurve.

Derfor "plejer" man at sige, at hvis du vil være sikker på at den står "rigtigt", så skal den stilles ved fuld avancering dynamisk med tændingspistol ved 3000 omdrejninger.

Herefter kan man så se hvad den står på i tomgang.

Hvis du læser på The Samba er det vildt forskelligt hvad folk oplever at den står på i tomgang bagefter.

jeg har selv en 009 på min 1600, det er så med 2x32/34 solex (type 3 karbs) og w100 knast. Jeg har så købt en 009 ved Ahnendorpf som de siger har avancering på 24 grader efter de har justeret den.

Min er stilt 10 grader før top statisk (på øjemål) og kører ganske udemærket, dog med lidt i bunden, der skal nulres på plads samt lidt høj tomgang.

Så skal have den checket med en tændingspistol, som kan vise avancering. Har en god ven, som har en sådan, og så nuldre karburatorer helt på plads bagefter

Du skal nok få det til at virke, giv ikke op :O)

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det skal siges at der std. kun er 1 hak i remskiven.

De 2 mærker på 7,5 gr. og 10 gr. har jeg selv markeret. De er placeret med de cm som angivet længere oppe i indlægget.

Men jeg kommer til at tænke på! Når nu den kun har 1 hak, kan det så være 7,5 gr. og ikke TDC.?

For så er det jo klart at den ikke går bedre ved at jeg stiller den fra 7,5 til 10 ud fra de mærker jeg har sat af.

Den skyder en gang i mellem når jeg motorbremser i 4 gear, hvis det giver mening.

Toft

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tændingsmærke er mærket som et v

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja.

Men der er jo kun 1 V hak.

Skal jeg gå ud fra det er TDC eller er det mon udtryk for 7,5 gr.?

Jeg har så selv markeret 2 pkt. ved 7,5 gr. og 10 gr., ud fra at jeg troede det hak der var, var TDC.

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

nu er jeg ikke ekspert i alle årgange, men på mine er v tændingsmærket. altså når det står udfor samling i blokken skal du have tænding, som så er 7,5 grad for top. topmærket plejer at være rundt.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) warp Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Her kan du se forskellen på toppunktsmærket og tændingsmærkerne.
Som Henrik nævner er TDC markeret med et rundt mærke på modsatte kant på remhjulet.

air-cooled-vw-crankshaft-pulley-timing-marks.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

et billede siger mere end 1000 ord :0)

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det eneste v hak eller mærke er 1 v hak på kanten ind mod blokken.
Mon det så alligevel er 5 gr før TDC ?

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis den kun har et V-hak er det TDC OG tændingsmærke. Ellers er TDC et rundt mærke som på billedet. Jeg ville stadig stille den 7,5-10 grader før top.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Toft, fra Djursland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Altså 7,5 eller 10 til højre for det v hak.?

-------------------------------------------
1970 Early Bay Westfalia Camper
mobil 25779400
(permalink) Peter_Plade Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På et 30hk remhjul plejer der kun at være et mærke og det er tændings mærket.

-------------------------------------------
http://vw-bluehats.blogspot.com/
40356342
peterplade[@]mail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja til højre for.
30HK ved jeg ikke noget om.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Griebel Member
Skrev for 9 years siden | | | |

http://www.hot-spark.com/Hot-Spark-009-VW-Type-I-Pulley-Degree-Template.pdf

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel

Reply »

You must log in to post.