Hvordan er det nu lige; Skal ratstammen have konstant stel, ratrøret være isoleret med hornet koblet til?
Pfht, Henrik
Hvordan er det nu lige; Skal ratstammen have konstant stel, ratrøret være isoleret med hornet koblet til?
Pfht, Henrik
Det kommer an på årgangen.
Hvis den er med ledning op gennem ratstammen dytter den når man holder ledningen på enden af ratstammen.
Så ratstammen må ikke have forbindelse til stel. Den er isoleret fra af hardyskiven og en nylonkappe rundt om dens kugleleje nede i røret.
Hej Frank,
Selve bilen er en 69' - men det er noget sammenbiks. Jeg skal lige få taget et billede af undersiden af rattet så Du/andre kan se hvilken model det er.
PS. Skal der være "stråler" indvendig i ratstammen? Der er jo stråler udenpå "adapteren" der monteres på¨Hardy-skiven...
Mvh, Henrik
Nej ingen stråler indeni ratstammen.
Jeg er lige ved at sige: "Så mangler du bare at tage et billede af det der kommer hornet ved"
Som er? Den øverste del af ratstammen??
Neej. Men du viser blinkkontakten og selvfølgelig hornkontakten. Men sidstnævnte er der ikke meget vrøvl med på en VW.
Det mest almindelige er stelforbindelsen over hardyskiven eller en knækket ledning på ratstammens kobberkugleleje. Eller du mangler konstant(over tændingen) strøm til hornet.
Hvad er dit problem siden du spørger. Hvis din bil er fra 69 er afviserkontakten for gammel, men den kommer ikke hornet ved.
Mit problem er at få samlet et rat-setup - hvor både blinker og horn kontakt virker. Bilen er en Volksrod hvor det eksisterende rat + horn ikke passede sammen. Jeg så et nyt blinker konsol + ratstamme + ratrør af Thorkild fra Osted. Men jeg er i tvivl om hvordan det skal samles. Har ringet til Thorkild men han kan ikke huske det helt præcist. Han siger at der skal være et hulk i ratrøret til slæbekul - men det er der ikke. Så; Hvordan monteres stel-forbindelsen så hornet kommer til at virke?
Og - i hvilken rækkefølge skal de 2 skiver og fjedren monteres (sidste billede) ?
Pfht, Henrik
Det er lidt svært at råde dig. Man kan ikke med lethed blande fra flere årgange.
En 69er henter stel til hornet nede ved hardyskiven med en ledning op gennem ratstammen. Den kobles på hornkontakten. Når trykker på den ledes stel til ratstammen og dermed til ratstammens kugleleje. På lejet er der loddet en ledning der så går ud sammen med bundet af ledninger fra afviserkontakten. Men har ikke noget med den at gøre som sådan.
Jeg gad ikke rode med det på min speedster, så jeg tog hele ratstammen, med konsol osv. fra samme bil. I mit tilfælde en 73er. Det var så med fuldt overlæg. På en 73er har den slæbering under rattet som på en Golf/Polo.
Frank; Tak for svar...
Jeg overvejer lige lidt hvad jeg gør....
En ting jeg ikke helt forstår. Den der med en ledning igennem ratstammen - hvor kommer det til at fungere når drejer rattet? Kommer ledningen ikke i klemme?
Nej den drejer da med hardyskiven ude på styrehuset ?
You must log in to post.