Nu er jeg en torsk til at huske navne. Men for ca. 2 år siden var jeg så "heldig" at rende ind i en af fyrene fra Færdselsstyrelsen ifb. med et syn med konstruktive ændringer. Den bil havde osse uens dækstr. på. Men vi havde brugt en del tid på at få for/bag bremsekraften lavet, så bilen ikke skøjtede afsted med låste forhjul når man bremser hårdt, som det ellers ofte er tilfældet, især med uens dækstr. Til at begynde med var han helt afvisende for det, og forlangte at dækstr skulle være ens. Men jeg forklarede ham hvad vi havde gjort, bad ham køre en tur i bilen, så han kunne mærke på egen krop, at den bremsede markant bedre end std. (Det regnede heldigvis den dag, så det var nemt at lave blokeringstest etc. Efter turen måtte han jo erkende, at bilen bremser rigtig godt, hvorefter han sagde, at når bremseeffekten for/bag var ændret, som på den pågældende bil, samt at rulleomkredsen ikke varierede mere end de 4% som loven foreskriver, og som han sagde, at dækstørrelserne ikke var helt vildt forskellige, ville han godt lade den godkende. Den bil har 165/70 X 15 for og 195/65 x 15 bag, hvilket liige går under 4%. Det accepterede han.
(At han så var utilfreds med en masse andet, som jeg måtte kæmpe en brav kamp for at få ham overbevist om var iorden, er så en anden sag. Men han gav sig til sidst. Det tog 1½ time at få den godkendt.) Jeg var dum nok til ikke at få uens dækstr. skrevet i under konstruktive ændringer dengang. Det fik jeg så rettet her sidste gang den blev synet. Så nu er der hvert fald ikke noget at komme efter.
Ovennævnte står ikke nedfældet nogen steder i reglementet, men det kan måske bruges som en ledetråd til hvad kan og ikke kan få godkendt.
T