Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp søges - underligt startproblem

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har et underligt startproblem på min vw 1200 fra 63 (6 v), som lyder sådan:
Når bilen er varm, efter en god køretur, vil den sommetider ikke starte. Det er ikke hver gang, men har nu oplevet det 2 gange. Den opfører sig, som om der ikke er strøm nok på batteriet og starteren går meget trægt...vil næsten ikke dreje rundt.
Når den så er blevet kold, er der ingen problemer og den starter fint.
Hvad kan denne fejl mon skyldes? Er der nogen som har oplevet noget lignende?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Callooker Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du skal ha ny starte bøsning i det den der er slidt

-------------------------------------------
Eastcoast Oildrippers
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej, der skal ikke ny starterbøsning i...der ER en ny bøsning i.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) vwanders Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Og den er monteret korrekt?

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det vil jeg mene...hvor mange måder kan en starterbøsning monteres?
Og hvorfor er det udelukkende, når motoren er varm, at den ikke vil starte? Hvis det er bøsningen, skulle problemet vel også være der, når motoren er kold?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Solmex Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Metal udvider sig ved varmepåvirkning - måske klemmer din bøsning, når den er varm.

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jo...det kan jeg sagtens følge, men det er jo ret normalt, at en motor - og dermed en starterbøsning - bliver varm. Det burde den vel kunne tåle.
Det er en original starterbøsning og starterproblemet er først opstået/bemærket for ca 1 uge siden. Indtil da, startede den fint både kold og varm. Har kørt i bilen i næsten 1 år nu, efter en gennemgribende restaurering (hvor den fik ny starterbøsning).

Havde for ca 1/2 år siden startproblem - også når den var kold - men det blev løst med et nyt batteri og et 6 v hjælperelæ monteret ude ved starteren.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Søbæk Member
Skrev for 10 years siden | | | |

starteren er vel bare blevet træt (ikke krafter nok længere).
Ny på, så spiller det vel igen.

(permalink) palle sorensen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ku jo være at bøsset i den anden ende af starter er slidt så ankeret slæber på spolerne inde i starter

-------------------------------------------
Det er bedre at ha styr på skidtet
end ha skidt på styret
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu hvor den har stået en time efter 1. køretur, kan den fint starte.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Træk en ny stelforbindelse mellem undervogn og gearkasse... Så er dit problem løst.

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Karsten.. har du oplevet at den stel forbindelse der normalt sidder der, kan skabe dette problem?
Jeg har lidt samme problem på min bobbel. Når den er varm, virker starteren noget besværet. . Det er en Porsche 3,0 starter uden Aksel. Så den bruger ikke bøsninger.
Batteriet er nyt, og det gør ingen forskel.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Akke Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Stel stel stel..

-------------------------------------------
vw Beach Buggy 1600
Jaguar xj6 4.2
"Full throttle until you see God,then shift to second"
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Bliver der da mindre stel når den bliver varm?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

En varm motor er sværere at dreje rundt end en kold..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har haft en fungerende buggy uden (læs dårligt/ringe) stelkabel... Men engang imellem havde den svært ved at starte, ligesom Gert beskriver det. Den trak stel gennem koblingskablet.... Det var ikke altid nok.... Derfor tjek nu det stelkabel, det er jo en nysamlet bil!

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Jens Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Prøv da smid et startkabel på fra batteri til starter når den er varm og se om det hjælper.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det kan vi diskutere længe :-)

Men jeg ville da starte med at måle at ladespændingen er ok, og at batteriet holder en fin spænding. Hvis det så er ok, så kan man jo tage den derfra, og checke starter, starterbøsning, kabelsko, ledninger og stelforbindelse.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg prøver med et start kabel fra. - batteri og ned på gearkassen.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Som Rasser skriver, så bliver der vel ikke mindre/dårlig stel, når motoren er varm...og god/bedre stel, når den er kold?

Men jeg vil da lade det komme an på en prøve med det stelkabel. Og ellers tjekke op på ladespændingen mm. Hvis en motor er sværere at dreje, når den er varm (og derfor kræver mere kapacitet fra batteriet) er det måske dèr, at problemet ligger :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er ikke ualmindeligt at en starter virker dårligere når alt er varmt. Hvad med at skifte bøsningen igen, du husker vel at smøre den korrekt med olie og nu er det vel en bronzebøsning og ikke en messingbøsning?
Hvis ikke det hjælper ville jeg nok få gennemgået starteren.
Og prøve forslaget med hjælpekabler på varm motor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Frank, bilen har kun kørt ca 600 km, siden den fik ny bøsning. Og jo, det var en bronzebøsning, der blev smurt korrekt (med at fylde den med olie og presse det sammen, så det kom ud gennem metallet)
Jeg prøver med det hjælpekabel når motoren er varm senere idag. Har mere eller mindre altid døjet med den starter..så måske det er den, som fejler.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu er vel en Bosch-starter og ikke VW-starter. Ellers start, ha!, med at finde en Bosch starter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) KBAUTO Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Gert

Jeg tror din motor af en eller anden grund bliver for varm.
Hvis du kører med den originale motor har den en ring bag på blæserhuset som skal åbne når den bliver varm, på nyere modeller sidder der nogle spjæld i bunden af blæserhuset som skal åbne, især denne model bliver for varm hvis de ikke åbner. Prøv at tjekke din termostat, og hvis du kører med spjæld at de ikke har sat sig fast, du kan også have fået et problem med oliekøleren, men det er ret sjældent.
Når man for år tilbage fik boret cylindre op og sat nye stempler i fik man det problem i en periode, indtil det havde slidt sig til, men da du har kørt et år uden problemer virker det mærkeligt at det skulle stamme derfra.

Vh Kaj.

(permalink) Dillen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er starterbøsningen blevet trykket fuld af olie som foreskrevet eller
er den bare tør ?
Det er jo sintered bronze, et porøst materiale, som skal være fyldt med olie.

Martin


Reply »

You must log in to post.