Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forlygter på buggy virker ikke

(permalink) Mathias Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Forlygterne på min buggy virker pludselig ikke. I starten virkede positionslyset, men ikke nærlyset. Så ville jeg prøve at tage strømmen fra positionslyset og sætte over på nærlys-pæren for at se om den virkede. Derefter var der slet ikke noget af det der lyste - heller ikk når jeg sætter ledningen tilbage på positionslyset. Baglygterne virker fint. Har også skiftet sikringen, hvilket heller ikke virkede. Er der nogen som ved hvad der kan være galt? Er der noget der kan være brændt af?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Man må jo følge ledningerne tilbage. Start ude i lygten og se om der er stel og strøm. Med mindre din bil er lavet rigtigt, altså hvor man har brugt et VW-ledningsnet, er der jo ikke nogen der kan hjælpe dig.
De buggyer jeg har set har været noget frygteligt rod.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Som Frank skriver, følg ledninger tilbage.

Den med at bytte ledninger er NO-GO, for dælen hvor har jeg haft mange (større) rep, fordi folk lige "skulle bytte rundt på et par ledninger", for at se om de selv kunne reparere det. (???????)

For at komme med et bud på din fejl, kontroller at din stel er optimal og at der er 12 volt på ledninger til pærer. Jeg har tidligere oplevet den type fejl opstå, som følge af dårlig stel.

Og en lille opfordring, skriv i din profil hvor du er fra, det kunne være der var en vw kyndig i nærheden, der kunne kikke forbi og hjælpe dig med dit problem.

MVH Royce

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) Mathias Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for jeres svar.
Jeg tror ikke at der er 12v på ledningerne ude i lygten, da jeg at prøvet at sætte en anden lygte på uden held. Derfor tænker jeg at det kunne være noget relæ som er gået?!
Skal jeg bare bruge et voltmeter til at tjekke ledningerne fra en ende af? Eller er der anden måde at gøre det på?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis du har bilen som hobby er det på tide at købe et multimeter beregnet til bilbrug. Et med omdr, ohmmeter, camvinkel (dwell) osv.
En prøvelampe er også brugbar men vil jo lyse hvis der kun er f.eks. 8 volt pga. en dårlig forbindelse.
Ja der bør være et relæ. Lyskontakten "giver strøm" til et skifterelæ der sender det videre til sikringerne til fjernlys og nærlys. Så man kunne så starte med at kontrollere om der er strøm ved de sikringer. Der er fire på en Vw. To til hver type lygte og igen til hver side. Som på de fleste andre biler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mathias Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Havde også overvejet et multimeter.
Nu er problemet dog løst.. Det viste sig at være en dårlig sikring..
MEN er tilbage igen til mit gamle problem - nærlyset virker ikke.. MEN Hvis jeg sætter en ledning fra strøm-ledningen på positionspæreren og over på nærlyspæreren så lyser nærlyset i begge sider (og ikke kun i den side jeg arbejder med). Gør jeg det samme i den anden side er det kun nærlyset i den ene side som lyser (den side jeg arbejder i).. Hvordan kan det være at der er forskel på de to sider? Og nogen som har en ide til hvor problemet er ud fra ovenstående eksempel?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja som jeg har skrevet mange gange før: Så hjælper det tit at rense sikringsholderen og skifte alle sikringer hver 25-30 år.
Nej der er jo ingen der kan vide hvordan din bil er opbygget. Du må tage hver lygte/ledning/stel og se hvor det fører hen.
Personligt ville jeg fjerne alt det der ikke ligner noget til en VW og så starte forfra. Den uges tid vil være givet godt ud.
I min speedster brugte jeg et ledningsnet til en type2 med dieselmotor. Altså en T25. Det er rigeligt langt og har også nogle ekstra ledninger til ekstra instrumenter. Til forlygterne købte jeg en rulle gul, hvid og brun ledning, som de er originalt, i 2,5 kvadrat. Ledningsnettet er så langt at der bliver noget til overs så man også kan lave ledninger til baglygterne i de rigtige farver. Som sikringsholder har jeg brugt en fra type1 72-73. Den har indbygget relæholder så de ikke sidder rundt omkring.
Et problem på en glasfiberbil kan være at undgår at rode for meget fordi man skal have stel med ud alle steder. Man kan ikke bare skrue en lynskrue i karrosseriet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.