Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tændingsproblem 1914 ??! Og skal på ferie

Tags:
No tags yet.

(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej

Jeg har problemer med min 1914 motor i bussen og skal meget snart på ferie.

Motoren er med dobbelt weber, 009 fordeler. Kørte første sæson sidste år uden problemer, men har de to uger jeg har kørt i år drillet.
Motoren klaprer i ventiler når den skal trække op af bakke eller når man hurtigt trykker speeder i bund. Den mister også kraft. Fejlen har jeg kunne flytte lidt med tændingen op/ned. Afhængigt at tændingen kan den køre fint ved jævne omdrejninger til den fx når 60kmt...så stall'er den. Justeres tænding lidt kan det fx ske ved 80? I tomgang og omdrejninger i frigear lyder den super godt og går problemfrit.

Jeg har efter problemerne stillet ventiler (prøvet både 0.15 og 0.10mm), skiftet og stillet platiner, skiftet tændkabler, fandt at kablet til kondensator næsten var knækket og skiftet denne.

Tændning har jeg prøvet mange justeringer af. Med tændingspistol hvor den stopper avancering v ed 28-30gr ca 3000 omdr.. Her ender BTDC ved ca 8-9 grader. Jeg har ligeleds prøvet med prøvelampe ca. 8 grader før top.

Men intet hjælper. ?

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

prøv og hæld noget V power på - det har man før hørt om det hjælper.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lige nu kører jeg godtnok på en tank 92 oktan. Jo højere oktantal des mindre banken men alligevel....seriøst?

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du har kørt sidste sæson uden problemer ville jeg tjekke gabet på platinen (0,40).

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Platiner er skiftet i går og sat til 0.40. Avancering stopper ved ca 30gr hvor jeg har sat mit mærke sidste år

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nu er tændrør også udskiftet. Tænding sat til ca. 30gr plus minus ved avancering. Kører lidt mere smooth ved lav hastighed og meget langsom pedalføring :-).

Ved nærmere eftersyn er mit benzinfilter ret sort. Kan det være noget så simpelt? Har bare ikke et nyt ved hånden

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Ghia-Henrik Sorø Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja.
Det koster kr 20,- at teste, vil dog ikke garantere for kvaliteten fra denne leverandør :-)
http://www.thansen.dk/product.asp?n=1686024798&pn=1686035155

-------------------------------------------
Karmann Ghia Cabriolet 1960, VW T2 Westfalia 1970, 1982 Pickup
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kunne der være problemer med benzin? . Evt at dine membraner er revnet til akselrations pumpen, og derved får den ingen benzin ved akselration.. Så får du tændings banken og motor får store huller under akselration.
Af med filter, og kig ned om dyserrør giver benzin.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er babysitter af eget afkom, så det må vente til i morgen:-(

Men er ved at være ude i at det er mangel på benzin.... Prøver et nyt filter og evt pumpe snarest.

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det passer måske med at den kører fint ved tomgang og gas op og ned. Men ikke kan trække bussens tunge røv.

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

http://www.vw-resource.com/hestate4.html her er benzinfilter med på den endelige fejl liste i bunden.
Hvis det er fejlen - nøørj så føler jeg med dum:-( men har da fået rettet alt muligt andet...

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 10 years siden | | | |

nu forveksler du ikke ventil støj med tændingsbanken vel
hvis det er gammel 92 okt benz på høj komprimeret motor ville jeg nok også lige ta en kompressionstest for evt udelukke brændt stempel.

og hvis filter er stoppet vil det føles som at løbe tør for benzin ´når du accelerer friskt altså den ikke levere nok til kaburatore
ta en benzin tryks test efter pumpen

mvh bo alstrup

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Teodor Fælgen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

det er fint at stille platiner 0,40 til opstart men du/jeg/man vil aldrig kunne ramme den rette afstand. den måles med et instrument over platinen altså fra minus på tændspolen og til stel. Dette er en kamvinkelmåler og mener at den skal være 52 grader og først når den er lige i skabet stilles din tænding.
(du drømmer ikke om hvor meget køreglæde der er at hente i netop denne justering)

har du tændingsbanken og manglende trækkraft bagefter har du et blandingsproblem altså en cylinder der evt kører for magert ift de andre...

Jakob

-------------------------------------------
Spænd hjælmen kammerat !!!
(permalink) kenneth p Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tændingsbanken opstår ved at benzinblandingen selvantænder pga for høj varme i forbrændingskammeret og opstår ved for mager benzin/luftblanding, forkert tændingsindstilling eller for lav oktan benzin.. Start med at købe noget nyt høj oktan benz, de få km vi kører i de fritidsbiler kan det ikke vælte nogens økonomi at køre på den bedste benzin den kan få

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) Teodor Fælgen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Arhh det er DIG Matthias :o)

jeg har en kamvinkelmåler du kan låne hvis du har lyst

Jakob

-------------------------------------------
Spænd hjælmen kammerat !!!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du kan høre tydelig tændingsbanken skal du holde op med at køre indtil du har fundet fejlen. Du kan ligeså godt stille dig op og slå på stempler/stempelringe, især, og plejlstænger/lejer med en hammer.
Det er døden for en motor og det går hurtigt.
Jeg havde en kunde engang der havde monteret en forkert vakuumdåse på sin fordeler. Han kørte med det et stykke tid indtil en dag han kom på motorvej. Så skød den en ventildækselpakning ud. Han kom så ud til mig for at få skiftet pakninger. Men jeg kunne jo ikke lade være med at undre mig. Så fortalte han så om vakuumdåsen- Tændingsbanken, som man ikke kan høre på grund af alt det andet støj på motorvejen.
Jeg tør slet ikke tænke på i en type2.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Har skiftet benzinfilter uden held. Det var godt nok MEGET tilstoppet.
Er der nogen i nærheden af Værløse i dag? Æv æv æv

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nå det kan være ferien må afblæses.

Filter er somsagt skiftet. Uden held, men Der gemte sig en masse snavs. Det nye fyldes hurtigt så snart motoren er startet, så jeg tænker at pumpen kører ok.
Motoren starter og lyder perfekt i parkeret tilstand. Synes ikke, efter at have skiftet filtret at den klaprer mere ved accelleration. Den tager bare ikke fat...ryster lidt af sted.

Måler jeg suget i weberne er alle fire ens - og masser af "sug". Alle fire dyser giver sprøjt.
Godt der ikke er højt til loftet i kælderen, ellers hang jeg nok og dinglede der....

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) trump Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis det er en tankfuld 92 fra sidste sæson, kan det altså gøre en stor forskel med frisk brændstof.

-------------------------------------------
alt er til salg altid.22912274.

trump1@webspeed.dk
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis du køre med dobbelt weber/dell'orto, så kan problemet ligge i en tilstoppet tomgangs dysse.... Hvis det er dell'orto sidder de lige mellem hoveddysserne ( du ved.. De lange messing rør der stikker op af karburatoren). På webere skal man lige have låget af karburatoren.
Når en tomgangs dysse er stoppet, lyder det præcis som du beskriver..... Det er tomgangsdyserne der levere føde til din motor... Næsten helt op til fuld gas hvor hoveddysserne tager over!
Kom i gang.....

Karsten

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tjek... Er på sagen om en halv time. 92
Oktan er fra i onsdags og netop spædet op med 20 liter 95

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De så fine ud:-(

Som den køre nu, lader det til at klapre lyd er forsvundet. Det har måske været for lidt føde pga filter?
Men den trækker stadig ikke, fedter bare derudaf. Kan man være uheldig at alle problemer kom oveni hinanden, og det er koblings fedteri?
Det gælder alle gear.

Har aldrig kørt med en defekt/fedtet kobling så jeg kender ikke fornemmelsen.

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De lange messingrør eller tomgangsdyserne ved siden af? Du skal have "låget" af for at finde dem....
En defekt/slidt kobling lugter....

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De lange messingrør under låget

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Matthias Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De lange messingrør under låget

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.

Reply »

You must log in to post.