Hej
Jeg har problemer med min 1914 motor i bussen og skal meget snart på ferie.
Motoren er med dobbelt weber, 009 fordeler. Kørte første sæson sidste år uden problemer, men har de to uger jeg har kørt i år drillet.
Motoren klaprer i ventiler når den skal trække op af bakke eller når man hurtigt trykker speeder i bund. Den mister også kraft. Fejlen har jeg kunne flytte lidt med tændingen op/ned. Afhængigt at tændingen kan den køre fint ved jævne omdrejninger til den fx når 60kmt...så stall'er den. Justeres tænding lidt kan det fx ske ved 80? I tomgang og omdrejninger i frigear lyder den super godt og går problemfrit.
Jeg har efter problemerne stillet ventiler (prøvet både 0.15 og 0.10mm), skiftet og stillet platiner, skiftet tændkabler, fandt at kablet til kondensator næsten var knækket og skiftet denne.
Tændning har jeg prøvet mange justeringer af. Med tændingspistol hvor den stopper avancering v ed 28-30gr ca 3000 omdr.. Her ender BTDC ved ca 8-9 grader. Jeg har ligeleds prøvet med prøvelampe ca. 8 grader før top.
Men intet hjælper. ?
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.