Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ønskes: gode råd til bedre bremser!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hep

Har siddet og kigget i gamle indlæg, men kunne ikke lige finde det jeg søgte..

Er der nogen måde at forbedre sine bremse evner uden at sætte skivebremser på sin bil?

Har en beetle fra 1959, men standard tromler for og bag.. det er primært de foreste jeg tænker på her..

Min tanke er om man kan udskifte tromlem og bremsebakker til nogle der er breddere og derfor opnå bedre bremse effekt?

Mvh
Lyng

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja men det findes ikke rigtig til en 59er - du kan skifte forbro/rammehoved og sætte tromle bremser på fra feks en 67 og beholde dit boltmønster...

i bag er det let - men fortil bliver det svært hvis du ikke vil ha skivebremser...

og hvorfor vil du ikke ha skivebremser - det er vel reelt ikke mere ulovligt end at sætte nyerer bremser på.

måske du kan tilpasse type 2 T1 forbremser inkl spindler på din bobbel - en ide - jeg dog aldrig har set afprøvet - men måske der burde forskes lidt i det - hvis du altså ikke vil ha skiver på.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Syntes ikke skivebremser er så pænt til en gammel bil (men det er jo en smags sag:-) )

Syntes blot jeg har set eks. en "porsche" version hvor der er køleribber på tromlen og lign. tromler på ældre modeller?

Men her er jeg ikke sikker på at det blot er for synets skyld eller det evt. giver bedre bremse effekt...??

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jo du kan da sætte 356 bremser på - men de koster tæt på det samme som din bil - men det er da en mulighed helt sikkert....

men på en 59er kan man jo ikke se skivebremser med mindre man kravler helt ind under bilen med en lygte - og det sker ikke så tit...

så hvorfor bruge 3 x så mange penge på nogen bremser som aliigevel ikke ligner - men ja der er da lidt mere stil over at køre med orginale porsche bremser end skiver - det har du helt ret i - hvis man har råd ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jep der var de jo på billede nr. 2 :-) de er altsa fede:-)

Ja var godt klar over de sikkert kostede.. men har de slet ikke lavet dem i replica eller lign?

Skivebremser er klart billigere den er jeg med på, men ville først undersøge om der virkelig ikke var andre "gode" muligheder, kunne jo godt være at der var et godt triks

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

jo det er replica bremserne der koster ca 20000 pr aksel.
de orginale er dyrerer...

ka godt ske de måske er blevet lidt billigerer efterhånden . men tror det ikke..

og kan man få splitbus bremserne på i fronten - skal de nok virke - men har ikke set
det før så ved ikke om det er muligt - burde måske være lidt enkelt - og en billig løsning.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

kig evt lidt her

http://www.stoddard.com/356-1/brakes/drum-brake-system-356-356a-356b.html

ved ikke om det er retvisende eller komplet

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Dillen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvad er det ved bremserne, du ikke er tilfreds med ?
Hvorfor vil du have "bedre" bremser ?

Martin

(permalink) tikum Member
Skrev for 10 years siden | | | |

syntes de sæt csp laver ser rigtig godt ud, og så er der tuv på dem...det må da være et most til syns manden :D

-------------------------------------------
"Owning a Volkswagen is like being in love"
tikum@tikum.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja 5x205 skiver fra CSP.

På alle måder en forbedring i forhold til tromler.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja egentligt også visuelt syntes jeg - men har respekt for at man syntes det ser lidt for moderne ud - det er okay..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) tikum Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja helt sikkert hver sin smag, skal man ud i noget tidstypisk koster det kassen og om det virker bedre ved jeg ikke noget om.

-------------------------------------------
"Owning a Volkswagen is like being in love"
tikum@tikum.dk
(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej der er ingen tvivl om at skivebremser vil virke bedre og have en bedre effekt..

Det heller ikke fordi jeg syntes de er grimme, der er bare noget ved at køre med tromlebremser som jeg godt kan lide..

Men hele ideen falder lidt til jorden hvis tromlerne koster spidsen af en jetjager og de måske ikke giver den store effekt.

Men nu er jeg faktisk blevet i tvivl om jeg overhoved har de korrekte tromler foran??

Har købt bremsebakker til tromlerne foran og ud fra æsken skulle de passe til, men de er for bredde i forhold til dem som sidder på nu???

Hvordan kontrollere man om man overhoved har den rigtige bremsetromle på foran, hvor dyb skal den være til en 59'er?

Fik desværre ikke lige taget billede af de nye bremsebakker, men de er vel 2-3mm breddere..

bremser foran.jpg
bremse og tromle.jpg

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det skal være 40mm bakker på en 59'er, foran.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Waehrens Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg kører med 356A bremser hele vejen rundt på mon oval (de samme som på Borholmerens 1. Billed) det virker men kræver selvfølgelig lidt mere vedligeholdelse end skiver.

Jeg har en kammerat der har et komplet sæt liggende, men mener han vil have 20 K for dem. Hvis du er oppe i det prisleje, må du godt få hans nummer.

- Casper

(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hey Casper

Jep har godt set din et par gange og luret:-) det ser monster fedt ud.. men du må jo vide om det også giver en bedre effekt?

20k.. puuhhh det er sku mange penge for bremser

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Et par bremsninger fra 130-140, så skal tromler lige have en pause. Det tåler skiverne bedre. Men bremsekraften fejler ikke noget med tromlebremser.
Og med de seneste bakker med 40mm. bag og 19mm hjulcyl. Så hjælper det også.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Frank

Ja det må være noget i den stil med 40mm.. tror bare ikke dem jeg har på nu er så bredde? (svært selfølgelig at se ud fra billede) men de virker smallere..

Kan så blot sætte en breddere tromle på?

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nej. Du skal nok bygge om til ankerplader mv. fra 68- og så kan man vist købe tromler der passer men i 5-huls.
Dine er nok 30 mm. Men det ville være lettere hvis du gik ud i værkstedet og kiggede på det, i stedet for at se på billeder.
Der bliver vist også noget med lejedækslerne der ikke passer så man må bruge de gamle og så løbe an på at køre uden olieafløb.
Vi andre byggede bare om til hele bagtøjet fra 68-
Så fik man også en bredere sporvidde. Men det er jo ikke moderne mere.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Pas i øvrigt på med gamle 356 tromler. Hvis (som det ofte sker) der er opstået korrosion mellem alu-tromlen og den indpressede jern-ring, så bliver de skæve – og det kan IKKE reddes ved at få dem drejet ! Og at få indpresset nye jern ringe. Ja, alu´s udvidelseskoefficient (som det så flot hedder) er markant højere end jern´s - så at sikre at de (jern-ringene) sidder fast nok, er faktisk ikke bare lige... Så er der først opstået korrision, så er de faktisk kun egnet for ombygning til garage ure.. I hvert fald er der ikke mange der kan lave det.

Men det er korrekt at tromlebremser (så længe de ikke bliver varme) fungere upåklageligt sammenlignet med skiver. Og Porsche tromler (kun foran) anvender også ”duplex-princip” (det er der i øvrigt også mange andre fabrikater der har haft anvendt).

Ved ”simplex-princip” har jeg engang læst, at den ene bak kun træder ca 1/3 i forhold til den ved siden af. Men ved at vende den (duplex), så træder de ens, og det giver faktisk en forbedring på ca 50% !

Det må kunne lade sig gøre at ombygge en std. VW bremse til duplex. Altså modificere ankerpladen til 2 hjulcylindre. Og så ser det stadig meget originalt ud (hvis T&S skulle kikke forbi...). Og det giver en forbedring.

simplex02.jpg
duplex02.jpg

(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok det lyder godt nok interessant, det har jeg aldrig set før!

Att: Frank, ja du har ret med hensyn til billeder, det var blot nogle jeg lige tog af min bil, skal lige sætte skydelærret på og måle og det er nok 30mm som du skriver..

Det der undret mig var blot at jeg bestilte bakker til en 59,er og fik dem i 40mm, og de passede jo ikke på, og der stod på æsken at de passede til årgangen? Så derfor tænkte jeg nu om jeg kan køre rundt med en for "lille" forbremse som ikke passer til årgangen?

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg kan ikke huske hvornår det ændres. Men jeg mener at de senere styre/bundbolte biler har 40mm bakker foran. Så skal man jo bygge om til dem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det skiller i 58. Som tidligere nævnt skal din ha 40mm bakker foran.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lyng Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok, det er underligt, havde ikke tænkt over det før jeg bestilte bakker, og syntes ikke den bremser særlig meget..

Så må jeg på jagt efter tromler der passer til årgang..

Hvordan pokker ser man så at det er de rigtige? ved går det står i teksten..

http://www.vwheritage.com/vw_spares_Brake-drum-front-58-8-65-113405615A_act_shop.product_pID_76985.htm?crumbStartPage=1

-------------------------------------------
Tlf: 25795551
Email: cllyng77@gmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=mkqH1X5T8-M
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Og måske ankerplader?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.