Det er svært at svare kort på men for nogle købere er der nogle årgange,
der er væsentligt mere eftertragtede end andre.
Men de er det af forskellige årsager; De ældste pga. historien
og netop deres alder, 60'er modellerne fordi mange anser dem for
at have det mest harmoniske design (baglygter osv.) og
70'er modellerne fordi det er de mest "moderne", har de største motorer osv.
Derudover har cabriolet-modellerne altid ligget 30-50% over coupé
modellerne i pris.
Og så er der standen. Den er altafgørende.
En Karmann Ghia kan umiddelbart synes at være i fantastisk god stand
men hvis der mangler (forholdsvis) små detaljer som kofangere,
interiør, forlygter etc. så ryger prisen ned for det er notorisk dyre dele.
Regn med, at en ret pæn Karmann Ghia type 14 coupé ender i ca. 100.000.-
Eller sagt på en anden måde, køber du en til 90.000.- skal du regne med
at ofre yderligere 10.000 for at gøre den perfekt.
Tilsvarende vil du skulle ofre 70-80.000.- på en bil til 20.000.-
Pladearbejde kræver oftest en god portion håndarbejde og lakering er
ikke så ligetil heller da man eksempelvis ikke kan afskrue skærmene.
Priserne afhænger i høj grad af, hvor meget arbejde, du selv
kan lave på vognen.
Og så er der naturligvis Type 34, hvor rariteten og vanskeligheder
mht. indkøb af reservedele for alvor sætter sine spor på priserne.
Martin