Kan det passe at der ikke er afgift på en gammel vw som skal på gule plader (varevogn/picup)??
Kan det passe at der ikke er afgift på en gammel vw som skal på gule plader (varevogn/picup)??
Lytter lige med her.
Ja. Hvis bilen er værdiløs, det vil sige gammel nok, har SKAT en minimumsgrænse. Jeg vil gætte på at en Golf eller Polo fra først i 80erne ikke vil koste noget på gule plader.
Så skal man jo så bare tænke på at vægtafgiften hurtigt overstiger bilens værdi. Det er derfor jeg har købt en Peugeot 107 i stedet for min 82er Polo.
Afgiftsgrundlaget for veterankøretøjer fastsættes til 40 % af den oprindelige nypris. Det fremgår videre, at hvis køretøjet fremstår som ved første registrering, så skal afgiftsgrundlaget udgøres af brugsværdien. Dertil kommer brændstoftillægget i forbindelse med betaling af den samlede registreringsafgift. Den beregnes med kr. 1.000,00 for hver kilometer mindre bilen kører end 16 pr. liter benzin.
Bilen benzinforbruget udregnes efter bilens vægt.
Brugsværdien?
Køretøjet værdiansættes til brugsværdi efter de særlige regler i
registreringsaf-giftslovens § 10, stk. 4, som gælder for køretøjer, der er mere end 35
år gamle og som fremtræder som ved første registrering (veterankøretøjer).
Veterankøretøjer værdiansættes til 40 % af den oprindelige nypris eksklusiv af-gift.
Afgiftpligtig værdi udgør 40% af nyprisen (inkl. moms) og excl. afgift
Denne værdi finder SKAT selv i deres arkiver
Veteranbiler på guleplader er fastsat som "varebil 50%"
Beregningen ser sådan ud hvis køretøjet fremstår i original stand:
Beregnet 50% registreringsafgift af den afgiftpligtige værdi over 17,300,-
Fradrag for toldsyn
Brændstoftillæg når de beregnede km/l er mindre end standard 16,0 km/l
okay for at koge det ned til den korte version. Så er der ikke afgift på en vw pickup/varevogn
Kun brændstoftillæg
Brændstoftillægget udgør beregningsgrundlag for vægtafgiften, som dog er kvart på biler over 35 år
You must log in to post.