Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp til sænkning af split bus

Tags:
No tags yet.

(permalink) pech01 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Kære alle, jeg har fået mig en SO-42 split i org. slidt lak, og det dur slet ikke, at den svæver så højt over jorden, som den gør pt. Altså, så SKAL skidtet ned (ikke meget lavt, men nærmere moderat til lavt).

Jeg har brug for én, som ved hvordan det gøres, og som kan gøre det for mig over vinteren/i det tidlige forår. Jeg hjælper meget gerne med at skaffe dele, men den praktiske udførelse vil jeg gerne "outsource".

Mine umiddelbare tanker (alene på baggrund af viden indsamlet her og andre steder, og ingen praktiske erfaringer/reel viden, hvorfor jeg sikkert gruligt har misforstået en hel del....):

SÆNKNING BAG TIL:

Straightaxel sænkning a la Ronnies løsning (jf. denne gl. tråd http://vwnettet.dk/topic/161274). Dvs. Mix af korte og lange akselrør og anvendelse af splitens fjederplader, så den passer til type1 gearkasse.

Har læst, at til 1500 motoren (som jeg har), passer 1300cc bobbel kode AB gearkassen bedst (grundet de begrænsede krafter). Var der mere at gøre godt med, så skulle AH og AO være bedre (jf. bla. http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=690926&page=2). Holdninger modtages meget gerne.

Bremser skiftes til type1 og dermed 5x205 mønster (fælge vender jeg lige tilbage til).

Kan sagtens overtales til noget straight axel kit, hvis den person der skal lave det syntes det er smartest. Dog er der naturligvis også noget økonomi her, og jeg har begrænsede midler.

SÆNKNING FOR TIL:

Smallet forbro og drop spindler.

FÆLGE:

Kan ikke helt finde ud af, om jeg vil have Fuchs (5x130) eller Sprint stars (5x205). Jeg har ikke kr til fx en 944-bremseopgradering (i tilfælde af Fuchs) lige pt., hvorfor jeg forestiller mig, at jeg er nød til at "gå" med en adapter løsning for til (uanset fælg valg m. mindre jeg kører org. stil). Bag til kan der - som jeg forstår det - købes pre-boret tromler til 5x130 (i tilfælde af Fuchs) og i tilfælde af sprint stars, så er der allerede 5x205 qua type 1 bremserne.

Hvis jeg går Fuchs-vejen, så er der formentlig ikke plads til en 6x15 foran + adapter, hvorfor forbroen formentlig skal være smallet (?). I tilfælde af 4,5 x 15 sprint stars, så er det måske ikke nødvendigt med smallet forbro (?)

Jeg vil helst undgå repro fælge, hvorfor det bliver lidt brede Fuchs, idet de er de eneste der er til at få i 15/16" til menneskepenge.

Vigtigt er det naturligvis, at skidtet kan bremse, og det bliver jo ikke bedre af en nedgradering af bremserne bag til, så jeg er end ikke sikker på, at det går uden bremseopdatering for til (erfaringer modtages med kyshånd).

Derfor: Lad mig høre hvad I tænker, og til dem af jer der har mod på at give en stor hjælpene hånd - sig til, og lad os drøfte projektretning og ca. budget.

Bilen står pt. i Nakskov/Lolland, men jeg er i KBH, og bilen kan sagtens komme i den retning. Jylland og fyn er også en mulighed, men ikke optimal.

Lad mig hører fra jer... og tusind tak for al den fantastsike viden, der allerede findes i dette forum (bl.a. Bornholmerens gl. sænkningstråd http://vwnettet.dk/topic/125050). Guld værd for en novice som mig (også selvom jeg langt fra forstår det hele:-)).

Dbh

Peter
mini@primitiv.dk

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Peter, spændende projekt.
Jeg vil hjælpe lidt med råd mht. afgift og forsikring.
Er den betalt afgift som veteran eller uoriginal?
Er den veteranforsikret? Det vil blive et problem i en skadesituation.
Men umiddelbart skal den også have justerbar forbro og muligvis hævet styrehuset?

Som jeg læser det vil det blive en ombygning til omkring 50-80.000kr alt efter hvilke dele og standen du ønsker.

VWenligst Split

Ps. jeg vil anbefale Kleinbus Ronnie til ombygningen.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Konventionelle droppede spindler øger ikke sporvidden på en bus.
Der er nok stumper for 20-25000 + løn
Minimum type3 tromler i bag. Eller modificer de org. bustromler så de virker med straightaxle kittet. Bortset fra det fin ide med droppede spindler og straightaxle. Det lyder også til du har overvejet økonomien i det, og valgt nogle løsninger hvor økonomien ikke render helt af sporet.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ok, så er det kun på bobbel? Jeg troede det også var sådan på busser. Tak for rettelsen.

Jo og evt. afgift, plus fælge til 10-20.000kr, løn osv, så de 50-80 passer vist meget fint. Der skal også slibes og males lidt. Mit bud var incl. alt.

Mit regnestykke lyder ca. sådan.

Dele 20-25
Løn 5-10
Afgift 10-20
Lak mv. 1-5
Fælge/dæk 10-20

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ok. Det lyder ikke til vi tolker trådens problemstilling lidt forskelligt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nej det ser vi skam helt ens på Rasser. Det er jeg glad for.
Glædelig jul.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ok.
Lige over

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) pech01 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Fantastisk - tusind tak for super godt input. Med min meget, meget begrænsede viden havde jeg også regnet mig frem til noget a la 20k for stumper ekskl. fælge.

Ad. bremser: Rasser, Er type 3 bremser også 5*205?

Ad. Afgift og forsikring – tja. Enten er man til risicis, ellers er man til livrem og seler. Det kan være der kommer en anden tråd om det spørgsmål :-)

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg vil anbefale at du så betaler afgiften til ombygget. Når du alligevel skal betale er der ikke den store forskel, det kan gå lidt begge veje.

NÅR Skat opdager du ombygger en på veteranafgift vil bøde og ny afgift typisk ligge på omkring 50.000kr. Normalt er det afgiften 2x i bøde plus ny afgift.

Så du skal forvente omkring 50.000kr til den ønskede ombygning, uden fælge, incl. afgift, fortsat at du laver så meget som muligt selv, og ikke finder den dyreste maler.

Mht. forsikring vil de fleste ikke godtage den som veteran når den bliver sænket.

Att. Ja tidlig type 3 bremser er 5x205

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvad er det med den maler du snakker om? Hvad er det der skal males?

Kan du ikke komme med noget lidt mere konkret mht. de afgiftsberegninger og bøder du skriver om. Der kører så mange rygter om hvordan alle dem der aktivt forbedrer sikkerheden, de bliver straffet af SKAT. Noget konkret dokumentation man kan forholde sig til, det tror jeg ville være i alles interesse.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Iøvrigt vidste jeg ikke du regnede afgift med i din første beregning, du nævnte blot "alt efter hvilke dele og stand der ønskes"

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) pech01 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Split, tak for tippet - taget til efterretning :-) Lad os forsøge at holde afgiftsproblematikker og forsikring ude, idet det ikke er så interessant (for mig lige pt). Maler er heller ikke interessant, idet jeg kører med det slidte den slidte org. lak.

Sænkning og bremser :-)

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg vil da gå stærkt ud fra at de nye bære/stræber/fjederplader, tromler, aksler, spindler, evt. forbro skal males eller have pulverlak, når det nu alligevel er skilt ad. Hvis der skal hæves styrehus mv, skal det også have en gang lak.

Jeg syntes nu de er ret konkrete, 2x afgift i bøde plus afgift. Det er Skats egne regler og ikke løse rygter jeg finder på eller spreder. Hvis du sår tvivl om deres rigtighed, er du velkommen til selv at kontakte Skat, og forespørge hvordan de vurdere en sådan situation om unddragelse af afgift og svindel med lempelse af afgiften til egen vinding. Den 72 cab. endte med at blive dyr, på et lille grundlag. Men det er Skats vurdering.

Jo det var incl. alt Rasser. Jeg spreder ikke rygter eller giver råd på ting jeg ikke har forstand på. (Ud over de droppede spindler) Jeg forventer at folk er seriøse og laver det korrekt og betaler afgiften herefter. Det er pga. folk, som bygger biler om og ikke har lyst til at betale afgiften, at Skat har skærpet deres kontrol og regler på området.
Det er også strafbart at opfordre til ulovligheder.
Derfor vil jeg gerne hjælpe folk til at gøre det korrekt første gang, da jeg selv har bygget en del biler om og kender reglerne mht. til de forskellige ombygninger, godkendelser, tests, afgifter osv.
Split

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ok. Jeg pensel malede bare mine undervognsdele. Det løb ikke op i ret meget.

Nu må du ikke fare sådan op, eller misforstå mig. Men når man bliver helt konkret som du gør, og rådgiver folk direkte om afgifts og bødestørrelser, så er det på sin plads med lidt opfølgende dokumentation eller links til regler hos SKAT, eller tidligere præcedens dannende domsafsigelser der kan have betydning for fremtidige afgørelser.
Det er hårde facts jeg efterlyser, ikke "bare" hvad man har hørt.

Det lyder måske nok lidt hårdt sagt, men det er lidt let sluppet bare at sige "stol blot på mig, det er rigtigt nok".
Håber du forstår at det ikke er noget personligt mod dig, men at vi simpelthen bare har behov for noget sort på hvidt ang. de afgiftsberegninger du forklarer.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) pech01 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Skønt! Takker for inputtet, men - for nu og skære det ud i pap - så er jeg ikke for nuværende interesseret i råd om afgifter og forsikring :-)).

Som jeg hører det:

BAG:
- Straightaxel a la Ronnie.
- Bremser minimum type 3/alternativt modificering af de nuværende. Type 3 er også 5*205. Hvis jeg insisterer på 5*130, så er det bare preboret tromler.
- Gearkasse. Holdninger til om AB passer bedst til den originale 1500 motor?

FOR:
- Smallet forbro og dropped spindler. Justérbar - nødvendigt?
- Bremser. Er jeg tvunget til adapter også tilfælde af 5*205, eller findes der en ikke-adapter løsning her (altså udover nye bremser)?

Tusind tak for hjælpen!

Pft.

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg videregiver kun Skats egne regler, så spørgsmål hertil skal stiles til gældende myndighed eller søges i deres regler, og da jeg løbende igennem de sidste 10 år har haft et fornuftigt samarbejde med dem og folk som laver Hotrods, føler jeg mig ret sikker i deres mange regler. Jeg farer ikke op men forsøger så godt jeg kan at svare på jeres spørgsmål. Jeg ville også male delene selv, men ville jo blot gøre opmærksom på alt hvad det kræver, men som folk uden erfaring ikke tænker over. Jeg vidste jo ikke om det gjaldt en superfin barndoor 23w samba, som skulle have alt pulverlakeret, eller en 67 ratlook, for at tage yderpunkterne. Derfor mit bud 1000-5000kr til lak, som jo kun er en vejledning. Sprintstars koster jo lidt at få malet korrekt hos en maler. Og med mindre man er mange millionær eller ligeglad med prisen på komplet ombygning, syntes jeg det var relevant at få med, da mange ikke er klar over priserne. Vi rådgav jo begge en anden forleden, som brændende ønskede sig en Splitbus, men som ikke var helt klar over priserne. Der så vi også ens på det. Vi er slet ikke så forskellige os to Rasser. Vi har endda stort set samme biler i garagen.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

jeg vil anbefale du ofrer et sæt CSP skivebremser med TüV på forenden - dyrt i første omgang ja - men så må du spare andre steder..

ellers lyder det som en fornuftig opsætning, vil dog måske suplere med justerbare fjederplader ibag - af den ene grund at det er nemmerer at skifte hjul når man har dem på...

i forenden ville jeg gå efter en lidt smallerer fælge fordi grunden til man smaller den er ikke så meget at den skal se smal ud - det er fordi hjulet får lidt mere frihøjde - fordi der er en lille kant inden under yderkanten af skærmkanten - og den skal man lige præcis fri af..

du skriver moderat sænkning - jeg vil godt påpege at straightaxel kit kræver en lille smule
mere end moderat...men dog heller ikke skamsænket..

men moderat sænkning - så bør du overveje IRS bagenden... den er lidt mere morfar agtig..

men kan man finde ud af at køre sænket bil - er straightaxel normalt ikke noget problem.

vil mene Ronnies er det højeste man kan køre med straightaxel - er den for lav bør man gå IRS vejen...

og tak fordi du kunne bruge min gamle guide som snart er 20 år gammel ;-)

og ja huske at få den afgiftbehandlet som alm og ikke veteran, prisen er nok tæt på det samme.. og nej Rasser jeg har heller ikke noget på skrift, jeg har bare på fornemmelsen
at det måske er det mest fornuftige at gøre lige nu... men korrekt at der ikke er nogen håndfast begrundelse for at gøre det endnu..

min gamle bus var også hævet max med straigtexel.

og den nye sænket halvt med IRS

og har sat irs på denne gange fordi det er mere flexibelt end straigtaxel - men det
er ikke sikkert man nødvendigvis har brug for den flexibilitet altid..

og spørg endelig hvis der er noget du er i tvivl om - det er altid en fornøjelse at svare
på et så grundigt og velformuleret spørgsmål ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) pech01 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tusind tak for inputtet Bornholmeren - og de flotte billeder. For pokker hvor er din nye flot. Super idé med justerbare fjederplader.

I forhold til sænkningsgrad, så forestiller jeg mig moderat til lav, dvs. en smule lavere end Ronnies.

Et par yderligere spørgsmål:

- Bør forbroen været justerbar?
- I forhold til bremser, så er der mange gode erfaringer med CSP, men flere har også gode erfaringer med SACO, som koster en del mindre. Nogle erfaringer her?
- I forhold til gearkasser, så er der lidt forskellige holdninger, men nogle mener AB gearkassen bedst til en 1500 (bedre end AH og AO). Holdninger?

Herudover:
- Gode idéer til hvor jeg kan få dele. Er det bare et opslag herinde, og se hvad folk har på hylderne?
- Nogle der er friske på et lille sænkningsprojekt?

På forhånd tusind tak for jeres hjælp:-)

(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis det er en std. 1500 motor, så bliver AH og også AO gearkassen nok lidt for lang. En AB gearkasse vil passe rigtig godt i en bus. Den giver et fint kompromis mellem motorvejsomdrejninger, køling og kørbarhed i sådan en fuldt læsset splitbus.

Du kan sammenligne gearingen fra en AB gearkasse, med den gearing der var i de sene baybusser med de større type4 motorer (6-ribs gearkasser).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

csp bremser har en "brugbar" (i de fleste tilfælde) godkendelse - saco bremser kender jeg ikke noget til.. men det er vel dem her du tænker på http://www.sacoperformance.com/proddetail.php?prod=60-2087 jeg kan ikke se nogen godkendelse på dem. men det er der jo heller ikke på en 200mm sænkning so wtf ;-)

hvis du lige vil ha den et nøk lavererr end ronnies skal forbroen være smallet og justerbar, og spindlerne være droppede...

mht gear:: what rasser siger..

mht til at få det lavet - har du snakket med VAG henrik http://www.pladewerket.dk om det er noget han evner, han virker til at ha styr på tingene ?
jeg magter pt ikke engang min egen - så vil ikke gøre det for andre desværre...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hello :-)
Dejligt at min bus stadig kan inspirere, jeg har nu kørt over 50000 km med straightaxle opsætningen.
BAG:
1600 motor 47hk
Ac (1500) gearkasse
Type 3 bremser
Org. fjederplader
FORAN:
Org forbro
Droppede spindler

Det er bare en af flere muligheder!

FX:Min kammerat har en bus næsten magen til min og der har vi monteret IRS med baywindow dele bagi, og en sænkningsforbro. Den er meget lidt sænket og org bus hjul og bremser kan bruges. Vi brugte dette kit (og en del dele fra 68' bus og 1600 gearkasse AO)
http://www.boxwagen.co.uk/index.php/products/category/224/32

Her er et link med forskellen på Straightaxle og IRS.
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_getriebetechnik&wkid=619224127047

Et par hurtige råd mht straightaxle:

Du kan sagtens bruge en alm type 1/3 1200, 1500 eller 1600 gearkasse til en 44hk motor.

Spild ikke penge på type 1 eller jagtvognstromler, mindst type 3.
Org bus tromlers diameter/bakke bredde er: 250 mm/50 mm
Type1: 190mm/40mm
Type3: 248mm/46mm.
Så med type3 er du tættest på org. Det kan mærkes..har prøvet type1.
Bagi kan du bruge hjul fra jagtvogn, hvis du vil spare på hjul budget.

Generelt kan du ændre lidt på højden vha dækhøjde. Men der skal være luft nok til fjedring i forreste hjulkasser.

Jeg har desværre ikke tid til at hjælpe med arbejdet, totalt ophængt af job og opbygning af første sal i mit hus.
VAGHenrik! , hehe.. han er ikke meget for sænkede busser, men hør ham.
Hvad med Dennis fra Tureby eller Søren fra samme område..har de tid/lyst?

Hos Bugbox i Tyskland kunne man før få ombygget til IRS..

Hey..kan din Westy egentlig køre nu ? Jeg sænkede kun min bus way back..fordi den kørte elendigt..træt gearkasse/reduktionsbokse.

PS: CSP bremser er TÜV godkendt og kan hentes eller sendes fra Bargteheide ca 40 km fra Lübeck, og sliddele er nemme at få fat i.
Saco ser ok ud, den pris der er dog langtfra slutpris i dk.
Men start evt. med tromler

PSPS:

Skal du køre lavere end min bus, så skal styrhus nok hæves, det kan gøres som et job for sig..hvis det er nødvendigt. Det blå er styrhuset.

R.

ups.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 9 years siden | | | |

jagtvognstromler måler 230mm bakkebredde 40mm i 5x205 de er noget bedre end type 1..jeg har et nyt sæt liggene hvis det er noget så send en mail ..mvh poul

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Sjovt, de jagtvogns tromler jeg havde engang var magen til type1, bare meget massive ved hjul bolt gevind.

230 mm lyder som ok alternativ til type3 tromler, der kan være svære at finde.

Her er en bog:
https://books.google.dk/books?id=c-cLAJNDqGcC&printsec=frontcover&dq=How+to+modify+a+vw+bus&hl=da&sa=X&ei=N6ieVIOjOoOHygOe3oGoCw&ved=0CDMQ6AEwAA#v=onepage&q=How%20to%20modify%20a%20vw%20bus&f=false

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) pech01 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Kære alle, har været offline nogle dage, men tusind mange tak for det fantastiske input - I er sgu fantastiske. Jeg har gået og grublet og snakket lidt med et par forskellige, og er nået frem til følgende plan:

Straight axel sænkning bag. For til bevares den nuværende forbro, og der sænkes med dropspindler. Justerbar og smallet forbro spares væk til fordel for CSP-bremser i front, og så bibeholdes lidt højde, så der ikke skulle være behov for at flytte styrhuset. Boltmønster skiftes til 5x130, og der kommer org. fuchs på.

Jeg har nu behov for at få lavet en lille indkøbsliste - supplér meget, meget gerne/sig til, hvis I har relevante dele på lager:

Bag:
- AB-gearkasse
- Type 3 eller jagtvognsbremser. Vil type 1 være tilstrækkelige, hvis jeg nu har CSP-skiver i front?
- 5x130 tromler
- Muligvis justerbare fjederplader.
- Hvilke aksler skal indkøbes?

For:
- Dropspindler
- Komplet CSP-bremsekit i 5x130.
- Ny brememaster

Ronnie: Sender lige en mail ift. Dennis og Søren, idet du sikkert har nogle kontaktoplysninger på dem.

Igen, sig til hvis I har dele eller kender nogle, der måske har.

Takker for al jeres hjælp!


Reply »

You must log in to post.