Kære alle, jeg har fået mig en SO-42 split i org. slidt lak, og det dur slet ikke, at den svæver så højt over jorden, som den gør pt. Altså, så SKAL skidtet ned (ikke meget lavt, men nærmere moderat til lavt).
Jeg har brug for én, som ved hvordan det gøres, og som kan gøre det for mig over vinteren/i det tidlige forår. Jeg hjælper meget gerne med at skaffe dele, men den praktiske udførelse vil jeg gerne "outsource".
Mine umiddelbare tanker (alene på baggrund af viden indsamlet her og andre steder, og ingen praktiske erfaringer/reel viden, hvorfor jeg sikkert gruligt har misforstået en hel del....):
SÆNKNING BAG TIL:
Straightaxel sænkning a la Ronnies løsning (jf. denne gl. tråd http://vwnettet.dk/topic/161274). Dvs. Mix af korte og lange akselrør og anvendelse af splitens fjederplader, så den passer til type1 gearkasse.
Har læst, at til 1500 motoren (som jeg har), passer 1300cc bobbel kode AB gearkassen bedst (grundet de begrænsede krafter). Var der mere at gøre godt med, så skulle AH og AO være bedre (jf. bla. http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=690926&page=2). Holdninger modtages meget gerne.
Bremser skiftes til type1 og dermed 5x205 mønster (fælge vender jeg lige tilbage til).
Kan sagtens overtales til noget straight axel kit, hvis den person der skal lave det syntes det er smartest. Dog er der naturligvis også noget økonomi her, og jeg har begrænsede midler.
SÆNKNING FOR TIL:
Smallet forbro og drop spindler.
FÆLGE:
Kan ikke helt finde ud af, om jeg vil have Fuchs (5x130) eller Sprint stars (5x205). Jeg har ikke kr til fx en 944-bremseopgradering (i tilfælde af Fuchs) lige pt., hvorfor jeg forestiller mig, at jeg er nød til at "gå" med en adapter løsning for til (uanset fælg valg m. mindre jeg kører org. stil). Bag til kan der - som jeg forstår det - købes pre-boret tromler til 5x130 (i tilfælde af Fuchs) og i tilfælde af sprint stars, så er der allerede 5x205 qua type 1 bremserne.
Hvis jeg går Fuchs-vejen, så er der formentlig ikke plads til en 6x15 foran + adapter, hvorfor forbroen formentlig skal være smallet (?). I tilfælde af 4,5 x 15 sprint stars, så er det måske ikke nødvendigt med smallet forbro (?)
Jeg vil helst undgå repro fælge, hvorfor det bliver lidt brede Fuchs, idet de er de eneste der er til at få i 15/16" til menneskepenge.
Vigtigt er det naturligvis, at skidtet kan bremse, og det bliver jo ikke bedre af en nedgradering af bremserne bag til, så jeg er end ikke sikker på, at det går uden bremseopdatering for til (erfaringer modtages med kyshånd).
Derfor: Lad mig høre hvad I tænker, og til dem af jer der har mod på at give en stor hjælpene hånd - sig til, og lad os drøfte projektretning og ca. budget.
Bilen står pt. i Nakskov/Lolland, men jeg er i KBH, og bilen kan sagtens komme i den retning. Jylland og fyn er også en mulighed, men ikke optimal.
Lad mig hører fra jer... og tusind tak for al den fantastsike viden, der allerede findes i dette forum (bl.a. Bornholmerens gl. sænkningstråd http://vwnettet.dk/topic/125050). Guld værd for en novice som mig (også selvom jeg langt fra forstår det hele:-)).
Dbh
Peter
mini@primitiv.dk