Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
10:04 Martin madsen77: Køleblik 1200
09:53 Frank_Andersen: Ballo17. Stil spørgsmålet i tekniske spørgsmål
09:43 ballo17: Motor AR106556 og F 0470265 ved I hvad det er for nogen motor
19:14 vwpower: Motor
10:24 ploug: testing.... 1.....2.......
23:03 1-0654961: fvee: Det virker upåklageligt - selvom jeg var sent oppe aftenen før.... ;-)
21:42 fvee: Stell no. Så er det i seng, du skal lave bremser i morgen.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Renovering af originale varmekasser - type 1

(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Jeg har i dag lappet et hul i udstødningsrøret i varmekassen på min 68'er type 1. Den har været lappet før med et reparationsrør og var nu tæret igennem der, hvor repr.røret slutter inde i J-røret. Jeg måtte skære op i blikket for at kunne komme til at svejse en ny rørstump på...... Og det var nu sidste gang, jeg kunne komme til det, idet J-røret krummer nedad lige inden det forsvinder i aluminiumskernen med alle de dejligt mange køleribber. Næste gang den bliver utæt skal den nok skrottes - eller?

Jeg har stadig en plan om at hovedrenovere originale varmekasser, da de er uovertrufne i varmeydelsen. Planen går ud på, at købe billige reprokasser og skille blikkapperne af dem. De skal så galvaniseres sammen med klapperne.

Men hvad med J-røret, der grundet rust også skal skiftes?

Kunne tænke mig at befri den rustne originalkasse for sit blik og skære aluminiumsklumpen midt over med en tynd vinkelsliberskive. Herefter vil jeg fjerne resten af det gamle J-rør Nogen, der har en ide om det kan lade sig gøre?

Erstatnings J-røret vil jeg selv bukke - eventuelt i rustfrit eller også i sort stål. Problemet er dog, at for at røret skal mases en anelese fladt for at kunne komme til at sidde i aluminiumsklumpen. Mon man kan gøre det nøjagtig nok med en presse? God ideer?

Også J-røret vil jeg have galvaniseret for derefter at samle de to aluminiumsklumper udenom j-røret. Da jeg ikke kan svejse i aluminium havde jeg tænkt på at samle klumpen med skruer.

Resultatet bliver forhåbentligt en nærmest uforgængelig varmekasse med de gode vamreegenskaber.

Eller er jeg helt gal på den? Inspiration til projektet er mere end velkomne.

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Her er et billede af uoriginal og original varmekasse... God fornøjelse...

image.jpg

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Jeg har ikke set sammenligningen så drastisk før. Jeg bliver helt bange for at forme j-rørets profil. Ideer til det?

(permalink) HenningS Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Det lyder af rigtigt meget arbejde, var det ikke nemmere at finde nogle NOS varmekasser og så bare derudaf?
Mener at J røret inden i aluribberne er præget for at give større overflade,
Det er netop det der gir den gode varme ;-) nye j rør skal så have samme mønster ellers tror jeg ikke det gir en ordentlig varmeledeevne?

Mvh Henning

-------------------------------------------
VW Jagtvogn 12/74
VW T2 Pickup 71 crossover
Porsche junior 1958
(permalink) HenningS Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Just my point Karsten_vw.

-------------------------------------------
VW Jagtvogn 12/74
VW T2 Pickup 71 crossover
Porsche junior 1958
(permalink) Rasser Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Har du overvejet bare at købe et par repro varmekasser, og så ellers supplere med et fyr istedet?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Aluminiums ribberne er støbt på j-røret, det er ikke bare noget man lige kan del i to og trække af. Det er et helved at pille af, selv om at man saver i små stykker og mejsler skidtet af.

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

@Karsten_VW: Har du allerede prøvet noget lignende? Hvis ja: Hvad endte det med?

@alle: Tak for input - jeg tror desværre, at projektet hviler for denne gang, medmindre jeg finder på "noget" hvad angår rørenes formgivning.

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Jeg har "rengjort" varmekasserne, til en buggy, for at få J-rørene.... (Ikke brug for varme i en buggy)
Det er et kæmpe arbejde at skille ad, og det kan bestemt ikke samles igen bagefter.. (o;

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Dillen Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Form røret i en tildannet presse, smelt aluminium materialet af de gamle og støb omkring det nye rør.

Martin

(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

@Karsten-VW: Jamen så vil jeg da tage mig friheden til at spørge:

Går ud fra, du har "rengjort" en original varmekasse og j-rørene er dem i den specielle form som i den til højre i billedet.

Hvis de er i god stand: kunne du tænke dig at bytte dem med nogle andre at typen, man kan købe?

@Martin: Det lyder som om, du har prøvet det før. Er aluminiumslegeringen af en sådan beskaffenhed, at man kan smelte noget af det af eller varme man op og så lige pludselig, så løber det hele væk?

(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Projektet går videre: Har i dag "ofret" en orignal varmekasse, hvis ydre så MEGET medtaget ud. Skar blikkene af den og gemmer stykket med klapperne. Herefter skar jeg j-rør med omkringliggende aluminiumssæv midt over og den ene halvdel af aluminiumsblokken slap sit halve j-rør nærmest af sig selv. Billederne taler vist for sig selv.

Men resultatet viser med tydelighed, at
1) J-røret fra flanchen ned til det sted, hvor en kommer ud af kappen i den ende ved lydpotten, TRODS sit synlige rustne ydre er i RIGTIG god stand. Vi kunne måle et materialetab på 1/10 mm. Der er ingen grund til at tro, at andre j-rør i deres svøb af aluminium er mere tærede end dette. Indersiden er ikke synligt medtaget af de aggressive udstødningsgasser!!!!
2) J-rørets rustkritiske sted er den bageste del - der hvor den kommer ud af kappen.
3) Det originale J-rør består af 3 dele: A) Den øverste del af rundingen, der er skudt ind i B) den nederste del af rundingen og det lige stykke indtil C) den bageste svage S-kurve.

Del B starter og slutter som slmindelig rørprofil. Herimellem går den over i den karakteristiske profil, som Karsten_VW's billede foroven giver et tydeligt indtryk af. Delene B og C er samlet kant mod kant med en nydelig svejsning, der knapt kan anes på billlederne. En bekendt med 53 års erfaring som smed er ikke i tvivl om, at der er svejst her.

Mine planer går nu på at skifte del C ud med et rustfrit rør, der TIG svejses på del B. Kapperne, som jeg håber at kunne finde nye og som jeg ønsker at varmgalvanisere samen med holderen til klapperne vil så pakke det hele ind. Og vupti - så "nemt" får man (forhåbentligt) en varmekasse, der ikke ruster foreløbigt og som afgiver varme som en original varmekasse. Den vil supplere mit Eberspächer fyr fortinligt!

I hører nærmere, som projektet skrider frem :-)

snitjror1.jpg
jrorogalukappe.jpg

(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Der kommer lige et billede mere......

jror.jpg

(permalink) martin Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Fedt at du gider at lave det. . Men er du klar over hvor meget et benzinfyr varmer i en Bobbel.? Jeg kører bobbel hele året rundt, og har både fyr og varme som en orginal. Efter 5 minutter er der 25 til 3o g inde i bilen, kun ved brug af fyret.
Hvis du brugte et sæt uoriginale varmekasser, kombineret med dit fyr, så vil du kunne holde 25g inde i kabine, uanset hvor koldt det er udenfor.
Jeg kender godt det at man får en ide, som bare skal udføres ☺

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Hej Martin,

Som jeg også skriver i mit indlæg til sidst: varmekasserne skal supplere mit Eberspächer-fyr. HAR et fyr i bilen og det er skønt, det varmer så hurtigt. Men i længden er det altså for varmt. Og motorlyden og radioen sørger i forvejen for, at der ikke er brug for yderligere lydkulisser i længere tid ;-)

(permalink) Brian S Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Hvis det kun er det bagerste af røret, efter aluribberne, som ruster hul i, kunne man så ikk "ofre" en lille centimeter af aluribberne, ved at skære af med vinkelsliber ind til røret, og så svejse et rep-stykke i der? Stumpen af aluribberne kunne så muligvis skrues fast igen, som du også er inde på.

-------------------------------------------
VW Type 1 årg. 1963
mobil 22867994
Hobro
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Lige præcis, Brian. Men det kom komme ud på en individuel vurdering af hver enkelt varmekasse, hvor langt ind, røret skal skiftes. Men jeg tror nu at der for de fleste vedkommende kan skæres mellem aluribberne og udgangen af blikkappen.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Ja, nogen gange sætter man sig noget i hovedet. Men Martin har ret. Det er SLET ikke nødvendsigt, hvis du har et fyr i osse. JP´s repro varmekasser er faktisk rigtig gode. (En af de få ting JP faktisk kan finde ud af at lave i en fornuftig kvalitet) Leverer 85-90% varme ift original VW.
Man skal vælge sine kampe med omhu, har jeg hørt en sige engang. Han har lidt ret.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Nå, venner. Uanset nogle af jer synes, mit projekt er helt i skoven, så er jeg nu kommet i mål. Tak til min "kontakt", der har skaffet mig de nye skaller samt tak til Nyboe, der har svejst det syrefaste rustfrie udstødningsrør på varmekasseindmaden på en måde, jeg som lærling ikke selv havde magtet. Link til hans tråd med billeder: http://vwnettet.dk/topic/132875/page/4#post-853404
Forøvrigt kan Nyboes venlige, hurtige og kompetente kundebetjening og arbejde varmt anbefales....

Efter at have fået nye skaller og ventiler blev skallerne sendt til varmgalvanisering. Stor var spændingen da de kom tilbage: Havde slået sig og i givet fald så meget, så de var blevet ubrugelige? Nej - det gik som det skulle.....

Ventilerne indeholder bevægelige dele, der efter en varmgalvanisering nok ikke længere kunne bevæge sig. De blev el-galvaniseret. Bedøm selv - de ser fine ud, er rimeligt godt rustebeskyttet i den stand og bevæget sig lige så godt som før.

Nyboe har så fremstillet vinkelrør af syrefast rustfrit stålrør. Og for at udstødningsgassen ikke har så nemt at gemme sig i diverse sprækker, så udvidede han røret med en konus, så det nye rørs indvendige diameter svarer til det gamle gørs rudvndige diameter. Så svejste han med Danmarks pæneste svejsninger begge rør sammen. Bemærk venligst den gamle gennemtærede rørstump: Der hvor der en skåret, er der MASSER af materiale tilbage.

I dag har jeg så samlet varmekasserne og smurt de bevægelige dele med kobberfedt. Det kan ikke skade, selvom lejerne er lavet at messing eller bronce. Nu venter de på, at den næste varmekasse i bilen bliver utæt - så skal de i drift og de nuværende skal have samme tur for derefter at blive lagt på hylden.

Er der spørgsmål eller kommentarer, så læser jeg dem gerne.

Christof

wtschweiss1.jpg
2neuewt1.jpg
2neuewt.jpg
altrohr.jpg

(permalink) rodem Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Til lykke med resultatet. Det er godt nok ikke så ringe endda!
/Steen R-M.

-------------------------------------------
Zwitter/foldetag,1962/foldetag,73' 1303Cab, 1303S 1973
Steen Rode-Møller, 23802381
(permalink) Dillen Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Flot arbejde!
Mmmmm...men, er der ikke noget med, at galvanisering afgiver giftige
gasser ved opvarmning ?

Martin

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Så meget blir de ikke opvarmet, Så det er tilfældet. Men jo hvis feks svejser på glavaen så er det knapt så sundt.

-------------------------------------------
Type 1 59- low riders, the ride is the destenation. Detkudugodtliatvide(sjovtA)hotmail.com
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Uha, Martin. Der blev jeg godt nok forskrækket...... Godt Anders (Nyboe)kunne fortælle det han gjorde.

Har forøvrigt sat en lignende beskrivelse ind på det tyske forum Bugnet.de. De er generelt begejstrede men der er en bruger, der tror at der kommer en masse galvanisk tæring grundet alukerne, rustfrit rør, galvaniseret kappe og sort rør (i alukernen). Håber ikke, det bliver tilfældet..... Hvad tror du, Nyboe?

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 3 years siden | | | |

Det kan jeg ikke forstille mig skulle være et problem, det er syrefast rustfri rør, svejst med baggas så det kommer ikk til at tære/ruste, i svejsningen. Og fordi det rustfrie rør sidder op af galva kappen kan jeg ikke se hvorfor der skulle komme en tæringen der. (Umiddelbart ville jeg sige vås til den teori, da udstødnings røret ikke blir varmt nok til at smelte glavaen af) men skynd dig og få slidt hul på de gamle, så du kan få de nye på så vi kan se hvad der sker! Vi kan kun blive kloger! ;0) lerning by doing...

-------------------------------------------
Type 1 59- low riders, the ride is the destenation. Detkudugodtliatvide(sjovtA)hotmail.com
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 3 years siden | | | |

De gamle er allerede lappet både i udstødningsrørsdelen og i kappen. Det kan kun være tale om uger, før de "fine" ryger på. Godt de blev færdig i tide.....


Reply

You must log in to post.