Jeg har i dag lappet et hul i udstødningsrøret i varmekassen på min 68'er type 1. Den har været lappet før med et reparationsrør og var nu tæret igennem der, hvor repr.røret slutter inde i J-røret. Jeg måtte skære op i blikket for at kunne komme til at svejse en ny rørstump på...... Og det var nu sidste gang, jeg kunne komme til det, idet J-røret krummer nedad lige inden det forsvinder i aluminiumskernen med alle de dejligt mange køleribber. Næste gang den bliver utæt skal den nok skrottes - eller?
Jeg har stadig en plan om at hovedrenovere originale varmekasser, da de er uovertrufne i varmeydelsen. Planen går ud på, at købe billige reprokasser og skille blikkapperne af dem. De skal så galvaniseres sammen med klapperne.
Men hvad med J-røret, der grundet rust også skal skiftes?
Kunne tænke mig at befri den rustne originalkasse for sit blik og skære aluminiumsklumpen midt over med en tynd vinkelsliberskive. Herefter vil jeg fjerne resten af det gamle J-rør Nogen, der har en ide om det kan lade sig gøre?
Erstatnings J-røret vil jeg selv bukke - eventuelt i rustfrit eller også i sort stål. Problemet er dog, at for at røret skal mases en anelese fladt for at kunne komme til at sidde i aluminiumsklumpen. Mon man kan gøre det nøjagtig nok med en presse? God ideer?
Også J-røret vil jeg have galvaniseret for derefter at samle de to aluminiumsklumper udenom j-røret. Da jeg ikke kan svejse i aluminium havde jeg tænkt på at samle klumpen med skruer.
Resultatet bliver forhåbentligt en nærmest uforgængelig varmekasse med de gode vamreegenskaber.
Eller er jeg helt gal på den? Inspiration til projektet er mere end velkomne.