Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gå fra 1300 til 1500

(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har en Beach Buggy fra 1967 med en 1300 motor.
Jeg har fået tilbudt en 1500 industrimotor med få timer på bagen. Den er uden skjolde, indsugning, generator osv osv. Kan ikke huske hvad sådan en nøgen motor hedder..... :-)

Jeg har læst mig frem til at sådan en 1500 motor er en busmotor og ret solid. Kan det ikke passe? Hvad er der egentlig så specielt ved sådan en? Fordele og ulemper?

Jeg ville også gerne høre om jeg bare kan sætte karburator, skjolde, udstødning, generator mm direkte over fra min nuværende 1300 til den kommende 1500? Kan jeg også bare sætte motoren på min nuværende gearkasse? Tror at det er en standard gearkasse til min enkelport 1300 fra 1967?

På forhånd tak!

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har lige siddet og skrevet et langt svar der så forsvandt ??
Det korte svar vil være ja, det kan du godt og en 1500 kører fint.
Der kan være problemer med overgangen fra 6-12 volt i netop 1967.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det var da irriterende at indlægget er væk :-S
Det er 12 volt anlæg jeg har.

Kender du fordele og ulemper med sådan en 1500? Især i en Buggy..

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

den største fejl folk begår specielt ved buggy - at de glemmer noget kølerblik - så motoren ikke får tilstrækkelig køling. og ved en 1500 bør man lige opdaterer kølingen lidt. til en nyerer model.. men det bør man også med en 1300.. især vist det er en æædre.

men kan nemt slå selv en sprit ny motor ihjel...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har stortset alt mit kølerblik på. Men hvorfor lige en 1500 er ret vigtig?

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

....og kommer en 1500 motor ikke til at mangle benzin med en 1300 karburator?

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Vw kører med 30mm karb. På 13-1600 motor op til 1970. De har bare forskellige dyser. Hvis det var mig ville jeg prøve med en karb fra en 1302-03 med den tilhørende strømfordeler. Den er 31mm. Det er meget vigtigt at man bruger den rigtige strømfordeler og sørger for at avanceringen kører og gør som den skal.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

en 1500 OG en ældre 1300 - har en svaghed med at blive varme på cylinder 3 - sætter man nyerer kølesystem på er det en bedre løsning.. evt fra en nyerer 1300....

det hedder dog house...

forskellen:

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 9 years siden | | | |

det Bornholmerern siger om kølingen er at du skal bygge om til ny type blæserhus.se link .det skal være nederst blæserhus

http://vwnettet.dk/topic/163261

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

What the others said.
Nu ved jeg godt, at jeg komplicerer tingene for en relativ nybegynder. MEN, sådan en 1500 motor vågner altså gevaldigt op, hvis man hæver kompressionen fra de std 7-5 til 8,5 og forbedrer ventil/sædejobbet, selv med std karburator. Med feks et sæt type 3 karburatorer er der yderligere 7-8 hk at hente.
Grunden til, at jeg nævner det er primært at når den er rå, altså longblok, så er det jo hurtigt at flå toppene af den.
Nu ved jeg ikke hvor du holder til, men jeg kan være behjælpelig med opgaven, hvis det skulle være.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Cylinder 3? Er det den tættest på mig til venstre set bagfra?
Det er da ret vigtig info! Især da den er luftkølet som jo ikke er den mest effektive måde at køle en motor!

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Lyder ret nemt og interessant!
Jeg befinder mig i Aalborg :-)

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Men hvorfor er det lige dén cylinder som bliver for varm? Er der nogen som har en forklaring på det?

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ja.den type olie køler du har på din spærer for luften og cylinder 3 bliver varm

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har set at nogen vælger at flytte køleren helt væk fra blæserhuset og sætter den så fartvinden kan køle den ned. Er det optimalt?

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er noget man bruger på "kørstærkt" motorer. Men SLET ikke nødvendigt på sådan en lille svend.
Btg den om til "sen" model med udflyttet oliekøler, så er det fint.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis man ikke ønsker at ombygge til doghouse, kan der også opnåes en forbedring ved at udskifte den eksisterende oliekøler med en i alu (som sidder i 356 motorerne).

http://www.ahnendorp.com/Porsche-356---912-engineparts-and-machining/Oil-Cooling-and-Supplies/-117.html

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Fuck den var dyr., men ok. Inden man er færdig med lave om til doghouse med ny køler og blik, så render det nok op derop omkring

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

CSP har den også - til samme pris..

Og ja, som du er inde på, så løber det også op at ombygge til doghouse. Og denne her løsning er (i nogle tilfælde) mere "tidskorrekt"..

PS: her er iøvrigt et par billeder af 356 oliekøler på VW motor:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=2633368

PPS: vintage speed rules..

I øvrigt skal man vel også huske - såfremt man vælger doghouse løsningen - at anvende den helt brede blæser.

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Enig, en god "tidstypisk" løsning

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Man kunne også snildt sætte en ekstra oliekøler på til fartvind ;-)
Om det kan svare sig ved jeg ikke..
Hvor ligger temperaturen på sådan en luftkølet pandekagemotor?

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 9 years siden | | | |

det er nok fordi jeg plejer at købe brugt og så resturer stumpere .men hvis dine skjolde er fine er det nok en fin løsning med fartvind.men du skal nok ha olie temp ur på.find så en olie køler fra mercedes .den er for stor og du kan så dække a med lidt plade hvis motoren bliver for kold.

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har olietemperaturmåler liggende men det er fra Biltema. Købte den for laaaaang tid siden da jeg var i markracer-alderen og havde en Volvo 245 Turbo til at pløje marker med :D Hæhæ.
Men aner ikke om uret er fint nok?

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Daaaarn Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har faktisk tænkt mig at montere oliefilter. Det er vel ingen skade til? Andre der har noget at sige til det? Olien bliver jo renset bedre men kan den stadigvæk få lavet nok olietryk når der er monteret oliefilter?

Kan det passe at jeg har hørt at sådan en 1500 motor kun har en reduktionsventil eller hvordan var det nu det lige hænger sammen?

-------------------------------------------
Beach Buggy fra '67 - hygsom vogn.....
(permalink) Jesper Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Pas nu på ikke at skræmme manden. Motoren dør jo ikke fordi der ikke er "dog house" køler på. Jeg har selv kørt nok 100000 km med std motor uden problemer med varme. VW har jo også taget højde for det i konstruktionen, vel at mærke hvis den kører med den rigtige strømfordeler. Sakset fra The Samba:
Vacuum only distributors timed the #3 cylinder's igntion in a more retarded possition than all the other cylinders. This is because vacuum only distributors were used before the doghouse cooling shroud. These early style shrouds placed the oil cooler in a spot over the #3 and #4 cylinders which caused the #3 cylinder to run hotter than all the others. Because of this the #3 cylinder needed less advance, which was provided by the vacuum only distributor's special timing.

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com

Reply »

You must log in to post.