Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvor køber i motorolie??

(permalink) Jesper M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nu er det vist tid til en ny tråd om motorolie...

Jeg har altid tidligere brugt duckhams mineralsk 15w40 til mine luftkølede, men det kan ikke fås mere...
Mine krav er at det skal være mineralsk olie med højt zink indhold og helst en 15w40.

Mange anbefaler Brad penn, men ingen kan fortælle hvor det kan købes.
I min amerikaner bruger jeg vantage v67s 20w-50 som har højt zink, men den er også alt for tyk syntes jeg....
Der er lige kommet en vantage 10w-40 med højt zink også, men den bliver vel for tynd til en vw? Eller hvad?

Nogen der har input eller kan hjælpe?.

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Brad Penn har Torben solgt, aka Farmer.

Det kører jeg med på min 2,6 type 4.

På min let tunede 1600 i cab er det Bilkas 15w/40 Rally Collection Olie med en dåse tilsætning zink, se nedenfor, blot som eksempel. Torben har også solgt dem

http://www.henrikusa.com/produkter/3666-kemikalier-diverse/4321-zddplus-tm-olie-additiv/

Olie er ved at være religion..

(permalink) Airhead Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Kører også med Brad Penn fra Farmer.

-------------------------------------------
Cal Look Or Bust!
(permalink) Biffo Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Farmer har overfor mig oplyst, at han ikke længere forhandler Brad Penn..
Noget med valutakurser og andet bøvl..

Nå - jeg har snakket med andre i "veteranbranchen", og der har jeg fået anbefalet..http://www.vantageracing.dk/shop/vantage-v67s-20w-557p.html

(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg bruger altid vantage 10/40 1800 ppm Zink.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja 10-40 er fint. Det er nok så meget tyndere end en 15-40 at det er ved at passe.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tyndere, det er da kun når det er koldt i vejret.

(permalink) Jesper M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja teoretisk set burde en 10w-40 være samme tykkelse ved driftstemp. som en 15w-40. og teoretisk set burde den perfekte olie så være en 0W-60 da den er super god til at være tynd kold, og super god til at være tyk varm.

men rent erfaringsmæssigt, vil en 15w-40 generelt være meget tykkere end en f.eks. 5w-40.

men måske jeg skal prøve den vantage 10W-40 når jeg løber tør for Duckhams...

syntes bare det er godt træls, at man ikke kan få en god mineralsk 15w-40 med 1800ppm zink eller mere....

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) Jesper M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

hvis man vil bruge den tykke 20w-50 så har gulf meget højere zink indhold end vantage: http://www.veterandele.dk/shop/gulf-multi-g-13356p.html
nogen som har prøvet denne???

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Man kan finde specifikationerne på de fleste olier på fabrikanternes hjemmesider. Flydeevnen bliver opgivet ved 40 og ved 100 grader.
En Mobil1 5/50 er f.eks. tykkere ved 40 grader end deres 10/40.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg kører med den lidt dyrere Swepco 306 15/40

Zink-indholdet ligger +/- 1600 ppm og fosfor +/- 1200 ppm

Kan købes her -> http://www.9xx.dk/shop/swepco-306-15w40-279p.html

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Kjeldpet Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har egentligt altid kørt med diverse billige 15w-40 men har besluttet at prøve en Castrol Classic XL 20w-50 og har bestilt hos http://www.MotorOlieShoppen.dk som havde lidt mængde rabat

-------------------------------------------
Mobil 40201368
(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Sjovt nok ender alle olie tråde, med det samme hver eneste gang.
Spørgsmål..Hvilken olie skal jeg bruge.
Der kommer en del gode bud, og så køber (spørgeren) alligevel ikke noget af det der bliver forslået.
Der er blevet skrevet væge op og ned, af dygtige motor folk, at en 20/50 er for tyk. Olie reduktions Ventileren, lukker derved senere olien op i køleren, og så kører man med (varmere) olie.
Hvis man kører med Oliefilter, så er der stor risiko for at filteret flækker, når det er meget koldt i vejret.
Og ja der er sikkert 10000000 der kører med 20/50, og det er fint.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Kjeldpet.
Til orientering har Castrol Classic XL 20- 50 kun 800 ppm zink.
Mvh Kenneth

(permalink) Boxer Service Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg køber mit olie engros i Holland og får det testet på laboratorium i Norge. Man kan ikke just påstå at den olie man køber altid overholder hvad de siger olien indholder af blandt andet zink. For meget zink er forøvrigt skadeligt for lejer.

Jeg har 15w40 med 1000PPM zink og 20w50 med 1400PPM zink. Regner med at jeg får 10w40 eller 15w40 med 1400PPM zink inden længe.

/Rolf

(permalink) Hagen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg kørte Castrol Vantage V67SL 10/40 på min originale 1200 motor.

Det fungerede ganske ok. Det blev desværre ikke prøvet på en motor med effekt forøgelse

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Thomas´s racer her, den kører også på Vantage V67S 20/50.
Han har den regelmæssigt adskilt, og alt ser fint ud.
Det er test nok til mig, så jeg kører ikke mine biler på andet :-)

https://www.youtube.com/watch?v=T0IsZAJPlgg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvorfor giver han ikke fuld gas med det samme? :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jesper M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Lange nævner Swepco, og jeg har efter en del søgen rundt på nettet set at mange anbefaler dem til klassiske porsche med luftkølet motor, men viste ikke den kunne fås i Danmark...

Den tror jeg faktisk jeg hopper på, og prøver :-)

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Swepco er skidegodt, period. Den var med i den test vi lavede for efterhånden 5 år siden. men jeg brugte ikke meget krudt på, at promote den fordi den jo ligger i den dyre ende af skalaen. Man må helst ikke bruge det på en ny motor der ikke er kørt til, fordi der er en del antifrictions additiver i.
Hvis det er OK, at prisen ligger i det leje, så begynder jeg sku at importere BPén igen. Men jeg fornemmede, at der var ret meget lyst til at finde andre alternativer, da jeg oplyste om, at prisen ville komme omkr 100 kr/l med den nuværende $ kurs.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

- Og når nu du har mulvarpeskindet fremme, så køb en dunk Swepco 201 til gearkassen, en lidt tyndere olie, men den fik min 50 årig gamle gearkasse på 356´eren til at køre som smurt.

jeg er ovenud tilfreds med Swepco´s produkter kan du nok regne ud :)

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Torben, sæt igang med BP.

100 kr l for olie til en motor der har koster 60/70000 kroner at bygge er jo latterligt ikke at ville ofre.

jeg vil gerne allerede nu reservere en kasse :)0

(permalink) Jesper M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja altså en liter longlife olie til f.eks. Vag koster da over 120kr, så er en 100 mand da ikke meget for en special importeret olie.
Og der går jo ikke mange liter i luftkølede vw'er.
Og jeg sparer heller ikke på olien når man har brugt knap 40 kg på en motor...

Men tænker at jeg vil bruge den sidste dunk dockhams jeg har, til indkøring af knasten på min nybyggede 1776'er, hvorefter jeg køre med Swepco eller bp (hvis farmer får fat i noget)

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

I'm on it

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Cool


Reply »

You must log in to post.