Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  OBS på benzinslanger og motorbrand mm ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Der har også i år været en del motorbrande i veteranbiler rundt om i landet, og måske lidt flere end der plejer..

og debatten går på i andre forummer fra andre bilmærker, at det er Ethanolen i den moderne
benzin, eller spriten der æder slangerne og membranerne op lang tid før man burde forvente.

der snakkes om holdbarhed på ned til en måned på enkelte anerkendte produkter - og
der siges at her betyder god kvalitet og pris ikke en skid, alle produkter er lige hårdt ramt.

Så er det noget vi bare skal vænne os til at det er en sliddel med kort holdbarhed og
er der nogen der har nogen konkret viden om hvad feks ethanolen/spritten gør ved vores kære gamle biler ??

og er der nogen der ved om det overhovedet er muligt at få noget ordentligt benzin nogen steder uden alt muligt futtelighut i ? og er der nogen der ved hvorfor benzinselskaberne
ikke sender advarsler ud om det kan ha skadelig effekt på ældre biler.?

Og husk min 6 kg pulverslukker - 2kg rækker til ingenting. og til absolut ingen ting hos
en panikramt bilejer der aldrig har prøvet noget lign før ;-) 2kg er bedre end ingenting ja - men den er stadig ikke tilstrækkelig.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har lige haft mine pillet da, da jeg skiftede motor. De ser helt friske ud, også indvendig. De er 10 år gamle.
Et andet problem er manglende spændbånd, nye slanger hjælper ikke, hvis ikke de sidder fast.. Jeg har også været ude for en knækket studs på pumpen. Det er også noget rod..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Pacha Henrik Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Du siger at kvalitet og pris ikke har noget at sige. Vil det sige at, om man kører med polstret/armeret, eller uden nogen af delene ikke har noget at sige?? Jeg har hørt at "glatte" slanger skulle være de bedste, men det kan jeg så forstå de ikke er, eller hvad? Kører selv med polstret og har for nyglig tjekket mine, og de ser fine ud eftersom de er et par år gamle.

Jeg har kraftigt overvejet nogen nye i håbet om at finde nogen der var af ordenlig kvalitet, men det lader ikke til nogen kan svare på hvilke mærke/farbrikant man skal gå efter.

/Henrik

(permalink) Biffo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

..

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Prøv at se hvad Palby Marine sælger. De har en top kvalitets Slange, i forskellige størrelser.
Produkterne der laves til Marine industri er ret go kvalitet generelt..
Folk kan ret nemt komme galt af sted, hvis der sker fejl på vandet. Men kan ikke bare holde ind i vejsiden. .
Det ved dem der fremstiller delene godt.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kan kun spørge hvorfor tør folk køre rundt i biler til mange penge uden at ofre et Firetraceanlæg som højest sandsynligvis ville have reddet sådan en bus som den der.
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) JJ Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ang firetrace Jesper, blev i ikke enige om sidst da det blev diskuteret at det ikke kunne bruges i buggyer? Gider ikke bruge penge på det hvis det bare ender på klappen af dernede kører bagved:). Og hvor skal man sætte det på en bobbel og hvem har gjort så vi kan se det på billed,.....
Er der nogen der har prøvet de der marine slange og holder de.

-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Mht. benzinslanger;
Hvis de nyere biler kører uden problemer på det "nye" benzin (og det gør de vel?),
- kan vi så ikke bare bruge samme type slanger?

Martin

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er desværre bagsiden af medaljen ved, at alle fra "computer eksperter til mekanikere" laver biler. Slangerne bærer langtfra skylden alene. Placering og crappy spændebånd, eller mangel på samme, spiller en væsentlig rolle. Jeg har set brandfælder flere gange end jeg har lyst til at huske på.
Men derfor er det da lige sørgeligt når det så går galt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Altså ideen med Firetrace er at slangen springer lige der hvor ilden opstår, det vil sige at branden stoppes inden den udvikler sig til noget som ikke kan slukkes som den der bus.
Det er klart at slangen som er selve ideen bag Firetrace skal sidde fast i noget, den kan ikke sidde i det fri.
Jeg kan godt smide billeder op af det? har det i alle vores biler.
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 8 years siden | | | |

mange nyere biler bruger heller ikke gummislanger , man bruger de stive nylon slanger, de holder til benzin.bare ikke så anvendelige på en gammel vw.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Brian S Member
Skrev for 8 years siden | | | |

https://youtu.be/Kswau1mGBE8

-------------------------------------------
VW Type 1 årg. 1963
mobil 22867994
Hobro
(permalink) vw 1303 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja der er ikke meget gummislange på de nye. Det er plast/nylon rør. Stive som bare f.....

-------------------------------------------
http://www.vwclubfyn.dk
73 VW 1303, 74 VW M181. 75 VW t2. 68 Admiral A
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er vel et spørgsmål om bare at erkende. at benzin slange ikke længere er noget man monterer, for derefter at glemme eksistensen af dem. Så længe man monterer med omtanke og bruger de rigtige spændebånd, som Farmer så rigtigt skriver, og ellers husker at kigge med jævne mellemrum, så tror jeg godt at brande kan undgås.

Min tvivl omkring firetrace systemer er nok, at brande sker lige så hyppigt ved slangen mellem rammen og røret på motoren og det vil så kræve mindst to systemer på bilen - men er rummet under grisekassen lukket nok til at systemet virker der? Hvis man kigger på billedet af bussen foroven, ser det faktisk ud til at det er dér der er mest gang i bålet :-(

Bortset fra det, har jeg faktisk overvejet om man kan erstatte kobberrør og slanger med et moderne plastrør. Og samtidig håbe på at én eller anden snart producerer tanke i plast, så man slipper for rust i tanken :-D

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Eet problem er slangerne, et andet er - som Rene skriver højere oppe - studsen på karburatorens låg. Den sidder vel at mærke på tryksiden af benzinpumpen og det er ikke ualmindeligt, den går løs. Har selv oplevet det for et par måneder siden. Nye karburatorlåg med studs er ikke til at opdrive. Torkild har også hyppigt været ude for det og allerede i hans tid som VW-mekaniker var fænomenet kendt. Afhjælpning var dengang, at man slog studsen på plads med små hammerslag. Men det holder vel ikke i længden......

Er der metoder man kan sikre sig mod disse løse studser - også på benzinpumpen?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Man får ALTID hvad man betaler for!

Vær kritisk, og køb det dyre benzinslange når i har muligheden.

Den jeg kører med bliver reklameret som værende ok op til E10 Ethanol brændstof. Det må også være muligt at få lignende oplysninger andre steder hvor man køber brændstof slange. Ellers er det jo bare at lede videre til et sted hvor de garanterer det kan holde til det.
Her er den jeg kører med på mine biler (OBS: kræver opgradering til 8mm system): http://www.stoddard.com/912/fuel-system/fuel-lines-and-pump/nla-180-030-52.html

Jeg er desuden helt enig i at det er mindst lige så vigtigt at få brugt de rigtige spændebånd, samt at føre slangerne korrekt.

Det med studserne der går løs ER et kendt problem, har selv oplevet det på en benzinpumpe. Opdagede det tilfældigt/heldigt... NYT PÅ! Ellers kan man jo forsøge at banke studsen i og slaglodde eller lignende?

Det med garanti sikreste, det er helt at lade være med at køre i bilerne. Med garanti! Nej vel!?.... få skiftet det grej, og kom ud på landevejene :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Her er et godt bud på noget der kan holde (tog 30sek at søge på ebay):

http://www.ebay.com/itm/VW-campervan-T2-Beetle-single-carb-fuel-line-kits-ethanol-resistant-/181219784359?hash=item2a318a76a7

http://www.ebay.com/itm/5-6mm-ID-Fuel-Hose-Line-Genuine-SAEJ30R9-Codan-NBR-CR-VW-T25-T3-beetle-t2-5-5-/161776446511?hash=item25aaa0ac2f

Og husk de bedre type spændebånd:

skrmbillede 2015-08-10 kl. 22.13.16.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Se efter godkendelses no på slangerne

(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

En skrue i blæserhus og lidt ståltråd til spændebånd

stltrd 002.jpg

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Så var det da vist bedre med en fjeder? (ikke at jeg er enig i at det løser problemet)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 8 years siden | | | |

http://www.vw-boble.dk/p/benzin-kit/
Og slangen er til blyfri.

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Super artikel her: http://www.volksbolts.com/faq/fuelhose.htm

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Helt klart en fin artikel, Rasser.
Så slanger mærket SAE J30 R9 er vejen frem.
Hvad med membranerne i benzinpumpen og accelerationspumpen, de bliver vel også angrebet?

Martin

(permalink) Boxer Service Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jan, fint sæt du har lavet der !!
Ingen grund til at købe i udlandet når det kan fås
i DK.

/Rolf

(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Må vist hellere få kontroleret hvad der står på mine slanger, de nye men monteret i usa inden bussen kom hjem..:)
Bliver de plastfiltre ikke møre og kan knække..?
Hvad bruger folk evt. I stedet for...?

http://www.firetrace.dk/firetrace-brandsikring.asp

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968

Reply »

You must log in to post.