Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  OBS på benzinslanger og motorbrand mm ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Bruger aldrig ekstra filtre, der er både et finfilter i tankudløb (hvis det da stadig er der) og indbygget i pumpen. Har kun haft bøvl med de løse filtre

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Ghia-Henrik Sorø Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Er der nogen som har erfaringer med blazecut?
http://www.blazecut.com/

-------------------------------------------
Karmann Ghia Cabriolet 1960, VW T2 Westfalia 1970
http://www.karmannghia.dk
Dansk Karmann Ghia Klub.
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har ikke, men jeg slukker jævnligt benzin bål på jobbet med brandtæppe, og kommer der bare den mindste luft ind under tæppet så blusser bålet op igen - det er derfor jeg hellere vil undgå brand end at bruge en masse penge på at nedkæmpe den.Jeg tror simpelthen ikke at der er tilstrækkeligt lukket rum til at der er 100% garanti for at disse systemer virker.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 8 years siden | | | |

HNC det er fordi du ikke har set systemerne I function.
Flere forsikringsselskaber kræver systemerne ala Firetrace eller Blazercut i landbrugsmaskiner.
Hele ideen med disse og andre systemer er jo at de stopper ilden inden den udvikler sig til noget som er umuligt at slukke.
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Alle rute busser og turistbusser har firetrace monteret i hele dk.
Jeg fik demonstreret systemet, de små har 15 bar's tryk og de større op til 62 bar i slangerne. Det går vildt stærkt når det udløses..

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nej, det er ikke fordi jeg ikke har set det demonstreret - havde engang en sælger fra Firetrace på besøg fordi jeg måske kunne bruge det til hadicap biler. Men demoen foregik i et helt lukket rum, og han var ikke vildt interesseret i at gentage testen med lågen på klem..

Men Brian, jeg håber da ikke at alle turistbusser har det monteret, for der var vist en bus fra Centrum Turist der udbrændte i Tyskland i April ;-)

8564546-busulykke.jpeg

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Han sagde stort set alle busser...:)
Og det er jo kun i motorrummet at den virker, men gad os godt og se en test på en kørende luftkølet hvor der er godt sug i motorrummet. Men tror ikke det nogen skade til..

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

På nogle modeller findes slanger til påfyldningsstudsen (stor diameter), overløb osv., de skal vel også skiftes?

Martin

(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Umiddelbart bør det vist ikke være nødvendigt, de er kun kortvarigt i kontakt med benzinen og ikke i nærheden af den varme udstødning

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er rigtigt, men de sidder ikke langt fra kontakter, relæer osv.
Og hvis jeg lader pumpen slå fra selv, når jeg tanker, står der benzin
helt op i slangen ved påfyldningsstudsen. Da det jo er ethanolen, der ødelægger
gummiet, tænker jeg, at dampene alene også må være skadelige.

Martin

(permalink) veteranen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Benzin advarsel. « VWnettet
vwnettet.dk/topic/176818
Jeg har fået denne mail advarsel fra Castrol. Ny ethanol benzin og gamle køretøjer. Hvis du har et køretøj, som er fra før ca. 1990, så skal du være opmærksom ...

-------------------------------------------
veteranen6@gmail.com
Facebook venner nej tak-Kun de rigtige venner har min interesse.
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Blazecut ser umiddelbar lokkende ud, og den virker fint i de opstillede forsøg, men jeg tænker som sådan;
Forestil dig en VW kørende afsted med f.eks. 60 km/t.
En utæt slange lækker benzin nedover dele af den varme motor, måske endda nedover strømfordeleren og det antænder.
Efter ca 10 sekunder fyrer Blazecut ladningen af og umiddelbart slukker branden, men både motoren (og vognen)
kører højst sandsynligt videre (hvorfor skulle den gøre andet?) så hvad forhindrer det hele i at gentage sig?
Slangen er stadig utæt, der ligger stadig benzin rundt omkring, der er stadig varmt og strømfordeleren gnistrer stadig.
Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke blot skulle antænde igen.

Selvom føreren måske er heldig at opdage noget, når at reagere og dreje nøglen til stop osv. ligger
der stadig uforbrændt benzin rundt omkring, der er stadig varmt osv.

Det ser som sagt fint ud i forsøgene, hvor hverken motor eller vogn kører, hvor motoren ikke er varm, hvor intet gnistrer, hvor intet kan genantænde osv. men
jeg tror ikke, systemer som Blazecut med kun "et momentant virkende skud i bøssen" virker særligt effektivt i praksis.

Hvis den blæste en god ladning skum ud i stedet, ville det nok være
mere effektivt, og kunne man kombinere det med en automatisk afbryder
til strømmen, ville det nok være endnu bedre.

Martin

(permalink) lupojesper Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja Dillen, eller meget bedre lad bilen stå I garagen ikke også?
Tror mig anlæg ala dem som omtales vil slukke de fleste brande, nu har jeg set flere anlæg blivet skudt af, og du vil ikke undgå at bemærke at de bliver skudt af.
Er din slange utæt vil motorenjo på et tidspunkt miste benzin o.s.v. og dette pulver lægger sig I rummet. Husk nu på at et motorrum I en bil er et forholdsvis lukket rum, ikke ret stort, derfor er virkningen god.
Men er du usikker så køber du da bare 2 anlæg, eller et 6 kilos anlæg istedet for et 2 kilos anlæg.
Og slangen kan man bare føre hvorhen du vil jo.
mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Principielt er jeg ikke bange for, at min bil skal brænde, men jeg er da naturligvis opmærksom og passer
selvfølgelig på og ser til, at det ikke sker. Mine benzinslanger bliver skiftet ca. hvert andet/tredje år og
jeg forsøger generelt at holde vognens sikkerhedselementer, bremser, styretøj osv. i orden.
Der lurer mange andre farer i trafikkens verden som man absolut ingen indflydelse har på, men man kan
da i det mindste sørge for at gøre, hvad man nu en gang selv kan.

Jeg bryder mig ikke om produkter, der giver en falsk tryghed, og det mener jeg de gør, hvis de virker
i opstillede forsøg men ikke i virkelighedens verden og jeg har ikke lyst til at betale for noget, jeg kun
kan gætte på virkningen af.

Lad os se Blazecut eller et af de andre tilsvarende produkter fungere i naturligt forekommende omgivelser, altså
med klappen lukket og en kørende og varm motor, gerne luftkølet, med konventionel strømfordeler osv. og
en benzinpumpe, der ikke stopper med at pumpe før motoren stopper med at rotere.
Jeg har ledt men kan ikke finde noget.

Både FE-36 og FM-200, som er indholdet i Blazecut, er iøvrigt gasarter (hhv. hexafluoropropane & heptafluoropropane), altså lidt i stil med Halon og Freon,
så man skal ikke indånde det og faktisk nok helst holde sig på god afstand, når den
lige er fyret af.

Martin

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hellere det end en pulverslukker. I øvrigt mener jeg ikke at benzin er så farligt. Jeg har kørt i biler hvor benzinen løb ud over udstødningen. Derimod varm motorolie er jeg bange for.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Selvfølgelig er det mere sikkert at lade bilen stå i garagen, lige med den krølle at garagen bliver ramt af et lyn og brænder ned til grunden... :-D

Sæt nu bare de anlæg på hvis det gør at I kan sove mere roligt om natten, men jeg forbeholder mig nu retten til at være skeptisk. De skader helt sikkert ikke, og er uden tvivl bedre end ingenting, jeg savner bare bevis for at de virkelig virker i situationer hvor tingene ikke er statiske.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Måske skyldes de mange brande i veteranbiler nærmere at der er flere amatører som skruer i bilerne (mig selv incl.) og derfor bliver der lavet flere uheldige løsninger og mindre af det nødvendige vedligehold.
Jeg vil i hvertfald mene at der er meget af det som jeg har opdageet på mine biler som jeg ikke havde opdaget hvis jeg ingen lift havde.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) jensl Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tror du har ret Michael Munk, jeg har lige haft min motor ude for første gang, fandt ved den lejlighed hele 3 steder der aldrig har været spændbånd på benzin slanger.

-------------------------------------------
Type 1, 1964
VW klub nord
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

en masse gode svar - men er der nogen herinde der ved noget om benzinen og ved hvad det er som er som det ikke har været før ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja... bioethanol ;-) Har ikke fået læst den færdig endnu, men den artikel Rasser linker til, lader da til at give nogle svar

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

;-)

veterandele.dk har også lidt om hvilken indflydelse ethanolen har på gamle biler.

men det er kun fugt og aflejringer - ikke noget om slanger og membraner..

http://www.veterandele.dk/shop/cms-67.html

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 8 years siden | | | |

3 år gamle benzinslanger!!

dsc_00402.jpg

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det gir stof til eftertanke. Er det slange med stof omkring Lars❓ er blevet frarådet at bruge den type

(permalink) Lars Lohse Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja jeg blev ret chokeret, os med indsprøjtning og godt 2 bar tryk er måske mere under pres for vedligehold og udskiftning. Mit var utæt igår, og alt er nu skiftet.
Den tynde slange er med stål omkring.

Mvh Lars

-------------------------------------------
22. 30. 51. 16 ( tidligere bumle )
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Måske er der i virkeligheden også en anden overset faktor i det her: Den generelle kvalitet af gummi dele! Den pakning mellem bund og karosse jeg monterede, var revnet inden bilen kom ud at rulle, afstandsklodserne ved kuglestykkerne var revnet efter et halvt år (de gamle var flade, men uden revner efter 40 års brug), nye rudelister revner mere efter 1-2 år, end de oprindelige gjorde efter 20-30 års brug osv. Måske det samme også bare gælder benzinslange - kvaliteten er i bund, og måske havde ny slange heller ikke holdt til den gamle benzin uden bioethanol?

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk

Reply »

You must log in to post.