Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Smøring af hovedleje 3 og 4

Tags:
No tags yet.

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja man skal jo lære så længe man lever - jeg har taget alle propper til oliekanalerne ud på en type 1 motorblok og undrede mig over den prop der sider i oliekanalen til 4. hovedleje ved remskiven. Proppen er lang og går ind og nærmest blokere olieforsyningen til 4. hovedleje - eller reducere er nok en bedre beskrivelse. Det virkede lidt mystisk syns jeg, men ved nærmere eftersyn ser man at 4. hovedleje deler oliekanal med 3. hovedleje. 4. hovedleje er jo mindre og belastes kun af remskiven så kan det være derfor VW har reduceret olie forsyningen ? Og for at sikre nok olie til 3. hovedleje ?
Men til problemet : Når man så skærer gevind og sætter en rørprop i så mister man jo denne reducering.
Jeg har ikke kunnet finde noget om dette i mine bøger - hva siger de kloge?

/John

2015-11-21 11.50.45.jpg
2015-11-21 11.51.13.jpg

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Griebel Member
Skrev for 8 years siden | | | |

6 sider om emnet,- mange meninger ;)
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277850&postdays=0&postorder=asc&start=0

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja den har jeg læst og det bliver man bestemt ikke klogere af. Det svinger lige fra at den er "ligegyldig" til "meget vigtig".
Jeg kan bare ikke tro vw har sat noget i der er ligegyldigt.
En original prop kan jeg ikke finde på reservedelsmarkedet - måske skulle man flække en gammel udslidt blok så man får proppen ud hel - hvis den kan genbruges.
Eller få drejet en ny i alu.
Hvad plejer i at gøre ?

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Griebel Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Dreje en ny !

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Til oplysning kan jeg sige at det er en god ide at trække alle propper ud hvis man skal bygge en motor på en gammel blok. Selv efter en tur med hedvandsrenseren er oliekanalerne møj-hamrende beskidte. Hvem vil have det på nye lejer ?
Og lad være med at tænke
"arr jeg kan godt gøre dem rene med motorrens eller bremserens og så spule med hedvandrenseren direkte ind i hullerne" -
For det kan du IKKE - der er hjørner hvor skidt bliver uanset hvad du gør.
Maskinarbejde på blokken gør jo ikke sagen bedre.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453

Reply

You must log in to post.