Jeg har længe gået med ideen, at jeg ville have en lille spoiler bag på boblen. Den skulle være diskret og aftagelig.
Faldt lige over denne tråd.
http://www.gerrelt.nl/section-aerodynamics/aerodynamics-roofspoiler-explanation
karmann martin
Jeg har længe gået med ideen, at jeg ville have en lille spoiler bag på boblen. Den skulle være diskret og aftagelig.
Faldt lige over denne tråd.
http://www.gerrelt.nl/section-aerodynamics/aerodynamics-roofspoiler-explanation
Jeg havde tænker at den skulle sidde under bagruden, men det er lidt sjovt at læse om aerodynamik
Pas på du ikke ødelægger luftstrømningen, så der ikke kommer noget køleluft gennem bagklappen.
Man er vel næsten nødt til at placere den under ventilationgællerne på bagklappen...?
/Peter
har jeg sluppet "helvede" løs da jeg roste dig for nytænkning ?? ;-)
___________________________________________________________________
i folkemunde kaldet ducktail - og ikke så populær mere som den måske var engang ;-)
German lookerne kører med en tagspoiler som måske er lidt mere fed og diskret..
Ha. Jeg tænker altid på biler, og projekter jeg kan hygge mig med.
Til min (stil) bil, er begge typer fede nok.. Men ja tagspoiler er fed.
Jeg skal have ny motorvejs gearkasse monteret i mellem jul og nytår, så optimeret dovnforce bliver nødvendigt
959
eller lidt seriøst måske
Har en bagklap med spoiler.
Foto SMS 40257965
Synes du, det er pænt?
Hvis du nu maler din motorblok og så samtidig sætter en anderumpe på, så
du laver et vacuum lige over indsugningsgællerne under bagruden, når vognen
kører mere end 50 km/t så skal det nok blive godt.
Jeg er sikker på, du kan finde en, der har prøvet det og ikke haft problemer.
Men jeg er også sikker på, at du kan finde mange, der HAR haft problemer.
Jeg ville i hvert tilfælde holde mig fra begge dele, men jeg er nok også kedelig,
og det kan måske skyldes, at jeg har set for mange bobler med
manglende varmeslanger og/eller afdækningsblik i motorrummet eller andre
"forbedrende custom-tiltag" holde i vejkanten igennem en håndfuld årtier...
:-)
Og det med at sætte spoiler på en type 1 har jeg altid set som overflødigt.
Hvis du kigger hen under bunden på en type 1, vil du se, at den i virkeligheden
er overraskende fladbundet. Den laver selv et vacuum og suger sig i teorien ned
mod asfalten, når den er i bevægelse. Iøvrigt har den de tunge komponenter over
de trækkende hjul og sjældent så kraftfuld en motor, så det er nødvendigt med
mere "downforce" over 50-70km/t eller hvornår den nu begynder at virke.
- Hvis det overhovedet giver downforce og ikke bare tværtimod et vacuum
over motorklappen.
Ja, jeg er kedelig.
Og jeg synes heller ikke type 1 ser specielt pæn ud med anderumpe.
Martin
Det med dovnforce var en joke. Det er for udseends skyld.
Her er en artikel jeg fandt for nogle år siden som jeg synes er spænden.
http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=2820&page=8
Sjukke
Har en glasfiber bagklap med vinge på foto kan komme i morgen hvis det har intarasse
Alt info er velkommen.
Dovnforce eller ej, så er jeg nok en af de få, der har en del RL affaringer, med manglende dovnforce. , jeg lavede en Bobbel til kørsel på nurburgringen. Jeg kørte 25 runder, hvor hastigheden er lige under 200 kmt, på snoede vej.
Boblen kører fantastisk i sving, men efter 160, bliver den helt vild let, og ustabil med bagenden, lige meget hvad jeg prøvede. Dæk/stabilisator /støddæmper hårdhed osv.
Dette er svingaksel nok medvirkende til, men
Hvis man læser om dovnforce på en bobbel/beatel, så er det netop problemet ved bilens form, at den har lift i bagenden.
Men man får aldrig brug for det, til alm kørsel.. Jeg synes det kunne være sjovt at lave, og give et sjovt look på min lille racer. . Den skal være aftagelig, uden at lave huller i bilen.
Det og også altid sjovt at drille alle (orginal) freaks.
Prøv at søg på "Herrod helper" :)
Det er vist mildest talt, ikke noget pænt design.
den her er da meget diskret vist den har en effekt
"den her er da meget diskret vist den har en effekt"
Bornholmer, mener du, at det er vist, at den har en effekt
eller skulle der have stået hvis den har en effekt?
Martin
Jeg kan faktisk godt li designet på den ny (New beatel)spoiler, den sidder under bagruden,. Den er ofte blank sort på den ene side, og bilens farve på den anden side. . Jeg kan ikke lige den ny version beatel, men spoileren er ikke helt tosset.
som jeg ser det, skal den sidde lige under ribberne under ruden.
Jeg kan desværre ikke lægge billeder op, som er kopieret fra Google. Desværre
ja nemlig http://www.drivearabia.com/news/wp-content/uploads/2011/09/2012-Volkswagen-Beetle-R-Concept-2.jpg
De laver også en der er mindre.
Kan du lægge billeder op af dem?
ja - billedet er dog lidt stort - men så ka du se detaljerne
Nemlig. . Den er inspiration
Billede 2 og især 3 er da super seje. . Så får den også lige pludselig en meget positiv effekt, på at få luft ind til motoren, hvis man laver den med åbne luftribber, på den del der vender opad. .. Det er top cool.
Ha.. Jeg kan godt huske bilen fra vmax.. Jeg tager altid hatten af, for folk, der laver sådanne projekter.
Spoileren er nok lige til den store side.
Jeg vil lave en, der sidder på køleribberne under ruden. . Den skal så være (hul) på oversiden, så man presser lufter ned i motorrummet, gennem ribbenene.
Jeg har et meget præcist og dyrt termometer, som man kunne lege lidt med,, prøve at måle temperatur forskel på topstykkerne, og generel temp i motorrummet.
Termometer er med en lang tynd Ledning, der bare skal placeres der hvor man vil måle.
Man kunne også lege med vindhastighed under gællerne, med en simpel trådløs vejr station.
Og måske lege med små stykker snor, der skal tapes på bilen, omkring bagrude og spoiler, for at se hvordan vinden bevæger sig.
Jeg har før målt temp i motorrummet med en type4 motor i en ghia, hvis man kører unden den bagerste køleplade, den der lukker tæt, mellem motor og karosser, så steg temp med 38 g i motorrummet.
You must log in to post.