Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tolerance på overstørrelse lejer også aksial leje .update

Tags:
No tags yet.

(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej skal til at flugtbore en blok og vil derfor lige høre om der er nogen her
Der ligger inde med tolerancer på overstørrelse hovedlejer.
Ved godt de fås med spring på 0,5 mm er tolerancen så
65.50 til 65.52 i blokken
Og hvad med asial lejet der skal jeg også tage lidt da det gl er slidt
Men ved de fås som 21 mm istedet for 22mm i bredden
Men er i tvivl om tolerance her ligger den til plus el minus dvs.
20.98 el er det 21.02 tænkte tal

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg vil mene du skal have samme tolerancer som ved std lejer bare plus de 0,5 mm.
Std boring i motorblok er for

hovedleje 1-3 65,000-65,019
hovedleje 4 50,000-50,025

Ang aksial tolerancen på hovedleje 1 må det også være det samme som std minus det du fjerner. Jeg kan ikke lige finde det nøjagtige std mål i mine bøger men har lige målt på en BRUGT original tysk as41 blok der stadig holder alle mål. Den måler 22,11 - 22,13 hele vejen rundt. Hvor meget den så rent faktisk er slidt siden den var ny ved jeg ikke - men lejet skal have en prespasning.

Har du værktøj til at gøre det selv ?

/John
Så gå ikke UNDER 21 mm

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej john
Tak for svar.
Får hjælp af en tidligere kollega vi laver udboringen på en 5 akslet cnc fræser.
Er du sikker på 22.11 er det ikke nærmere 22.011
Vi holder os ihvertfald over de 21mm så
Mvh Kim

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Som jeg skrev er det målt på en gammel brugt motorblok - og med digital skydelære - det burde selvfølgelig ha været med micrometer men jeg er ikke i tvivl om at målet er OVER 22mm hvad der også var formålet med at fortælle det.
Der må være andre der har de korrekte mål.
Spændende med den CNC fræser.
Jeg har altid fået indprintet at det kun kan laves rigtigt på en Ludwig Hunger maskine.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Vi gør forsøget i morgen
Der er nogle meget fine borehoveder til maskinen
Og rette det hele op burde jo bare være alm
Maskinarbejde. Men nu må vi se hvordan det går.
Går efter de 65.50 og så 21.01 til 21.019 på aksial lejet
Så må vi se om det lykkes

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg tror helt sikkert at det er muligt at lave noget fint arbejde på sådan en maskine, men jeg tror ikke at det er helt nemt at rette det hele op. Det er selvfølgelig forholdsvis ligetil mht endefladen, men hvordan i forhold til lejeboringerne? De er jo ikke runde mere. Skal man så forsøge sig med udfræsningen til pakdåsen? Tror man på, at den er 100 % koncentrisk i forhold til lejeboringen? Kan man på en eller anden måde få etableret centerlinien for knastaksel boringen, og så inddrage den i opredningen af hovedleje centerlinen?

(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Som PH1303 siger man kan ikke rette op efter pakdåseflance eller tilsvarende. Man skal bruge de gl. lejeboringer.
Som john P. Skagen siger Brug Hunger. Se mit tidligere indlæg.
Eller 40257965

(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej tak for svar
Vi har rettet op efter hovedleje boring i begge ender med en probe dvs
Elektronisk oprettet med maskinen lå 0.006 fra 0 i begge retninger
Lejer boret op med lang finborestang alle fra samme ende.
Tror det lykkedes ser ok ud og tolerance aksial retning blev lavet på samme
Mål som originalt bare til overstørrelse leje gl målte 21.98 nyt mål er 20.99
Ny boring hovedleje 65.50 / 50.50
Så må vi se om det virker når den bliver samlet

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) Griebel Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lyder spændende ! Har Du noget billede af jeres opstilling ?

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Opspænding

rps20151229_192757_813.jpg
rps20151229_192757_813.jpg
rps20151229_192927.jpg

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) multen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Fedt projekt det der Kim. Lyder som om der er godt styr på både opretning og værktøj. Det bliver spændende at følge projektet.

Mvh Michael

-------------------------------------------
multen@pc.dk SALG: http://vwnettet.dk/topic/198382 KØBES: http://vwnettet.dk/topic/186969
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Probe i aktion ligger centrum ud inden afretning af anlægsflade for cylinder fjernet 0.1 mm
Så var de fint rene og rette.

rps20151229_201502_480.jpg

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) Griebel Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Sådan ! :)

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lidt update
Så blev blokken samlet og den tørner fint rundt efter den blev spændt
Sammen.
Dog havde vi lavet en fejl da vi flugtborede gik vi ud fra at aksial lejet i overstørrelse
Var med tillæg i begge sider. Det er de ikke.
tillæg ligger kun i udvendig side mod svinghjul
Dette blev dog løst ved at dreje 0.5 mm af det nye lejes tillæg og så lave en shims på 0.5
Til den indvendige side. Lader til at virke lejet sidder nu i centrum og sidder fast.
På sidste foto kan man lige se shims på aksial lejet.

rps20160130_214605_213.jpg
rps20160130_215535_455.jpg

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) Waehrens Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvad har du samlet blokken med? Rød silikone?

- Casper

(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej casper
Har brugt noget der hedder Dirko HT
fik det med sammen med motor paknings sæt købt hos KB Service
Så tror på det holder.

rps20160131_125545_231.jpg
rps20160131_125612_547.jpg
rps20160131_125652_724.jpg

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nå, jeg troede vi havde fået det klargjort. Åbenbart ikke. - Aldrig aldrig! bruge silikone baserede pakningsmasse mellem blokhalvdele.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Og med så meget der "vælter" ud af blokken, er der mindst lige så meget der sidder indvendig i blokken. Det sætter sig i oliekanaler og oliepumpe m.m. Det kan blive dyrer lærepenge.

image.jpg

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ok tak for feedback så må det være en ommer
Finder noget andet at pakke den med kan jo sagtens nås endnu.
Sgu da bare mærkeligt det er det man får med fra forhandler
Har faktisk noget sort permatex kan det bruges i stedet ?

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja sort permatex er det rigtige - eller mørke brun er det vel. Loctite 5923 er det samme. Og pas så på ikke at bruge så meget at det vælter ud indvendigt.

2421350-p.jpg

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak John
Det er den jeg har altså den mørke permatex. Stod faktisk med den fremme men valgte den medsendte så hvad skal man sige.
Af skade bliver man klog men sjældent rig.
Må bare igang med at rense det røde skidt af

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Du kan jo li det ;-)

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja john der er da ikke noget der er mere hyggeligt end at rense
Dele af ;-)

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com

Reply

You must log in to post.