Det vil jeg ikke anbefale, ikke engang 2 ens viskositeter i hver deres mærke. Det er ikke sikkert at du vil opnå en blanding af de 2 olier, da den ene sikkert er en syntetisk og den anden en mineralsk. De vil nok samle sig hver for sig, ligesom vand/olie. Du vil derfor ikke opnå en 5w/35. Man kan jo forsøge at blande det i et glas og se hvordan det opfører sig. Men det er sikkert også 2 vidt forskellige kvaliteter, som enten ikke kan arbejde sammen, eller som vil trække den gode olie ned.
Det eneste rigtige er at skifte olien.
Men det bedste er at bevarer den samme olietype hele tiden, anbefaler mange producenter. Jeg ville bruge en god multigrade olie i noget del- eller fuldsyntetisk til en nyere bygget motor og beholde den sommer og vinter. Gerne montere en motorvarmer til at bruge om vinteren, den er let at montere. Men umiddelbart holder din inde på et varmt værksted om vinteren også? Hvis den gør det, så er det kun de få gange du koldstarter den ude der har lidt at sige. Jeg vil ikke mene du kan mærke den store forskel på de olier, i forhold til f.eks. 20w/50
Med de gamle motorer jeg har bruger jeg 20w/50 mineralsk i god kvalitet. Det har aldrig skabt problemer.
Split