Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  kompression..?

(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvis man har hvor mange ml der er i topstykket (kan pt ikke måle det) og har 1,4 mm vendehøjde, hvordan ser formlen så ud for beregning af kompressionen...?
Jeg har været inde på csp hjemmeside, men kunne ikke helt hitte ud af det...

Mvh Henrik Anker

(permalink) Griebel Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Du kan ikke regne forholdet ud uden at have kammer volumen med ! .. og cyl.dia. + slaglængde :)

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for input...
Det er std 1600 cyl og toppe og std krumtap. Mine toppe er ikke hjemme pt, men ville gerne kende formlen/fremgangsmpden at gøre det på. Jeg har lavet et plexi låg og fået fat i en sprøjte i ml for måling af toppe, så det burde være til at måle når jeg har toppene hjemme igen, men kenderikke helt til resten...
motoren får et sæt solex kadroner på og en tri-mill udstødning på, hvilket kompresdion forhold bør jeg have...?

(permalink) Griebel Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Du har en cylinder-volumen (CV), en vendehøjde-volumen(VV) og en forbrændingskammer-volumen(FV).. Dit komp. forhold vil være: CV+VV+FV divideret med VV+FV. Dvs. forholdet imellem din samlede volumen over stemplet, når dette er i bund og din samlede volumen over stemplet, når det er i top.. Giver det mening ? :) På CSP's regne-fidus står "hub" for slag/slaglængde,- i dit tilfælde 69 mm. Du kan gå ind på deres forside og klikke på "english", hvis det passer dig bedre.. Hvis du holder ved Franks forslag om 8:1,kommer din udregning til at se ud som billedet viser.. Så har du noget at sammenligne med når Du kan komme til at måle på toppene..Et tyndt lag fedt på kanten af plexi'en hvor den "pakker" imod toppen og så evt. karburatorsprit i sprøjten ( let at se pga. den fine røde farve :) ) Alt. vand med en dråbe sulfo for at tage overfladespændingen..

image.jpg

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Så faldt 5-øren....! Tak for en super forklaring.....
mvh Henrik

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Bortset fra det, så ligger vendehøjden på std cyl/stempler typisk mellem 1,5 & 1,8 mm. Især hvis den ligger i den høje ende bør du bearbejde enten blokken eller cylinderne, så vendehøjden kommer ned mellem 1,0 & 1,25 mm.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

hej farmer.Mener du at jeg bør dreje 0,40 mm af cylindrene for at komme ned på 1 mm, troede man fræsede ud af toppene hvis kompressionen ikke passede...? Blokken er samlet, så der vil jeg helst ikke rode mere...:-) Jeg har stadig ikke fået målt præcist hvor mange ml der er i toppene, men blev rådet til et kompression på 8:1
Du skrev/anbefalede i et tidligere link nogle forskellige top stykker. Jeg har søgt lidt efter disse, men hvem/hvor forhandles de og i hvilket prisleje ligger de i...?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja han mener af cylindrene. På den måde får du presset mere af blandingen ind i selve forbrændingskammeret, og derved en bedre og mere effektiv forbrænding, fordi du formindsker vendehøjde volumen. Sådan meget meget simplificeret :-). Pladsen ude i siden af forbrændingskammeret og mellem toppen af stemplet, de skal næsten mødes med 0 afstand (i en teoretisk drømmeverden), så er det helt optimalt, for så er al blandingen koncentreret i midten af topstykket, hvor selve forbrændingskammeret er udformet, og hvor forbrændingen startes af tændrøret. Jo hurtigere du kan få antændt det hele, jo bedre :-). Igen det er meget simplificeret, men du forstår sikkert pointen nu ;-)

Torben nævner de 1mm, som nok bør regnes for minimimsmålet. Pas på med mindre end det!

Optimalt set får du vendehøjden ned på 1mm til at starte med, og så derfra regner ud hvad cc du skal have i topstykket for at opnå din ønskede kompression.

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

ok, så skal gerne ned på 1 mm...

hvis der drejes af cylindrene, så hæver jeg vel kompressionen,skal der så slibes ud af forbrændingskammeret for at holde mig på 8:1 i kompression...?
sliber i cylindre/topstyk med slibe pasta eller evt flydende pakning eller er det no go...?

(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak Rasser for indspark...

hvor er det mest optimalt at fjerne materiale i forbrændings kammeret, hvis det skal gøres større...?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

What Rasser said.
På en ellers std motor, og hvis du ikke har helt styr på hvor og hvordan, så er det nok smartere at holde snitterne i lommen. Man kan hurtigt komme til at lave noget der ikke forbedrer kamrene. På en std eller næsten std motor kan man sige at som regel er lidt bedre end meget. Std kammer og feks 1,1 i vendehøjde giver ca. 7,8-1 kompression. for at komme op på 8 til 8,2 max skal du ned på ca. 49 ml. Det lyder som om at det kan være lige meget. Men der er stor forkel på 7-8 og 8,1 når man ser på motorens evne til at levere især moment i det kørbare område. Laver man så et bedre sæde og ventil job, kan man hurtigt hente yderligere 5% moment og lidt hk.
jeg har ikke lige helt styr på hvad du mener jeg har anbefalet dig af toppe, men jeg bruger typisk AA 500 til kvikke std motorer. En anden måde er, at købe feks de lettere tilgængelige GO1 Brazil toppe UDEN ventiler og fjedre og så sætte noget i der dur. AA 500 kan du købe bla. af mig. GO1érne tror jeg du kan købe hos K&B Service i Aarhus. Jeg har kvalitetsventiler, fjedre og retainere på hylden, sådet er ingen problem.

t

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det var nemlig disse toppe jeg tænkte på,Farmer...
Mine toppe er langs og få en svejseklat, der var en revne mellem sæder... Hvis ikke det bliver godt kontakter jeg dig ang de før nævnte toppe, men vil helst ofre penge på nye toppe når jeg skal i gang med et nummer større motor, nu må vi se når de kommer retur og kan måle volumen osv...
Tak for jeres råd og vejledning....

Henrik

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

STOOOP! stop stop.
Revner mellem sæder betyder mindre, medmindre de er så dybe, at du kan se dem under sædet, inde i portene. Opfræsning og svejsning af sådanne revner fordrer at der bliver skiftet sæder efterfølgende, fordi ved opvarmning og svejsning går spændingen af sæderne, og der er meget stor sansynlighed for at de falder ud når du begynder at køre.
Revner fra sæder til tændrørsgevind er noget skidt, især hvis de er på vej op gennem gevindet. så er det ikke værd at bruge krudt på dem.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) anker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ham der skulle svejse det, havde svejst et for år tilbage og det havde kørt fint efterfølgende, men måske han bare har været heldig så...
'Vi må da vist hellere få os en snak om nye top stykker så... :-/ Har du noget pris på sådanne A 500 klar til montering med ventiler/bearbejdning osv, du kan evt sende noget til anker.henrik@gmail.com, så må vi se om jeg kommer ud og køre i år... :-) Jeg kan evt få drejet mine cylindre ned til 1,1 mm vendehøjde...?
Henrik


Reply

You must log in to post.