Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Problem med skivebremser på KG....

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har lige monteret et sæt nye skiver på de forreste spindler på min KG.

Der sad i forvejen ret nye skiver, men det var ifm konvertering fra 4x130 til 5x130.

Med de nye skiver kører begge hjul dog meget stramt, efter jeg har lavet udluftning af bremsesystemet...

Jeg har prøvet at trille bilen op og ned ad indkørslen, men bakkerne slipper umiddelbart ikke...

Skal det bare køres til, eller skal jeg have frigang først...??

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Klodserne skal slippe, når du slipper bremsepedalen

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det gør de så ikke...

Der er vel ikke andet for, end at skille stempel og det hele ad... Det så ellers fint ud, med intakt gummimanchet og det hele omkring...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Men hvad kalder du stramt?. På min cabriolet bider klodserne også lige når pedalen slippes, men ikke mere end at det kan drejes rundt med håndkraft. De vil jo lige "bide" indtil skiven har rullet en omgang.

Hvis det virkede fint før er det bare mærkeligt. Gamle klodser ok? eller meget slidte ?.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Klodserne er de samme..., for både klodser og skiver var ret nye i forvejen...

Jeg skiftede udelukkende for at ændre boltmønster...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

det ku være dine bremseslanger der er gamle.de vokser med alderen og da der er stålflet i kan gummi lukke for gennemgang.

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvis du tager hjulet af og får en hjælper til at træde på bremsen. Når man så slipper pedalen skal du tydeligt kunne se at stempler/klodser trækker sig lidt tilbage.
Hvis man mistænker at trykket ikke kan komme væk kan man prøve at løsne udluftningsskruen og så se om bremsen slipper.
Der er ikke noget der hænger lidt og lige skal dreje en omgang osv. De skal slippe med det samme man slipper pedalen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Er der frigang mellem trykstang fra pedalen til hovedcyl? ca. 2mm også når du træder
koblingspedalen i bund (slør)

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er altsammen gode inputs...

Jeg får skidtet til at fungere, inden jeg triller ud på vejene...

Tak skal I ha'

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Håber du finder fejlen, og er også enig i at det ikke skal rulle en omgang o.s.v. for at virke. Det skrevne ord er svært.., det jeg mente var at lige når pedal slippes er der et my af friktion ml. klods og skive på min indtil skiven ruller.

Skidt nu med det, bare du finder fejlen. Nu er vejret jo ved at komme op i gear :O)

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nu har jeg åbnet for bleederskruen, og så løber det fint med bremsevæske gennem den klare slange jeg har sat på... Men det letter ikke trykket på skiven.

Jeg har også fin frigang på bremsepedalen, så det er heller ikke den der trykker.

Kan de skiver jeg har købt gennem CSP være for tykke i forhold til bremsebakkerne???

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Burde ikke kunne ske at skiverne er tykkere end "normalt", tror nærmere at dine stempler i caliper er blevet presset så langt tilbage, at de er på et område der ikke er blevet brugt længe. Der kan være dannet en film, som hindrer stemplet i at køre frit. Personligt ville jeg presse stemplerne ud, og rengøre calipere og stempler 100%, og montere nyt pakningssæt, monteret selvfølgelig med det rigtige fedt. Dette behøver ikke at være den helt rigtige løsning, men det er altid godt at have renoverede calipre, og det koster ikke ret meget.
P.S har et sæt nye calipre hvis du mangler, og en KG hvis du skulle få lyst til at måle skiver og klodser mm.

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

OK..., jeg må prøve at få det skilt ad...

Jeg har også et sæt helt nye bremseslanger til at ligge, så dem kan jeg også udskifte.

Der er nogen der nævner, at man med en kanyle, kan sprøjte bremsevæske ind under gummiet til stemplet, og at det kan give bedre frigang...

Er det OK metode, inden en evt komplet adskillelse? Eller bør jeg bare adskille uanset hvad?

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Bremsevædske ind under gummi, ville jeg slet ikke gøre. Ok nu og her vil det måske hjælpe friktion, men bremsevædske har den dårlige egenskab, at det tiltrækker fugt, og det vil begynde at ruste under gummiet.
En komplet adskillelse tager altså ikke ret lang tid, og er ikke specielt svært.
Bare brug det rigtige rep. sæt og rengør stempler og caliper 100%, før det samles med bremsefedt.
Kan du ikke presse stempler i med fingerne, så er der noget der ikke er ok.

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) birke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ud over at de nye skiver kunne være lidt tykkere, kunne man så alternativt forestille sig at de sad en anelse forskudt ifht de andre skiver ?
Så kunne der jo være en side der sidder tæt på den ene bremseklods...

Afhænger selvfølgelig også af om du har faste calipre eller flydende calipre.

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

@Birke: Jeg har jo flyttet lejeskåle og lejer over fra de gamle skiver, da det var forholdsvist nyt. Pakket det godt med lejefedt. Dog har jeg bare banket det let sammen, så måske skiven er kommet til at sidde længere ude på spindelen?? Skal det måske presses sammen? Lejeskålene har jeg banket helt i bund, så de kan ikke komme længere i hvert fald...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvad har du banket sammen? Man banker lejeringene i bund. Pakker rullerne med fedt. Sætter skiven på spindlen og spænder møtrikken lidt til. Derefter indstiller man sløret i lejerne. De skal have lidt slør. 7-10 hundrededele aksialt. Kører nogle få kilometer og kontrollerer spillerummet igen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

@Frank_Andersen: Check... Det har jeg gjort... på nær det med at køre nogle kilometer, eftersom den ikke kan som bremserne er nu...

Har dog lige rodet i kassen med reservedele, og fundet.., voilá... en helt ny bremse-hovedcylinder, sammen med helt nye bremseslanger!

Så nu vil jeg tømme systemet for bremsevæske, skille det hele ad, rense caliperne, og samle det hele med ny bremsevæske igen...

Jeg kan vel godt smøre calipere med silikonefedt...?

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jep

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) ibdanmark Member
Skrev for 8 years siden | | | |

hvorfor skifte hovedcylinder ?
du skriver at når du åbner dine luft skruer,så kommer der vædske,så vil jeg mene at hovedcylinder,rør og slanger er ok,
se nu på hvad det er du har skiftet,skiver,jeg tror ikke at dine calipere går i stykker for at du skifter skiver,så igen se på dine skiver,
er der det samme offset på de nye som på de gamle,prøv evt at montere de gamle igen,er det så ok ,ja så ved hvor fejlen er

-------------------------------------------
bred buggy nu med spær
flere airbag frie zoner i dk
40753159
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

@ibdanmark: Jo... Jeg følger din tankegang... Der er nok ikke noget i vejen med delene, og bremsevæsken der kommer ud, er også helt fin gylden/klar, så uden snavs i.

Men skiver burde jo være standard, og hvis de nye bare har en millimeter mere godstykkelse, kontra slid i de brugte, så kan det jo stadig være calipere der ikke åbner nok op...

Men lige så snart jeg får tid, så skiller jeg det ad, og så bliver jeg klogere :)

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) vwanders Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har du styr på opspænding af hjullejerne? De skal ikke bare have med luftnøglen... Hvis du kan trykke stemplerne tilbage i kalibrene, ligger problemet ikke der, i hvertfald.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) ibdanmark Member
Skrev for 8 years siden | | | |

dine calipere åbner sig ikke.stemplet bliver trukket tilbage,selvjustering,
prøv et måle offsettet på dine skiver nye og gamle,hvis ikke det er det samme,så går skiven nok på et eller andet sted,
jeg kan godt læse hvad du skriver,ang skiver,burde være standard,men er de det ?

-------------------------------------------
bred buggy nu med spær
flere airbag frie zoner i dk
40753159
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Skiver ser ud til at være samme offset... Bare mere tykkelse skive på de nye...

Her er lige et par billeder fra adskillelsen...

fil 19-03-16 20.43.28.jpeg
fil 19-03-16 20.40.00.jpeg
fil 19-03-16 20.40.15.jpeg
fil 19-03-16 20.40.29.jpeg
fil 19-03-16 20.40.44.jpeg
fil 19-03-16 20.40.58.jpeg
fil 19-03-16 20.41.12.jpeg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

...og så mangler du stemplerne. Kan med fordel bruge trykluft, for at få dem ud - men hold en hånd/klud over stemplet imens.

Og de kom så der :-) Jeg vil sige, at dine stempler trænger til at blive renset og smurt.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback

Reply »

You must log in to post.