Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Smøring af foraksel og bundbolte - problemer

(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej.

Måske et banalt spørgsmål, men efter over 20 år med Type 1 foraksler og deres smøring bliver mit problem større og større.

Jeg har en 54 Oval-Cabriolet og en 68 Type 1 1500 - begge med respektive originale foraksler og forhjulsophæng.

68'erens hjulophæng er med bærekugler. De skal som bekendt ikke smøres, så intet problem her.

Men forakselrørene på begge modeller samt bundboltene på 54'eren giver mig de problemer, at der stort set ikke kommer fedt ind de steder, hvor det skal: Det meste fedt undviger mellem fedtpressens top og smøreniplen. Har så prøvet med fra en af de gamle styrekugler at skrue smøreniplen af og placere den i fedtpressens top: Der kommer fedt igennem niplen - bare ikke når den er monteret!

54'erens bundbolte har altid været lidt stramme, men det er altid lykkes mig at få fedtet ind der, hvor det skal gøre nytte - dog ikke i dag.

Er min fedtpresse slidt? Er alle smøreniplerne dårlige på een gang, eller hvad kan der være galt?

(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er nok din fedtpresse der ikke kan give tryk nok. Men for god ordens skyld skader det vel heller ikke at skifte smøreniplerne til nye. Fedtet i forbroen er nok også blevet godt trægt med årene, så når du smører, og vel at mærke faktisk kan få fedtet ind, er det en god idé at smøre til det vælter ud - forhåbentlig med gammelt fedt også.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) m.b Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Skift hoved på din fedt pumpe, de kan købes i løs vægt, det er alminligt at de bliver slidt, og gør som du beskriver.

-------------------------------------------
tlf 51689944 Email fasanvej35@gmail.com
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for gode råd - jeg vil gå på jagt efter smørenipler og hoved til pumpen. Når man nu som alsmindelig dødelig ikke har adgang til Würth og Berner og hvad de allesammen hedder: Hvor starter jeg? Vel ikke i Harald Nyborg?

(permalink) Unold Member
Skrev for 8 years siden | | | |

De har begge dele på maskinstation i Jørlunde, der købte jeg sidste år

-------------------------------------------
3550 Slangerup
Mobil:29686449
unold@mailme.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Og så skal man huske at løsne bundboltene før smøring. Og fedtet bliver nok ikke trægt. Bund- og styrebolte skal jo smøres ugentligt. Og i snesjap og meget vådt føre dagligt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Joda - bundboltene er løsnet før smøringsforsøg...... MEN: Med et årligt kørselsforbrug på 1.500- 2.000 km har jeg de sidste år smurt 1 gang årligt. Måske det er det, der er fejlen?

Snesnap, salt og regn har bilen ikke oplevet siden 1993....... ;-)

Forøvrigt: Når nu jeg skal til at "investere" i nye smørenipler: Er der forskellige størrelser?
Akselrør ovaler:
Akselrør 68'er:
Bundbolte ovaler:
Styrekugler ovaler/68'er:

Tak for hjælpen - igen :-)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Køb nu en fedtsprøjte eller hovede. Og prøv så at smøre lidt oftere. Jeg bruger Elf smørefedt. Den virker tyndere end andre. Du må endelig ikke bruge en fedt med molybdæn i.
Niplerne er de samme på type1. Dog kan jeg ikke huske om de gamle på styrekuglerne er vinklede.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Yep - det vil jeg gøre. Ærgerligt, man ikke kan få fat i noget i dag på en søndag.....

(permalink) Bilberg Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg købte en luftdrevet i biltema til formålet. Virker fint når man skal fynde ny forbro op osv.

Daniel

(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Forresten: Nyt hovede til fedtsprøjten:

Har fundet ud af, man kan få udgaver med 2, 3 og 4 "kæber". Er de 4 kæbede bedst og tættest?

(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

KOM!! så ser vi hvad DU kan gøre med mit grej.
Så kan vi også få tømt min indkøbskurv...

(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Bundbolte løsnes? Ja når fedtet så kommer ud ved skiverne spændes de igen OG SÅ smøres igen til fedtet kommer ud ved styrebolten for oven og for neden.HUSK forhjulene må ikke røre jorden. Normalt skal man ikke løsne bundboltene.Se i instruksbogen.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvad er årsagen til at der ikke må bruges fedt med molybdæn...?

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

God pointe fvee.
En "fedtsælger" fortalte mig engang at fedt med molybdæn ikke trænger ind i en bronzebøsning så bøsningen bliver ikke mættet med smøremiddel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

OK..., det virker på mig også som om konventionelt fedt virker mere fedtet i konsistensen end molybdænfedt, men kunne være der var en kemisk forklaring.

MoS2 er da Molybdæne Disulphide ikke?? For jeg synes ellers at have læst andre steder, at det skulle være anbefalelsesværdigt at smøre forbroen med, men det er måske heller ikke det samme som molybdænfedt?

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jo det er det samme. Man kunne diskutere forbroen. Den har rullelejer foruden. Bøsningerne forinden er vist ikke bronze.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

De gamle forbroer havde Fiberbøsninger indv.og udv..I start 60er blev det Nålelejer yderst og Fiber indvendig.

(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

John - tager med GLÆDE imod dit tilbud. Ringer i næste uge ;-)

(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Du er altid velkommen


Reply

You must log in to post.