Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp til motorolie???

Tags:
No tags yet.

(permalink) jens 181 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej derude.
Jeg mener at have læst/hørt herinde for nyligt at en klassisk luftkølet kan blive for varm med 20W/50 motorolie. det havde jeg så ellers lige investeret i, men vil ikke hælde det på nu.
Hvad anbefaler i man skal bruge på en std 1600 motor i earlybay.
jeg har via andre veje fået anbefalet denne: Castrol Classic Vantage 10w/40 med zink indhold på 1800ppm. Vil denne være god nok??

olie.jpg

-------------------------------------------
VW Type 1 ´56
VW Type M 181 ´75
VW T2 Panelvan ´69
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er en religiøs ting omkring olie..

Jeg ville hælde din 20/50 olie på og kør.. Jeg har kørt med det i mange år uden problemer på standard motor, dog i boble.

Det eneste jeg ville bekymre mig om var zink indhold. Der kan købes en lille dåse tilskud ved oliebiksen.dk

Men det er din bil og dit valg. Og der kommer sikkert en masse andre indlæg på det her.

(permalink) jens 181 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for input Henrik.
Jeg har også kørt på 20W/50 på min Jagtvogn uden problemer.
Det eneste jeg tænker nu, er at der er lidt mere at slæbe på for motoren i bussen (vægt) som jo nok resulterer i mere varme...

-------------------------------------------
VW Type 1 ´56
VW Type M 181 ´75
VW T2 Panelvan ´69
(permalink) Hagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har kørt med den. Jeg var tilfreds

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Brug den med helt ro i sindet

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jens 181 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hagen / Frank : Mener i 20W/50 eller 10W/40 ??

-------------------------------------------
VW Type 1 ´56
VW Type M 181 ´75
VW T2 Panelvan ´69
(permalink) Hagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg kørte med Castrol 10W/40 V67SL og det fungerede ganske fint.
Det var godt nok på 1200 type 1 ikke en tung bus.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) jens 181 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Okay, tak Hagen. :-)

-------------------------------------------
VW Type 1 ´56
VW Type M 181 ´75
VW T2 Panelvan ´69
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er så synd der bliver skabt sådan noget hysteri, bare fordi en enkelt nævner at hans motor pludselig ikke blev varm længere, efter han skiftede væk fra en 20w50 olie. Der er andre problemer på spil end olien, hvis det er tilfældet! Om man vælger at bruge en 15/40 eller en 20/50, det vil absolut ikke skabe nogen temperatur problemer, så vælg blot den der har den bedst beskyttende additiv pakke (ZDDP indhold).

Jeg ville uden nogen som helst bekymringer bruge den der olie (Castrol 20w50 vantage) - hvilket jeg også gør. Testet op ad bjerget til Spa racerbanen i 37 graders varme i en bus. Hvis den var blevet for varm, så ville det have været der! Det tror jeg alle der har kæmpet med den bakke, vil nikke genkendende til.
Jeg har tidligere prøvet mange forskellige mærker og viskositeter, og aldrig har jeg registreret en temperatur forskel forårsaget af olien. Og jeg kører så mange luftkølede kilometer om året, at jeg synes jeg efterhånden har budt min motor og olie lidt af hvert. Med andre ord, jeg sparer ikke på grejet.

Stop nu det oliehysteri og vælg så en god olie med godt ZDDP indhold!

:-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) aage1 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Raser. Det er kloge ord du skriver . Jeg er af samme opfatning som dig og jeg har luftkølet i
De sidste 30 år

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

"Jeg har tidligere prøvet mange forskellige mærker og viskositeter, og aldrig har jeg registreret en temperatur forskel forårsaget af olien. Og jeg kører så mange luftkølede kilometer om året, at jeg synes jeg efterhånden har budt min motor og olie lidt af hvert. Med andre ord, jeg sparer ikke på grejet."

Det kan jeg så sige, at det har jeg, og temmelig meget endda. Men som nævnt så ofte før, hvis man bygger sin motor til at skulle køre på en fed viscositet, så er det jo fint nok. Har man termostatstyret ekstern oliekøler på, så går der jo markant længere tid inden man vil opdage en forskel.
Spa banen, i 37 graders varme, er jo NETOP der hvor en 20w/50 begynder at være i sit habitat, fordi der har den nået sit max flow viscositet så at sige, og derfor IKKE "snyder" det originale køle system i nær det omfang, som feks på en gennemsnits sommerdag i DK. MEN hvis du virkelig ville/skulle kunne se en forskel, er det ikke nok bare at ræse op ad bakken en gang eller måske to. Tag 10 ture, så vil du se et helt andet billede.
Hvis det skal være Castrol, så er 10W/40éren meget bedre egnet til vores klima end 20w/50éren.

Men jeg giver dig ret i, at der er (for) mange meninger om emnet.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) jens 181 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg takker mange gange for alle input der er landet i løbet af dagen.
Mit årlige kørselsbehov strækker sig nok til omegnen af 3-4000 km Max. Det var kun fordi jeg havde en tur til bustræf i Østrig i tankerne,men jeg kan jo udlede af jeres svar at det er der min 20w/50er måske kommer til sin ret. Nu har jeg 20 liter til at stå af denne type så det bliver den i første omgang.
I forhold til zink indhold hvad er så bedst? Er det bare så højt som muligt? Det kan jeg jo købe mig som tilsætning.

-------------------------------------------
VW Type 1 ´56
VW Type M 181 ´75
VW T2 Panelvan ´69
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Torben: Det er ikke Spa banen, men den store motorvejsbakke vi kæmper os op ad inden vi når afkørsel ned mod banen. En tur på banen giver slet ikke samme belastning som denne bakke, det tror jeg alle der har prøvet at køre op ad den vil give mig ret i, den er led :-/.

Jeg baserer selvfølgelig også mine erfaringer på alle de km jeg har kørt i luftkølet, og ikke bare den tur op ad bakken (det er blot noget af det mest ekstreme jeg kan mindes jeg har budt min motor i nyere tid). Men 8000+ km i luftkølet om året giver altså lidt erfaring med hvordan den opfører sig, og jeg kan overhovedet ikke genkende de problemer nogle mener de har. Men det er jo også nemt bare at give olien skylden, hvis noget i motoren ikke fungerer tilfredsstillende.... :-/
Man kan læse sig til rigtig rigtig meget erfaring hjemme bag skærmen, men den bedste erfaring får man altså ude på motorvejen/landevejen med fuldt lastet køretøj i sommervarmen.
Kører iøvrigt motoren i standard opsætning. Ikke noget med ekstern køler og/eller thermostat.

mht. viskositeter, så er det da bare at gå ind og kigge i databladene, der er de da opgivet ved bla. 100grader. Hvilket ikke er en urealistisk olietemperatur på en busmotor på langtur. Man behøver slet ikke tage en tur til Belgien for at opnå den temperatur, det kan skam fint lykkes herhjemme.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Iøvrigt, gider du forklare: "hvis man bygger sin motor til at skulle køre på en fed viscositet," - hvad mener du med det?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ahh, OK. Jo den bakke er en killer. Jeg tror godt jeg kan forklare hvorfor temperaturen ikke "løber løbsk" i din bus Den motor du kører med har jo trods alt noget i retning af 20% mere køleaeral end en alm type 1 til samnmenligning.Og effekten ligger jo i det leje, som motoren oprindeligt er designet til at skulle kunne håndtere, omend med knapt så mange kg foran sig.

Fed viscositet: Store tolerancer, mindre oliepumpe, tilpasning af trykregulering med reduktionsventiler.

For en lille måneds tid siden lavede jeg et forsøg på en 1914 motor. Til indledning skal det lige siges, at forsøget blev ikke foretaget med hele palletten af måleure, men bare med en temp gun på motorblok, topstykker og oliekøler. Ikke den mest præcise måde at gøre det på, men dog en udmærket ledetråd. Det vi var ude på at finde ud af var hvorfor motoren havde tabt kræfter i forhold til da den blev bygget for tre år siden. (Den kørte egentlig fint, men manglede bare kræfter. Manden var sådan set tilfreds, men jeg ville se om jeg havde ret i min formodning)
Føste test efter justering og trimning:
136 hk v 6000 omdr.
183 Nm v 4700 omdr.
Derefter tappede vi den olie han havde fyldt på, skiftede filteret og hældte den "billige" løsning med Rimula 15W/40 og et shot additiv på istedet. Starter motoren op igen og kører en lille tur, hvorefter den kommer på rullerne igen og vi finder en temperatur på motoren som modsvarer første test indenfor nogle få grader. Hammer down. Nu yder den det som den gjorde da den blev kørt ind første gang:
141 hk v 6100
189 Nm v 4700.
Og jeg skiftede KUN! olien. Dette var en effekt jagt, ikke noget med temperatur før og efter etc. Men man kan jo så fundere lidt over hvor de kræfter kommer fra(?) Og ja, det er en motor, som jeg har bygget til ham.

:-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja man kan hurtigt gøre det indviklet :-)

Det var nu ikke for du skulle tage udgangspunkt i mit motor opsæt, for har da foretaget samme tur med en anden motor, også uden problemer. Jeg nævner det blot for at forsøge og få stoppet det oliehysteri der tilsyneladende florerer på dette forum.

Igen kan jeg kun sige, kom nu ud på landevejene og motorvejene, kør en 5000km under diverse forhold, skift så olie og kør 5000km mere under samme forhold, så kan vi snakkes ved.

Prøv engang at sammenlign viskositeterne ved 100gr på eks. en 15/40 og en 20/50.... Det er godt nok ikke meget der skiller dem, så det behøver altså ikke være raketvidenskab at bygge en motor der kan køre.

Men du vil da ikke til at bilde mig ind at der er nogen der bygger en gademotor til deres bil, og så sidder og planlægger at den skal være bygget til en 40 eller 50 olie? De sidder da ikke og tænker: "jeg får lige taget en 1/100 af krumtap sølerne, så passer det fint sammen med en 26mm oliepumpe, og hvis jeg så også lige husker at trække fjedrene lidt længere til reduktionsventilerme, så er det perfekt til en 20/50 olie" ?

Der er SÅ mange ubekendte faktorer der gør sig gældende når man bare laver en rullefelts måling, og baserer alt derudfra. Intet slår erfaring på landevejen, hvis du spørger mig.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

"Men du vil da ikke til at bilde mig ind at der er nogen der bygger en gademotor til deres bil, og så sidder og planlægger at den skal være bygget til en 40 eller 50 olie? De sidder da ikke og tænker: "jeg får lige taget en 1/100 af krumtap sølerne, så passer det fint sammen med en 26mm oliepumpe, og hvis jeg så også lige husker at trække fjedrene lidt længere til reduktions ventilerme, så er det perfekt til en 20/50 olie" ?"

Jeg gør, men nu går jeg nok heller ikke ind under betegnelsen "normal" :-)

"Prøv engang at sammenlign viskositeterne ved 100gr på eks. en 15/40 og en 20/50.... Det er godt nok ikke meget der skiller dem"

Nej, ikke i tal. men begynder du, at regne det om i "drag" i mangel af et dansk ord for det, så bliver det til noget helt andet.

"Der er SÅ mange ubekendte faktorer der gør sig gældende når man bare laver en rullefelts måling, og baserer alt derudfra. Intet slår erfaring på landevejen, hvis du spørger mig."

Deri har du sådan set ret. Derfor skrev jeg jo osse, at ovenstående øvelse KUN var baseret på, at finde ud af, hvorfor pågældende motor pludselig havde tabt 5 hk uden nogen synlig grund. Jeg fandt årsagen, og så var jeg glad.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) jens 181 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Så igen... Hvor stort zink indhold bør jeg gå efter????

-------------------------------------------
VW Type 1 ´56
VW Type M 181 ´75
VW T2 Panelvan ´69
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg TROR 1200-1800 er det der generelt regnes som værende "korrekt" til vores gamle motorer.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Enig. Faktisk er 1000 ppm tilstrækkeligt. Men nogle motorer, som feks ældre Britiske motorer vil gerne have endnu mere. Så det bliver mange af de klassiske olier produceret til at kunne understøtte. ellers blir markedet jo hurtigt lidt snævert ;-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Biffo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Undskyld - så har jeg nok engang sagt det forkerte..

(permalink) Sean Crap Member
Skrev for 8 years siden | | | |

..

(permalink) Henrik_R Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kører selv på Rimula 15w40 i mine biler og har gjort det i 12år, uden ekstra addetiv.
ifølge Shell er zddp inholdet i Rimula R4 L.

Zn content 1230 – 1430 ppn
P content 1110 – 1280 ppm

Hvis 1000ppm Zn ifølge farmer er nok, så køb noget med et indhold på dette niveau eller højere.
Har kigget lidt på Biltemas Turbodiesel 15W–40 til 339kr for 10L.
Den har et Zddp inhold på 1080-1370ppm.
Den er produceret for Biltema af Statoil.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Henrik, er du sikker på at du ikke forveksler zdtp niveauét med zddp. Det er ikke helt det samme. Men Rimula R4l ER en god olie i nærmest alle henseender.
Frank andersen har før omtalt Bilthema´s olie med respekt. Jeg ved ikke om og hvor meget denne olie varierer fra Statoil´s pendant til den. Men jeg har, mere end en gang, lagt mærke til, at hvis en motor (luftkølet VW) kører på Statoil´s diesel 15w/40 mineralsk olie et sykke tid, så er der væsentlig mere slam i bunden af motoren ift. feks Rimulaén. Det - kan - skyldes tilfældigheder, men det er da tankevækkende.

Jeg var måske lidt hurtig ved havelågen da jeg skrev det tidligere indlæg. Jeg burde have skrevet, at en std motor med std knast kan sagtens leve med et Zn inhold på 1000 ppm. en motor med højt ventil løft, dobbelte ventilfjedre etc. kan absolut drage nytte af et højere indhold. Håber det retter lidt op på udtalelsen :-)

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik_R Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Begge dele danner jern fosfater som slidhæmmere på overfladen.
Ja. Rimula er en en virkelig god olie.
Bruger den i forpumper til højvacuum anlæg. Da de normale vacuumolier,i visse tilfælde,
ikke er i stand til at binde og transportere snavs ud i oliefilteret.
Nok det samme du ser ved brug af statoils olie.
Nævnte Biltemas olie, pga. prisen og fordi Rimulaen ikke ligefrem er hyldevare alle steder.
På en std. motor der kører 2-4000km årligt og ikke bliver højt belastet, vil jeg mene,
det er et godt alternativ.
På en tunet motor, med stramme fjedre og stejle lyfteramper, er der ingen tvivl om at der er helt andre krav til olien.


Reply »

You must log in to post.