Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ingen tænding efter motor har være ude!

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej alle
Jeg har haft min 1200 motor ude af bilen for at stramme topstykket og skifte pakninger. Da motoren kommer tilbage i bilen er der først ingen tænding på cyl. 1 og 2, og idag kan jeg slet ikke få liv i den. Der er masser af benzin i karb og gennem pumpe. Det kan selvfølgelig være alle tændrør der er stået af, men det virker usandsynligt?! Kan tændspolen stå af, og hvordan checker jeg det?
Har checket platiner og den ser fin ud, og er under 1 år gammel, ligeledes med tændrør.

Alle gode råd er velkomne, da jeg selv er ved at løbe tør!

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Er der gnist mellem platinerne når man drejer med starteren?
Hvis ikke så rens dem med kontaktrens. Undgå sandpapir.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej Frank. Så du skrev hvordan dette kunne checkes i en anden tråd, så det prøver jeg. De er dog blevet renset, både med kontakt spray of sandpapir, vidste ikke sandpapir var no-go.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Da jeg var i lære ved Vw var min skræk også at en motor ikke ville stsrte når man havde haft den ude. Men en af de gamle beroligede mig med at ledningerne jo næsten ikke kan sidde forkert. De har som regel faconen efter hvor de har siddet. Og så se om der er gnist mellem platinerne og benzin i karburatoren. Er der det, kan den køre. Eller skal resten jo være stået af undervejs.
Og her 40 år efter må jeg sige: han havde ret

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej Frank. Masser af gnister ved platiner, men stadig ingen held med start. Der er masser af benzin i karb. Jeg kan ikke få tændrør til at gniste når disse holdes mod stel(udstødning). Kan det virkelig være alle tændrør der er stået af på samme tid?

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Bonus info: jeg har haft indsugningsmanifolden af, og monteret nye pakninger, men kan det være sådan noget?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Sidst jeg så sådan en. Havde tidligere ejer lagt spændeskiver UNDER manifolden så den ikke sluttede tæt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Dillen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvis du har gnist ved platinerne men ikke ved tændrørene, kan
det næsten kun skyldes defekt (eller manglende) rotor.

Martin

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Så må den skiftes. Skal fordelerhovedet også skiftes på samme tid? Den er der og roterer;)

(permalink) Dillen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Se også efter om kullet i toppen af fordelerdækslet er faldet ud.

Martin

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Der er kul på, og forbindelse mellem kobber og kul. Der er derimod ingen forbindelse fra den ene ende af rotoren til den anden. Det er vel en forudsætning for at der kommer en gnist ved tændrør

(permalink) Dillen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Der er som regel en modstand på 1KOhm i rotoren.

Martin

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Tak Martin. Er det normalt at den brænder af?

(permalink) Dillen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det sker - og den kan også knække
indvendigt hvis den f.eks. tabes.
Sæt et ohm-meter på den.

Martin

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Der er slet ingen forbindelse på den. Hvor stor modstand skal der være mellem kobber og kulstift i toppen?

(permalink) Dillen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Som regel ca. 1000 ohm

Martin

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

5000 ohm i rotoren. Rotoren skal ikke røre ved terminalerne i dækslet. Der springer en gnist. Det er også derfor det bliver sort og man kan se der brændes materiale væk. Dette er uden betydning.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej igen. Nu er rotor og dæksel skiftet, samt 4 nye tændrør, men stadig ikke noget der ligner en eller lyder som tænding. Hvis der er gnist ved platiner, virker tændspolen så, eller hvordan kan jeg teste den?
Med venlig hilsen en temmeligt frustreret rookie i bobbel!!!

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Gnist ved platiner så bør den køre, hvis spolen virker. Prøv at placere midterkablet, fra spolen, 15-20mm fra stel og drej med starteren. Så skal den kunne slå en gnist. Lad for guds skyld være med at holde på kablet. Med mindre du kan lide at få et ordentligt rap over nallerne.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej Frank. Tak for tippet. Der kommer gnist ved midterkablet, så spolen bær vel være ok.
Næste skridt er vist en tur til en mekanikker, da jeg ikke kan finde på mere at skifte. Nogle sidste ideer fra din side?
Alle ledninger er checket og dobbelt checket, og når der er gnist ved platiner og spole, masser af benzin men ingen start hvad faen er der så tilbage ???
Alle råd er meget velkommen.
Måske ligefrem der er nogle som kunne lokkes til aarhus i den nærmeste fremtid?

(permalink) Dillen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Er du 100% sikker på, at der ikke er gnist ved tændrørene?
Læg tændrøret, så gevindet rør ved (sikker!) stel.

Martin

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej Martin. Hvor er sikker stel i motorrummet? Kunne jeg brugeret kabel fra stel ved batteriet, eller er der en smartere måde?

(permalink) TLS Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Kabler til tændrør er de rigtig sat på, til tænding
på 1 først

-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja. Er du sikker på at dine tændkabler sidder rigtigt. Tændings rækkefølgen er 1432. Strammet topstykket?. Kun det ene?. Har du vippearme af?. Og hvis ja så stillet ventilerne efterfølgende. Skal have 0.15 i spillerum

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hej alle. Så fik jeg liv i dyret, dog kåret den næsten kun på cyl 3+4, men jeg må indrømme st jeg ikke har omstillet ventilerne.
Jeg havde taget fejl af rotorens position når cyl 1 er I top, hvilket betød forkerte kabler til cylinder. Tak for alt jeres hjælp, absolut uundværligt. Da jeg fik motoren igang betød det næsten ikke noget når jeg fjernede tændrørshætten på cyl 1 og cyl 2, som jo er dem jeg har pillet ved. Dette kan vel skyldes at ventilerne står åbne, da jeg ikke har indstillet dem endnu. Jeg søger lige efter en vejledning i nogle gamle tråde.
Igen, tak for tålmodigheden og jeres hjælp


Reply »

You must log in to post.