Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1500 vs 1641 motor til 1958 Karmann Ghia

(permalink) English Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg skal skifte motor på min 1958 Karmann Ghia og har et valg imellem en 1500cc Single Port og en 1641cc. Jeg skal betale afgift på bilen når den er færdig har det noget betydning. Dækker forsikring med den 1641 osv På forhånd tak for hjælpen. Richard (Englænder)

-------------------------------------------
Richard 23907176 tunstall_rb (AT) yahoo.com Aalborg (English)
Facebook : Richard Tunstall Aalborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Uanset hvilken af de to motorer du vælger vil det ikke være lovligt i en Karmann Ghia fra 1958.
Men hvis du kører galt med en for stor motor kunne du jo vælge at lade være med at vifte forsikringsselskabet under næsen med din motor.
Hvis motoren ellers er std. ville jeg vælge at køre med 1641cc. De kan sagtens holde selv om cylindrene er lidt tynde. Bare lad være med at køre 500km med fuld gas i 30 graders varme.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

ville køre 1200 med oldspeed tun - meget bedre stil og effekten henaf det samme...

og anerkendelsen ligger helt i top... og frem for alt fuldstændigt lovligt...

og ikke mindst 100% tidstypisk... whats not to like - ud over prisen altså ;-) men er den nu også såååh slem sammenlignet ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det kommer da an på om han betaler veteran afgift eller 60% afgift. På veteran afgift er end ikke en "Okrasa" ombygning lovligt.
Sæt 1641éren i, skriv det i papirene, og beskriv bilen som den er, og lad Skat afgøre afgiften ud fra det.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

nej det veteranafgift er noget fanden har skabt for kreative mennesker ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ellers køb den 1200, som Johnny bech, har til salg her på siden, ser meget fin ud,

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja, men der er sku langt op til selv en "std" 1641 effektmæssigt.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Skriver Ib ikke at Med oldspeed tun har den næsten samme effekt, ?

-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jouw, men en 1200 med to karbs og måske lidt mere kompression kommer ikke i nærheden af en god 1641. De ligger typisk på en 38-44 hk. En velbygget std 1641 der er kælet lidt for laver snildt 60 hk.
En ud af kassen 1300 Okrasa motor yder typisk 55 hk, den er ikke særlig momentstærk, men den kan godt li´ omdr.

Sidste vinter lavede jeg en 1600 stage1 dvs. alt indvendigt std. (alt afbalanceret selvfølgelig) dog med tilrettet vendehøjde og 8,1 CR. Toppe er helt std, men med Racemaster RF ventiler og perfekt sæde/ventiljob. std karburator m. 27 mm venturi og en NOS Leistritz udstødning. Den lægger godt 63 hk og 130 Nm moment. Der skal en del Okrasa motor til at følge den, og fair nok, da de jo typisk kun er 1300 ccm. Men bare til sammenligning.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

claus ;-

hk med stil
hk med fornuft

kan jo ikke helt sammenlignes..

jeg tror stileffekten føles som 100 hk nogen gange ;-) også selvom den måske kun er omkring de 40 reelt set. ;-)

men det var nu mere pga bil modellen, at den fortjener noget der matcher den, istedet for noget der bare er der..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) gugge Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej !
Fra en gammel tosse.-- Kører man veteran/org.? eller Formel I
Mvh gugge

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Fra en anden gammel tosse. :-0
I mine øjne har det ikke noget med "formel 1" at gøre. Mere om man kan følge med alm trafik i ordentlighed, og at man bygger en harmonisk bil.
Ser ALT for meget der ikke er iorden. Og original er sku for kedeligt :-))))

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) gugge Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej!
Farmer det er OK. Men hvis man bevist prøver at snyde både syn , afgift og forsikring
for at køre billig, så er det med hensyn til forsikring os med det lovlige veteranbiler , der betaler for gildet.
gugge

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Undskyld jeg læste ikke det med afgiften

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) English Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tusind tak til alle, det har hjulpet meget med min beslutning. Jeg vil ikke laver noget ulovlig plus jeg elsker stilen oven en 1200, jeg har en selv i min 1959 Bobbel (se billeder). Jeg hørte fra England at de var for lille for en Ghia men de har ikke det sammen problem med myndigheder som vi har. Jeg kigger på Johnny Bech's 1200 i morgen.

1200 engine.jpg

-------------------------------------------
Richard 23907176 tunstall_rb (AT) yahoo.com Aalborg (English)
Facebook : Richard Tunstall Aalborg
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det var jo så netop for IKKE at have problemer med tolkning af bil/afgift efterfølgende, at jeg skrev som jeg gjorde.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

En std. 30 HK krumptap tåler ikke tuning (omdr) den knækker. ikke GUGGE.

(permalink) gugge Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej.
Ikke hvis den er sænksmedet
gugge

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Puuh! Nu bliver det teknisk

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nej men så koster det. Okrasa bruger samme som Porsche og det koster men holder.
Spørg Peter (Juletræ) Plade.

Julemanden.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

DEer er ingen std 30 hk krumtappe der er sænksmedet. Det er kun Porsche´s og og de gamle Okrasa krumtappe. (Alfing) Og det er endda ikke alle Porsche´s der er Alfing. Nogen af dem er af et andet fabrikat. Men de plejer nu ikke at være det store problem på den her side af 100 hk og 6000 omdr.
De Okrasa kopi krumtappe man kan købe idag feks gennem Volfsburg West er godt nok smedede, men de er ikke varmebehandlet og mig bekendt heller ikke nitrerede. De er dog blevet prøvet ganske godt af bla på The Maxton mile og Speedweek i motorer der trækker over 7000 omdr. og der er Så vidt jeg ved ikke nogen der er brækkede eller har lavet andre unoder.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lige et OFF topic.
Torben kan køre en motor ind eller kender du en der kan og som ved hvad han gør?
Det er en 2,5 type4 med web73 og 44 mm Weber. Knast er tilkørt men mangler at få den dysset rigtigt.
Hilsen Peter, tlf 31717970

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

@Peterwings: Det ligger da lige til højrebenet at rulle en tur over sundet til JPM?

Angående 30hk krumtappe: 356 A/B krumtap passer lige i en 30hk blok, så det er da bare igang ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Rasser. Ja!! men det gør de så ikke,kun de første 1100&1300cc (slaglængde) men er de i orden så koster det.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Gider du uddybe lidt mere om hvorfor du ikke mener det kan lade sig gøre med en A/B krumtap?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.