Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Jeg syntes det er svært-

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg syntes det er svært at lave en velkørende bil. Min nabo og jeg har bygget hver vores Speedster i løbet af de sidste 6-8 år. Min nabo er ikke mekaniker og jeg er muligvis ikke verdens bedste mekaniker. Men jeg er dog uddannet ved VW sidst i 70erne og har rodet med dem i næsten al den tid jeg kan huske.
Det har taget mig de sidste 4-5 år at få min speedster til at køre så nogenlunde. Så man ligefrem kan få lyst at køre en tur når solen skinner.
Men jeg/vi har også være omkring flere sæt nye styrekugler og bærekugler der ikke kunne bevæge sig. Især om sommeren. Op til 15 graders varme kunne de være gode nok. Man kunne køre på arbejde om morgenen og bilen kørte fint. Til fyraften, når temperaturen blev højere, kunne forhjulsophæng og styretøj ikke bevæge sig. Min nabo kæmper stadig lidt, men jeg har haft delene til at ligge i en vindueskarm i et sydvendt vindue og udvalgt dem der stadig kunne bevæge sig når de blev lune. I alle tilfælde har jeg taget manchetterne af og klemt kuglerne i en presse og fået noget smøremiddel i dem. Jeg har været igennem fire forskellige fabrikater af bærekugler. Styrekuglerne har jeg opgivet og kører med gamle originale der er blevet eftersete og smurte. Jeg har senere indkøbt nye på stumpemarkeder og haft dem til at ligge i solen og konstateret at de kan bevæge sig, men ikke brugt dem endnu.
Efterfølgende har jeg opdaget at et styrehus fra fabrikken er opmærket med midterstilling, i stedet for blot at tælle ratomdrejninger. Så har jeg sporet styretøjet, så styrehuset er i midterstilling med et billigt laserapparat. Det er også vigtigt at sporingen er korrekt på bagakslen.
Jeg var også utilfreds med bilens bremseevne. Bremsepedalen var blød og svampet og kunne reelt trædes i bund. Efter at have købt mig fattig i bremsecalibre, bremsebelægninger og klodser og hjulcylindre opdagede jeg at det var mine bremseslanger der gav sig. Jeg hold om slangen med min hånd og fik en hjælper til at træde på bremsen. Så kunne jeg tydeligt mærke at slangen blev 10mm længere indeni hånden. Jeg har så købt fire ATE slanger så nu er bremsepedalen blevet fast og hård og nu bremser bilen som forventet af en VW.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) birke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja, reservedels markedet er lidt af en jungel.

Har du et forslag til hvordan man finder de gode dele til bremser.
Er det bestemte mærker, eller må man bare prøve sig frem ?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Mortensen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Frank.

Godt indlæg. Ja, det er snart svært at få gode stumper.
Så skal jeg da ikke have skiftet kugler bare for at gøre det. Kæmper selv med o-ringe til stødstangsrør, (type 4), det kan jeg ikke få tæt. Ved at den ene ende er grøn orginalt, og dem jeg fik var begge sorte. Og altså ikke gode nok. Har så set at vwheritage har de grønne. Så dem må jeg prøve....

-------------------------------------------
Oval Ragtop 57`er
stationsvej85@gmail.com 2168 5951
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Mine tromler og skiver er fra KB. Det er tyske mærker fra CSP. De bremseklodser jeg kører med er fra Biltema ( Saab 99 bag ) Mine bremse calibre, købt ved Tafel Tuning, er type3 op til 71 ATE. De har 42mm stempler. Bageste hjulcyl er Porsche 924 19mm. Fra KB.
Bremseslangerne er købt hos bildeleshop.dk. Jeg er begyndt at købe mine reservedele der fordi de har delene i mange fabrikater og man kan selv udvælge dem man vil have. Og priserne er absolut i den lave ende.
Oringene til type4 topstykker skal være de grønne. Eller ihvertfald silikone. Almindelige nitrilgummi kan ikke holde. Men man skal passe på ikke at nappe dem når man monterer rørene i motoren. Jeg bruger en 17mm T-nøgle eller en lille hammer. Hammerskaftet skal passe i røret så det går ind til det smalle sted i røret. Med lidt fedt på gummiringene og hammeren som håndtag smutter de lige ind hvis man klemmer ganske let og samtidig drejer en kvart omgang.
Man skal også se efter at fjedrene der holder rørene ikke har gnavet et hul som man så kan være uheldig at Oringen kommer til at træde på og ikke kan holde tæt. Der kan også sidde pakningsrester hvis nogen har brugt flydende pakning. Poler hullerne let med en luftslibervifte eller fint vådslibepapir.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Desværre er langt de fleste nye stumper halvfabrikata, der måske kan reddes... Der er ingen grund til at gå ind i den gamle "...det er fordi I ikke vil betale prisen" diskussion, for jeg tror ikke det er kundernes manglende vilje til at slippe mønt alene, der gør at tingene er som de er i dag. Selvkritisk holdning, eller mangel på samme, hos fabrikanter og distributører er lige så store skurke. Den evige jagt på ussel mammon og hurtig profit har sejret ad helvede til.

Jeg smider nu kun meget sjældent gamle dele ud, med mindre de absolut ikke kan reddes. Og det gibber i mig når fint og dyrt restaurerede biler skiltes med "alt gummi udskiftet til nyt" - synd og skam...

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

ja tænker også når nogen sælger sit projekt med beskrivelsen - alt er udskiftet til nyt - tjaaahh så er bilen jo reelt ødelagt... og bliver svær at redde til noget kørbart igen..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

VW lagde stor vægt på - og meget arbejde i - at udvælge materialer, der kunne holde.
Alt blev gennemtestet (og gennemtæsket) før det blev brugt i produktion.
Germansk grundighed er uforlignelig.

(permalink) Nicholai85 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Man kan jo stadig få nogle ting originalt, det dog begrænset hvor meget

(permalink) Freedom Camper Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er måske sværere med en speedster, men i forbindelse med den igangværende restaurering af min bay, har jeg brugt lang tid på at finde OEM fabrikater/original vw dele i specielt engelske webshops - samt købt vewib, som virker fornuftig i kvaliteten.

Ærgeligt der findes så meget billigt lort, det koster både tid og penge - også på den korte bane.

-------------------------------------------
T2 1978 Westfalia Berlin
Automatik
Taiga Grün
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lige mine ord Frank. Find org. nye eller brugte dele på stumpemarkeder.
Køb aldrig nye uorg. Kina- Brasil - eller. lign.
Men for ikke kendere kan det være SVÆRT.

John.

(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det værste er sgu egentligt at en af de suverænt største producenter/leverandører er fra DK. De har stadig en million forretning i den tunge ende kørende, men interesserer sig tilsyneladende ikke for hverken kvalitetssikring eller tilfredse kunder.

Det kunne være så meget bedre, hvis viljen var der, og der blev lagt lidt sjæl i det...

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg kan kun være enig i delenes generelt manglende kvalitet. Men det bunder - STADIG - i, at alt for få er klar til at betale hvad en kvalitets del koster. De fleste er fløjtenes ligeglade med hvordan bilen kører, bare den er halvrusten, lav og fed at se på. Der findes "masser" af gode reservedele, både mekanisk og pladedele. Men når firmaer som feks. Paruzzi, Bugwelder o.lign. vinder så meget marked, så er vi tilbage, hvor vi begyndte.

- Det der så er sket indenfor de sidste 3-4 år er, at NOS originaldele er gået fuldstændig bananas rent prismæssigt. Mange gange er delene på ingen måde "prisen" værd. Men mangler man den, og der ikke er et alternativ der er acceptabelt, nå ja, så bider man jo i det sure æble.

HNC. Du har næsten ret. De har et par enkelte gode dele i deres katalog. Men jeg tror ikke at den luftkølede "Verden" står ret højt på deres prioriteringsliste, medmindre det er søstermodellerne fra Stuttgart.
- Nu er de jo godt nok kommet med deres "OEM" quality std udstødninger til VW. De er da osse markant bedre end de tidligere, og pasformen er god. Meen, der er sku stadigt et stykke op til en original VW eller Leistritz lydpotte.

My 02c.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er en ikke ubetydelig del af omsætningen der går i luftkølede dele, så noget prioritet og opmærksomhed burde det kunne trække. Måske er problemet at vi ikke er hårde nok til at kaste skidtet tilbage i nakken på dem, med besked om at det ikke dur..

Desværre har du nok ret i at mange er fløjtende ligeglade med hvordan bilen kører. Men det med at en sænket bil ikke kører og styrer ordentligt er nonsens, det kræver kun at man ved hvad man har med at gøre og gider lave det ordentligt ;-) Deraf min kommentar længere oppe omkring halvfabrikata, det er IKKE bolt-on stumper, der skal satme nulres... men jeg bliver sgu bekymret når selv Frank A døjer med det :-D

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

org. dele det duer uden "nulren" eller hvad det hedder.Lyt til Frank eller 40257965

(permalink) Blob Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvilket fabrikat bære- og styrekugle har I haft gode erfaringer med?

/Jakob


Reply

You must log in to post.