Jeg syntes det er svært at lave en velkørende bil. Min nabo og jeg har bygget hver vores Speedster i løbet af de sidste 6-8 år. Min nabo er ikke mekaniker og jeg er muligvis ikke verdens bedste mekaniker. Men jeg er dog uddannet ved VW sidst i 70erne og har rodet med dem i næsten al den tid jeg kan huske.
Det har taget mig de sidste 4-5 år at få min speedster til at køre så nogenlunde. Så man ligefrem kan få lyst at køre en tur når solen skinner.
Men jeg/vi har også være omkring flere sæt nye styrekugler og bærekugler der ikke kunne bevæge sig. Især om sommeren. Op til 15 graders varme kunne de være gode nok. Man kunne køre på arbejde om morgenen og bilen kørte fint. Til fyraften, når temperaturen blev højere, kunne forhjulsophæng og styretøj ikke bevæge sig. Min nabo kæmper stadig lidt, men jeg har haft delene til at ligge i en vindueskarm i et sydvendt vindue og udvalgt dem der stadig kunne bevæge sig når de blev lune. I alle tilfælde har jeg taget manchetterne af og klemt kuglerne i en presse og fået noget smøremiddel i dem. Jeg har været igennem fire forskellige fabrikater af bærekugler. Styrekuglerne har jeg opgivet og kører med gamle originale der er blevet eftersete og smurte. Jeg har senere indkøbt nye på stumpemarkeder og haft dem til at ligge i solen og konstateret at de kan bevæge sig, men ikke brugt dem endnu.
Efterfølgende har jeg opdaget at et styrehus fra fabrikken er opmærket med midterstilling, i stedet for blot at tælle ratomdrejninger. Så har jeg sporet styretøjet, så styrehuset er i midterstilling med et billigt laserapparat. Det er også vigtigt at sporingen er korrekt på bagakslen.
Jeg var også utilfreds med bilens bremseevne. Bremsepedalen var blød og svampet og kunne reelt trædes i bund. Efter at have købt mig fattig i bremsecalibre, bremsebelægninger og klodser og hjulcylindre opdagede jeg at det var mine bremseslanger der gav sig. Jeg hold om slangen med min hånd og fik en hjælper til at træde på bremsen. Så kunne jeg tydeligt mærke at slangen blev 10mm længere indeni hånden. Jeg har så købt fire ATE slanger så nu er bremsepedalen blevet fast og hård og nu bremser bilen som forventet af en VW.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.