Hvis ellers det gamle ledningsnet er helt, så er der ingen grund til at skifte det. Jeg tænker som de andre skriver. At både batteri og dynamo bør undersøges af en fagmand. Ydermere skal alle forbindelser kontrolleres. Men der er mange ting. som folk ubevist gør forkert.
F.eks. vil batteri spændingen falde ved lavere temperaturer.
Det er en god ide at sætte en vedligeholdelses lader på efter behov, igen efter kontrol af ladefunktion af dynamo og batteri.
Køremønster betyder også meget. Husk en dynamo skal have nogle omdr. før den lader, kontra en generator. Tænder du lys, radio, mv inden du starter, vil det belaste unødigt, ligesom det er en god ide, at slukke for unødvendige forbrugere de sidste ca. 5km før man stopper bilen, det være sig radio mv. Og kører du mange korte ture? Igen vil et ladeapparat rette problemet.
Mange korte ture "stjæler" mere strøm end den når at lave.
Jeg kan bedst beskrive det således: Lad os sige at dit batteri/akkumulator er en sparegris, hvor den i fuldt opladet tilstand indeholder 100kr. Hver start koster f.eks. 30kr.
Du starter nu med fuldt opladet batteri og kører ned til bageren. Da der kun er 2km til bageren vil der ved stop her, kun være 70kr grundet den korte afstand. Du starter herefter og kører hjem igen, endnu 30kr. Du har nu kun 40kr tilbage til næste gang du skal starte. Du kører senere en lille tur igen men "tjener" nu 15kr ind i strøm. Holder en pause og køber en is tæt på dit hjem. Da du ankommer hjemme har du 25kr tilbage på batteriet og kan derfor ikke starte. Dette er min nemmeste måde at forklarer lægmænd om hvordan det egentlig fungere.
Forvent at passe bilen, som da den var ny, så er der sjældent problemer.
VWenligst Split