Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Oxyboxer projekt.

Tags:
No tags yet.

124
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg har stille og roligt taget hul på mit vinter projekt, nemlig og få lavet en oxyboxer ud af en 2.1 DJ wbx motor, til det har jeg lidt spørgsmål.

Blokken er rengjort og klar til bearbejdning, og jeg er klar til og betille dele.

Motoren bliver en 2109, 94x76mm så jeg skal have lavet boltmønsteret til topstykkerne om fra wbx til type1.

Hvor store plejer man og lave de nye casesavers og hvor meget flytter man dem ind(offset)? (Jeg kan finde lige fra M14 til M18 og 3mm offset til de nye M8 topstykkebolte).

Hvilke stødstangsrør bruger man?

Kan et 200mm svinghjul fra en type 4 bruges, hvis det får monteret et nåleleje.?

Hvilket remhjul bruger man, et type 1 der drejes ned?

Jeg håber på 150-170 hk, bilen vil kun blive brugt på gaden, så en vis kørbarhed ønskes.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget det skal til for at opnå dette.

En mulighed:
De nye Los Panshitos topstykker fra CB cnc bearbejdet, med en Fk8 knast og ~9,5 i kompression, 44mm Hpmx kaburatorer, Magnaspark ll ready-too-run tænding,1-5/8 sidewinder udstødning.

Eller: Panshitos, FK10 ~10 kompr., 44 Hpmx, 1-5/8 .

Eller skal jeg op i et sæt Mini Wedge toppe, Ida, knast? Udstødning?

Er naturligvis åben for andre forslag der kan give den ønskede effekt og bare en anelse brugbarhed på gaden.

På forhånd tak og der kommer helt sikkert flere spørgsmål som projektet skrider frem.
(jeg skal gerne forsøge og opdatere med billeder hvis det lader sig gøre).

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg kører oxyboxer, så kan nok være behjælpelig lidt hen ad vejen. Kig også på shoptalkforum, der er mange gode oplysninger: http://www.shoptalkforums.com/viewforum.php?f=37&sid=38e502656d4250fa636553c84c00d50e

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det lyder godt, takker. Jeg tror jeg har læst alle de tråde der omhandler oxyboxer på stf, samba, vwnorge, cal-look og hvor der ellers har været skrevet om ombygningen, der er dog stadig nogle små ting som jeg ikke kan finde svar på som jeg håber nogle herinde har svaret på.

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

"Hvilke stødstangsrør bruger man?
- Feks CSP teleskop.

Kan et 200mm svinghjul fra en type 4 bruges, hvis det får monteret et nåleleje.?
- Ja.

Hvilket remhjul bruger man, et type 1 der drejes ned?
- ja. eller et sand seal eftermarked. Men man skal være opmærksom på indstikket. De har ikke alle samme str.

Jeg håber på 150-170 hk, bilen vil kun blive brugt på gaden, så en vis kørbarhed ønskes.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget det skal til for at opnå dette."
- 150 hk. - Keep on rocking.
- 170 hk. Såå bør du nok tænke i lidt andre baner, ja.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Tak Farmer. Så er de små ting opklaret.

Mht. Effekten betyder "keep on rocking" så at et sæt panchitos med en Fk8 knast, 44 Hpmx 1-5/8 udstødning vil give mig det ønskede, eller skal jeg op i en større knast, eller andet?

Har du evt en bedre kombination?

Hvad skal der til for at lave 170hk?

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

"Mht. Effekten betyder "keep on rocking" så at et sæt panchitos med en Fk8 knast, 44 Hpmx 1-5/8 udstødning vil give mig det ønskede"
- Jeps .
Nu er der jo mange ting der spiller ind, bla hvor pertentlig du bygger den. Der kan hurtigt tabes 5-7 hk i småting og forkerte valg. Men som udgangspunkt vil din ovenstående opsætning ligge i omegnen 150-155 hk. Skift til en Web 86b og du vil ligge i området 155-160 hk. St skift igen til en Web 86c og du er i 170 hk området.
Næste spørgsmål er så om du vil være tilfreds med en 2110 der rykker 170 hk, for det - vil - gå ud over effekten under 3000 omdr. hvor den vil få betydeligt svagere moment, men vil så komme som trold af en æske omkr. 3300 omdr. Derudover bør du osse tænke på dit set up. En WBX krumtap er god, men så god er den heller ikke. IMHO vil det være bedre at sigte efter max effekt omkr. 6000 omdr med redline ved 65-6600. Du bør osse lette dine plejlstænger. Du kan nemt lette dem 40-50 gr. det betyder enormt på stresset på krumtappen ved høje omdr.
Bedte all round combo vil efter min mening være Web 86b på 108 lc. Hvis du har mod og mandshjerte til at spendere lidt ekstra på letvægtssumper så kan du bruge Oteva S90 enkelte ventilfjedre, Ti retainere, ACN aluminiums stødstænger og TP løftere. Så frigiver du 3-4 hk der osse ift. konventionel opsætning. Så vil du ligge på en effekt omkr. 160 v. 5800 - 6000 omdr og et max moment omkr. 210-220 Nm. hvor den vil trække godt i et bredt omdrejningsområde.

T
(De her er lettet 50 gr. (Var 598-602 gr. er nu 550 gr.)

1592578.jpg

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Med tanke på den "kun" bliver en gade motor der nok sjældent vil se 7000 omdr. vil jeg foretrække et fornuftigt moment under de 3000 omdr. Så det bliver den web 86b knast, mht plejlstængerne havde jeg egentlig tænkt et sæt af CB super race rods i 5.5 længde?
Jeg synes jeg har lidt svært ved og forsvare extra udgiften på de fjedere og løftere for de få HK, så kan jeg nøjes med og opgradere til ti retainere, dual high rev fjedre og alu stødstænger?

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvis du nu køber toppene rå, og så tilkøber det du vil have, så er udgiften jo minimal. Og hvis man ser på effekt kontra kr. så er vi jo stadig markant under 1000 kr pr hk. så det er nu ikke så slemt. Så kan du jo feks tilvælge snake skin ventiler, eller Manley, hvis du hellere vil have dem. (God upgrade iøvrigt) Hvis du vælger et konventionelt set up med dobbelt fjedre er der ingen behov for Ti retainere. Så bør du osse bruge taper versionen af stødstængerne eller alm cromemoly 3/8"
5,5" race rods er osse en mulighed.
PS. Hvis du ønsker det, kan jeg tage det med hjem her i januar. Skal bestille alligevel indenfor den næste uge.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Den må jeg sgu lige tænke lidt over, det var ikke helt tanken jeg også skulle til og lave topstykkers som det første, jeg har heller ikke det rigtige værktøj og måleudstyr til det. Havde egentlig tænkt-sån rent økonomisk, short blok først, så long blok og derefter alt det andet. Så det ender nok med jeg "bare" ender med at bestille toppene med de upgrades jeg nu kan når den tid kommer.

Ultra light lifters fungere de sammen med web cams?

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Øhh, tror der er noget du misforstår. - Nu har jeg jo været storkunde hos bla CB i omkr 20 år, så jeg kan få nærmest det jeg vil have. Jeg kan sagtens bestille et sæt rå Panchito´s og så montere dem op med de dele der ønskes og bearbejde dem for korrekt kompression etc etc. No worries.
ja, løftere fungerer sammen med knast, og er på lager.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Okey jeg forstår :-), vil du så ikke sende mig en mail med et tilbud på de topstykker cnc bearbejdet og med de upgrades, bearbejdet for comp ect. du har foreslået hidtil, plejlstænger, alu stødstænger, knast og løftere. så ser vi hvor vi rent økonomisk havner henne, for jeg er jo som de fleste andre jo desværre også nød til og arbejde lidt udfra et budget.

Lars.k@kristensen.mail.dk

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Okay. Jeg strikker en pris sammen i løbet af ugen.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det lyder godt.

Var der nogen der havde et svar på det med de casesavers?

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Interessant tråd :-)

Jeg vil anbefale dig M16 x 1,5. M14 bliver hurtigt for småt, og gevindet kommer til at ligge i rynkerne for M14-proppen.

Jeg synes, at det er var rigtigt godt, at Farmer fik skrevet at du liiige skal klappe hesten mht mange omdrejninger og en standard WBX-krumtap. Selv om det er et rigtigt godt design, så har den nu en gang ingen kontravægte, og vil flexe hvis presset for højt op. Ligesom en normal type 1'er. Så lette plejlstænger og stempler, og så holde den nede på fornuftigt niveau.

Mht rå topstykker, så kan du lige overveje en anden tilgangsvinkel end at ændre pinbolte mønstreret i blokken. Udo becker har konverteret en række WBX'er med type 1 toppe ved at bore pinbolte-hullet i toppen en anelse op, og så dreje en alu-prop, som så presses i. Den skal være en lidt kortere end totallængden af hullet. Derefter svejses hullet op på begge sider. Efter planfræsning på begge sider, så bores WBX pinboltemønsteret (88x83) i toppen. Det har også den fordel, at du nu kan bruge en 96 mm type 4 cylinder. Den skal også modificeres, men passe dog allerede i blokken. Der er en del arbejde ved det, men så får du til gengæld lidt flere cc, og en meget stabil big bore cylinder.

/Peter

(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja det skal nok blive interesant med denne ombygning, når nu man ikke har prøvet det før, men man skal jo starte et sted, og så er det bare fedt at i er nogle der gerne vil dele ud af jeres erfaring på dette område, så tak for det! ;-)

M16x1,5, det er metriskfingevind? Grunden til der bruges fingevind er vel for at de får bedre greb end hvis der bliver alm M16x2?
M8 Hullerne til det nye boltmønster er det så også fingevind, eller M8x1,25- altså alm metrisk gevind som det er standard ?

Det griber vist lidt for meget om sig og skal til og ændre topstykkerne på denne måde kontra at ændre bolt mønsteret i blokken når vi "kun" taler om en gademotor, men helt klart en mulighed hvis der virkelig skulle laves en stor motor.

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det er ikke pga styrke. Fingevind giver dig mere gods at arbejde i, altså rynkerne stjæler mindre af din prop. Jeg købte en hel kasse, så det kan være at du få nogle af mig, hvis du vil.

Pinboltene har alm. M8 gevind.

Type 1 94 mm cylinder er ok, men bare det du spænder toppen moment, ændre diameteren sig ned igennem. Jeg vil mene, at du kan få en mere stabil cylinder, ved at benytte et type 4 udgangspunkt. Fx en type 4 1800 cylinder burde kunne bores ud til 94 mm. Og så er du også fremtidssikret, hvis du gerne vil upgrade til 96 mm senere. Der er vist også kommet en 98 mm biral cylinder fra AA, som nogen vist har haft held med på WBX .-)

/Peter

(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Det giver god mening med mere gods i proppen med et fingevind. Hvor meget offset laves der så til m8 hullet i en m16 proppen, stadig de 3 mm og proppen boret direkte i det orig. bolthul, for så vidt jeg kan måle er der ikke meget plads til en m16 inden man er ude i cylinderhullet?
Dem vil jeg da gerne aftage 16 stk af, så skal jeg da ikke også ud og købe en kasse af dem.

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

M16 proppen skal bearbejdes forskudt fra centerlinien af det originale gevindhul. Og så skal M8 gevindet ligge forskudt i M16 proppen. Der findes gode billeder på nettet.

Jeg kigger i garagen efter boltene...

(permalink) PH1303 Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvor bor du i landet?

(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja det er lige det med hvor meget M16 proppen skal være være forskudt jeg ikke kan finde målet på. Jeg tror jeg har styr på hvor meget M8 gevindet er forskudt i proppen.

Jeg bor i Nordjylland.

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) Farmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg ser ikke problemet med 94 mm cylindere. - jo, man kan måle det, men det kan man osse på en std 1600 cylinder, såååå (!) endvidere bliver spændafstanden på cylinderen jo mindre på en WBX blok ift. en type 1. Nummeret man laver med topstykker ved større boringer er absolut en mulighed, meen toppene bliver halvdyre inden man er færdig. Tror ikke det er noget for en fyr på budget (uden at fornærme nogen) Hvis man vil have flere kubik så kan man ligesågodt bygge med noget mere slaglængde så det blir 2275 eller 2332. Det er relativt billigere.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ingen fornærmet her, de fleste er vel på et eller andet budget. ;-) og jeg forsøger bare at ramme der hvor jeg får mest for pengene ifht hvad jeg prøver at bygge, og så samtidigt få det til at holde :-)

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Før billeder af blokken inden bearbejdning. Suk, det med billeder er ikke verdens nemmeste opgave på vwnettet. :-(

img_1385.jpg
img_1378.jpg
img_1379.jpg
img_1380.jpg
img_1377.jpg
img_1377.jpg

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 7 years siden | | | |

mht. forskydningen af gevind har jeg lavet mange wbx'er jeg har altid lavet det ved at tage 16mm gevind stykke og sat det op i en drejebænk i 3kloen med et lille stykke fladjern på 3 mm under en af klørene og så boret og skåret mit 8 mm gevind i gevindstumpen, her efter har jeg skåret 16mm gevind i blokken og skruet stumpen i med loctite med forskydningen på de 3 mm væk fra cylinderhullet i blokken men kun lige så meget, at når gevindet er skruet næste i bund er der lidt tilbage der kan bearbejdes i fræseren når man skal rette de gl. vandkamre af.

håber at det giver mening.

husk at tilpasse dækhøjde til dine løfter når du har knasten lagt i blok- mener at der typisk skal være 1,2-1,6 mm spilrum ml løfter og knast

-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) Lars K Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Godt tip vedr fremstilling af propperne,det vil lade gå videre.
Jeg forstår dog ikke helt hvad du mener med forskydningen på de 3 mm skal vende væk fra cylinderhullerne, de skal vel vende ind mod cylinderhullerne når det sidste af vandkamrene fjernes? Ellers er jeg da slet ikke i nærheden af type 1 boltmønsteret.

M16 gevindet i blokken, skærer du det direkte oveni de M12, eller flyttes det også?
Y
Der er lavet bøsninger i blokken til løfterne og der er spillerummet med en Fk8 knast og de gamle løfter 2-2,1 mm, jeg har ikke den nye knast og løftere endnu, men løftet på den nye 86b knast er tæt på det samme som en Fk8 knast, så er der kun løfterne tilbage jeg ikke kender højden på, men mon ikke jeg kan holde mig over 1,2-1,6 mm.

-------------------------------------------
Lars.k@kristensen.mail.dk
Tlf. 50551710

124

Reply »

You must log in to post.