Dennis-rol har du ikke glemt at hente dine dele hos mig. Undskyld.
John. 40257965
Dennis-rol har du ikke glemt at hente dine dele hos mig. Undskyld.
John. 40257965
åhh ja det er mig der fik skrevet det forkert det skal jo vende indad Lars ihvertfal kan man jo tage og måle på et topstykke hvis man er i tvivl.
Helt ok Dennis, jeg har en type 1 blok, så den får ham med, så har han den og måle på, så må vi se efter hvor tæt på han kan komme type 1 bolt mønsteret.
Hva så Farmer, hvordan går det med den pris? :-)
Efter en laaang ventetid er der endelig tid til en lille update, topstykkerne med tilhørende manifolde er nu færdige, og tændingen er også i hus, så mangler jeg bare resten. :-)
Data på Los Panchitos topstykker:
35/40 mm rustfri Manley ind og udstødningsventiler med cutback på indsugningsventilerne.
Oteva s90 enkelt fjedre.
Titanium retainere.
Toppe fræset til 51 cc
Tændingen er Cb magnaspark ll Digital '2016'.
Lækre stumper! Havde jeg vidst da jeg byggede min, at jeg kunne bruge enkelte Oteva fjedre istedet for mine dobbelte, så havde jeg valgt det.
John Connolly fra Aircooled.net nævner ved både Web 86b og ved Web 163 (som jeg har i min) at der SKAL bruges dobbelte ventilfjedre, men det er åbenbart ikke nødvendigt, hvis man bruger Oteva med den rette trykstyrke?
Tror sgu jeg opgraderede til enkelte fjedre og titanium retainere, når jeg alligevel skal have motoren ud for at skifte gearkasse.....
Fjedre er ikke bare et spørgsmål om fjedertryk. Det er også et spørgsmål om at undgå at fjederen går i svingninger så den ikke virker. Dobbeltfjedre skal passe stramt i hinanden og i tallerkenen. Behold dine dobbeltfjedre. Enkeltfjedre er på grænsen med de Web knaster og to dobbeltkarb.
Arhh, Jeg har ALDRIG brugt dobbeltfjedre på en Web 163 i en type 1. Tænker man sig bare lidt om når man indkøber dele er det ikke nødvendigt. En god gnsn motor snurrer snildt 7000 med gode enkelte fjedre justeret korrekt op. Med en 86b forneden skal det hele tænkes med, og så en omdr. begrænser i ved 6700 (hvor den pågældende motor har toppet for længe siden) I en type 4 motor er det lidt noget andet, men igen, hvis man tænker sig om er det klart muligt.
De fleste refererer til Berg og Engle knaster når man taler ventilfjedertryk etc. og der er udtalelserne såmænd rigtige nok. men det er da lidt tankevækkende at bla ved at gå væk fra W og visse af de populære FK knaster, så laver vi snildt 10 - 20 hk mere på de samme "knastgrader".
Tag nu feks en no frills 2054ér jeg byggede for 4-5 år siden, med bearbejdede GO3 toppe, 9-1, en Bugpack 284 knast (som kun er 240@ 0,50") og behøver relativt lidt fjedertryk, 40 Dells, mallory tænding og en CSP street sport udst. Den trækker 135 hk v. 5300 omdr og 210 Nm moment. Copy that med en W110, heftige fjedre og tilsvarende stumper. - Mit gæt er 125 hk og omkr. 190 Nm. - på en go dag.
T
Hvordan en fjeder kan "gå i svingninger så den ikke virker" kan jeg ikke udtale mig om, men anywho.......
Jeg hører dig sige, Torben, at John Connoly har overreageret, når han har solgt L5 topstykker med dobbelte fjedre til en 163 knast. Og, at det vil være formålstjenligt, at ændre til Oteva enkelt fjedre? Jeg snurrer alligevel aldrig over 6000 o/m
Hvilke fjedre skal jeg i givet fald vælge? De fås i forskellige styrker hos bl.a. Logmech.
Fx:
Derfor har Gene Berg og andre forsøgt at løse det vhja friktion mellem den ydre og
Indre fjeder. Men det har jo så den kedelige sideeffekt, at det også genere ekstra varme....
Fidusen med dobbelte fjedre er, ud over mere kraft, at egensvingningstallet er forskelligt for henholdsvis den ydre og den indre. Det modvirker også at det hele blafre...
/Peter
Interesant, men det er vel kun noget der er aktuelt oppe i de helt høje omdr.+7000?
Ikke direkte. Det afhænger af de accelerationer som knastakselrampen udsætter systemet for.
Det er lige præcis der at JPM har sat ind, og fået analyseret på. Hans egen 2275'er i den blå 1303, med 220+ hypper og Raptor knast, slipper afsted med enkelte fjedre. Og det er endda uden super lette løftere...
Jeg er med på, at dobbelte fjedre giver mere kraft, det giver næsten sig selv. Men meget kraft er ikke i sig selv en fordel da det giver øget slid på samtlige dele fra knast til ventil. Der må være et "sweet spot", afhængig af opsætningen, imellem nok trykstyrke og mindst mulig slid. Det er dette sweet spot jeg søger. Findes der en regel eller en formel der fortæller hvor det er?
Tak for videoen, det ser sgu lidt vildt ud!
Enig. Hårde fjedre slår vores motorer ihjel.
Man er enten nødt til at forsøge sig frem, eller beregne på systemet. Og det sidste har de færreste mulighed for.
Ikke nødvendigvis. Det kommer jo an på fjederens beskaffenhed, dvs. trådtykkelse, vindingsstigning, længde, materiale/hærdning, forspænding og garanteret et par andre ting.
Wolsen, nu ved jeg jo ikke hvad resten af dit ventil set up består af. Men lad os sige at omdr, begrænseren er sat til 6300. Så vil en ganske alm Scat 210 lbs fjeder installeret på 1,46" forspændning være tilstrækkeligt, osse selvom du bruger tunge Engle/Empi løftere, Empi stødstænger og cromemoly retainere.
Folk som eksempelvis Connolly er til en vis grad nødt til, at gå med livrem og seler, for de ved aldrig hvad den næste kunde i rækken kan finde på. Der er jo dem dder tror, at så længe motoren tar omdrejninger, så laver den effekt, eller de skal liige se hvor mange omdr motoren egentlig - kan - tage, og så er det pludselig en hel anden snak. (En moderne std 16V motor leverer typisk max effekt omkr de 6000 omdr og har omdr begr. omkring de 7 netop for at beskytte motoren. det er lidt det samme her. Jeg trækker bare den øverste grænse lidt ned så den er i omegnen af 5-600 omdr efter peak power. Efter det er der normalt ikke nogen ide i at snurre højere, ej heller i et stoplys ræs.
Hvis vi så ser på den enkelte motor, som feks Wolsen´s. Så ved vi af erfaring, at L5 toppe reagerer lidt anderledes end de fleste andre toppe. Der kommer deres effektivitet ekstremt meget an på motorvolumen. Det er en lang historie, som vi hellere må ta i en anden tråd eller off line.
T
Tak for svar Torben. Det var lidt som jeg forventede :-) Har skrevet lidt med Göran fra Logmech, han mener også sagtens jeg kan bruge deres fjedre (model 1017) eller tilsvarende.
Jeg er stadig tændt på at ændre mit setup og skifte til enkelte fjedre, dels for at mindske slidtagen og dels for at mindske vægten på de bevægelige dele. Min knast skulle jfr. Web Cams peake ved 5800 o/m, så ikke megen ide i at snurre meget hurtigere alligevel.
Og til Lars K: Undskyld hvis jeg hijackede din tråd :-)
Det med hvor knasten/motoren peaker i effekt kan du ikke bruge til andet end vejledende. Det kan nemt svinge i et vindue på ca. 1000 omdr. Det kommer an på resten, så at sige.
Hvis du springer ud i det, så synes jeg du skal gøre flg: få motoren trimmet ind og prøvet af i et kalibreret rullefelt INDEN du går igang. Når du så har lavet ændringerne kører du på det samme rullefelt igen, så kan du se forskellen. - Og tro mig du vil se en forskel.
T
Det er helt fint med mig, viden er en af de ting man ikke kan få for meget af, og så længe det har relevans for det jeg er i gang med, så det er tommel op. ;-)
Dobbeltfjedre er ikke nødvendigvis stramme. Mange almindelige biler/motorer kører med dobbeltfjedre.
Man kan måske endda med fordel bruge brugte dobbeltfjedre så spidsen lige er gået af dem. Som et alternativ til enkeltfjedre der lever på grænsen.
Fjedre der har været oppe at flyde er som regel ødelagte og vil flyde ved et lavere omdrejningstal næste gang.
Lars, du har altså et stykke vej endnu, inden du har styr på kølingen....
Køleblikket, især hvis det er uorginalt, kræver en del modificering, inden det sidder 100%. Især delene over cylinderne/topstykkerne skal bearbejdes/forkortes inden det passer på blokken. Det er ikke noget problem, bare arbejde :-)
Og så mangler der jo alle kølepladerne til undersiden af motoren?
Hvad gør du med oliekøleren? Udelukkende ekstern køler? Med elektrisk blæser?
Mente nu også bare at stumperne er i hus :-) er klar over blikket skal bearbejdes,men det kan jeg ikke før motoren er samlet, har også pladerne under motoren, de er bare pakket væk, er ikke sikker på de kommer på, kommer lidt an på hvordan udstødningen bliver, eller så må jeg fremstille nogle der passer til den. Jep, ekstern oliekøler med termostat styret blæser, og ikke andet var tanken.
Tænkte jeg nok :-) Der er styr på det.
Jeg modificerede det originale doghouse og monterede en setrab køler med ind- og udgang fra forsiden af blæserhuset. Det er en mulighed, hvis du vil undvære ekstern køler/blæser.
Ja det har jeg set, go ide, så det er også en mulighed, jeg vil dog gerne undgå og ombygge mere end højest nødvendigt, og en styret oliekøler bør kunne holde olien på en acceptabel temp. under de fleste forhold herhjemme.
Og jeg valgte den akustiske version for at undgå at være afhængig af en elektrisk blæser. Men hver sin smag,- det er fedt at følge projektet! Bliv endelig ved at poste, så vi kan holde liv i stenalderversionen af VWnettet
Tak, jeg forsætter med og poste, jeg har lært så meget herinde, og nu føler jeg at jeg kan give lidt tilbage, om ikke andet så kan det være jeg kan vise hvordan det ikke skal gøres. :-)