Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tolerance ved glidesten/Fulcrum plate og aksel - swingaksel

(permalink) Glidesten Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Er der nogen som kan oplyse mig hvad grænsen af slør der må være mellem glidestene og akslen.

Så en video på youtube at det var acceptabel med et mellemrum inden for 4000 og 10000 dele- hvad det så menes ved det ved jeg ikke.

Jeg har målt med mit søgeblad og der var et slør på 0,2 mm

Er det acceptabel og hvis ikke hvad skal der så skiftes - stene - akslen eller begge?

T1 fra 1962 svingaksel

(permalink) Boxer Service Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Fabrikken angiver spillerummet mellem glidesten og spanden på trækakselen til ,01-0,3mm og allerbedst mellem 0,13 og 0,20mm. Så du skulle bare "good to go ".

/Rolf

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg kan se i den originale rep.håndbog at det bedste spillerum er 0,15-0,20mm. Man skal over 0,30 før man skal gøre noget.
Så saml du det igen med sindsro. Man kan/kunne få glidesten i overstørrelse.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Glidesten Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Tak for jeres svar.

Hvad er symtomerne på når der bliver for meget slør?

Ved godt det er svært at svare på men taler vi om mere end 10000 km tilbage eller ?

Iøvrigt er der lidt mindre krater i glidestene (den flade side)men ingen mærker i akslen eller indvendigt i tandhjulet hvor glidestene sidder.
Egentlig mærkeligt hvorfor de har krater - har i nogen bud?

(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Dårlig olie. Brug Lindemann`s til manuel gearkasse.

(permalink) Glidesten Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Free...

Mener du der skal supplere med sådan en dunk
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/additiver/lindemann-gearkasse-optimering-graa-t/n-495911434/pn-495911204/

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Når den ligger lige i smørhullet som fabrikken anviser er der skuda ikke noget at bekymre sig om. Polér evt. de høje steder på glidestenene med en oliesten og kør en million kilometer mere. Evt. med Lindemanns og LAT 80W-90. Personligt har jeg nu ikke gode erfaringer eller dårlige med Lindemanns. Det eneste produkt jeg har mærket gjorde en forskel i en gearkasse er Danco oils tilsætningsmiddel.
LAT olien giver et godt gearskifte selv om den er 80w-90, der godt kan være lidt stiv ved kold.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg har rigtige gode erfaringer med Lindemann produkter til mine hverdags biler og alle mine VWer
Porsche- BMW MCér og mine Formel Veeèr.
Du har alt at vinde og intet at tabe.


Reply

You must log in to post.