Hej.
Hvad har i af gode råd, og evt. dele til at tune en 1303 doubel port motor lidt? Det skal ikke være helt voldtsomt til at starte med, så søger lidt gode råd :)
Venligst
Anders
Med venlig hilsen
Anders Philip
Hej.
Hvad har i af gode råd, og evt. dele til at tune en 1303 doubel port motor lidt? Det skal ikke være helt voldtsomt til at starte med, så søger lidt gode råd :)
Venligst
Anders
Hej Anders
Velkommen til :-) Der er afsindigt mange veje at gå mht. tuning, men emnet har heldigvis været oppe at vende en del gange. Prøv at skrive "tuning" i søgefeltet til venstre, så er der nok til et par afteners underholdning ;-)
Henrik
søg på: Std motorer med lidt ekstra umph OG brænstoføkonomi.
Og hvad er tuning? En 1776cc med std knast og to kadrons? Der er nok nogen der bliver skuffede når sådan en giver 80hk
Du kan starte med husmandstuning. Dvs du laver det nemme først.
(snuppet fra et gammelt VWMorten indlæg)
Trin 1:
Tarmslyng
Trin 2:
Kadrons
Trin 3:
Toppe af, port dem, på igen med nye stødstangsrør
Trin 4:
-så er det ikke husmandstuning mere.
Mvh Anders
Et godt råd.
Sæt dig ned og brug meget tid på nettet og læs om det. Her på vwnettet og på thesamba f.eks.
Find ud af hvad du vil have og hvad du har.
Har du en gammel slidt motor, skal du måske finde et andet udgangspunkt.
Husk Tuning koster...
Tusind tak for hjælpen, jeg havde tænkt mig at starte med husmandstuning (fantastisk ord) findes der en guide til hvordan man porter nemmest? :)
Hvis jeg montere tarmslyng, så er der vel stadig varmekasser på? Eller hvordan fungere det? Jeg har haft svært ved at google mig frem til det..
Tarmslyng kan monteres sammen med varmekasser. Du kan erstatte varmekasserne med såkaldte J-tubes - altså bare et rør og derved ingen varme.
Torben Alstrup - aka Farmer - her på vwnettet er en god mand at rådføre sig med!
MVH - Johnny
Tarmslyng passer på varmekasserne.
Jeg er aldrig kommet længere end til Kadrons, men det siges at porting ikke er så svært. Der er flere her på siden der har arbejdet med det.
Mvh Anders
Super! Giver det noget at smide 1600 toppe på en 1300?
Hej Anders
Velkommen! Tuning af VW, også "husmands-tuning" kræver lidt kendskab til det basale. En VW motor kan ikke bare "chippes" som en moderne motor, den skal tunes på gammeldags maner og det betyder at man skal have forståelse for mekanisk arbejde og hvordan de forskellige ændringer korresponderer med hinanden. Der findes intet i VW-verden der er bare "bolt on".
Jeg vil foreslå, at du læser denne: https://www.amazon.com/How-Hot-Rod-Volkswagen-Engines/dp/0912656034. Den er gammel, men er let forståelig og dækker det basale. Og bagefter kan du bruge utallige timer på: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewforum.php?f=12
God læselyst!
Start med krumptapshuset. Det skal være 100% i orden i lejeboringerne det er spild af penge og arbejde hvis du ikke har en motorblok der hvad de sjælden er i orden. Så er der ikke noget at bygge på.
40257965
Hej Anders.
Jeg har som amatør fulgt lidt med i dine indlæg. Med hensyn til ”husmandstuning” så kan følgende berettes:
Min opsætning et pt. Blok/krumtaphus med AR –altså en 1300 ccm. fra fabrik og med VW stempel for senere fabriksrenovering (kender ikke tidspunktet for denne operation). Cylinder og stempel sæt MAHLE 1680 ccm. Det tyndvæggede sæt, som er noget følsomt overfor varme.
Pas venligst på, at maskinen får tilstrækkelig køling ellers ”brænder” man stemplet i cyl. 3
Topstykker type MEXICO med langt gevind for tændrør og amatørportet af undertegnede. Det vil sige – indsugningshuller, pakning og indsugningsmanifold er blevet slebet til så delene passer i samme flugt når de samles. Det må bemærkes, at denne operation vil meget vanskelig ved anvendelse af de billige eftermarked ”kanøjsertoppe”.
Ventiler i standart størrelse til 1600 ccm. toppe – standart fjedre. Men kanaler slebet så overfladen er blevet glat – tæt på poleret og ikke som std. med ujævnheder fra støbningen. Kanaler rettet en kende ud for bedre flow. Jeg ved godt det er nogens opfattelse, at man ikke må polerer kanalerne – men jeg er så gammel, at jeg husker hvad man gjorde tilbage i 60’erne og det virkede ret godt dengang.
Slibearbejdet kræver adgang til en hurtigsliber – gerne med variabel hastighed op til 10.000 o/min. og lamel rondeller i forskellige konrstørrelser.
Knastaksel er std. – det samme er karburator og tænding. Hjemmegjort ventiljustering, karburatorindstilling og indstilling af tænding.
På rullefelt er effekten sidste lørdag målt til – moment 131,4 nm / 2350 RPM – hestekræfter til 65,1 ved 3913 RPM. Der blev anvendt en værdi på total udveksling på 4.073 – ikke helt korrekt da udvekslingen burde have været 4.375:1 - det er en 1300 gearkasse. Jeg ved ikke helt hvad det gør til forskel – men alt i alt er det nok et rimeligt resultat taget i betragtning, at momentkurven er meget flad fra 1900 RPM til 3300 RPM.
Resultat et ganske godt bundtræk.
Prisen – tja ikke uden omkostninger og en del arbejde – men den dør ikke op af bakke med en bremse der hænger.
Mvh. TK
You must log in to post.