Jeg har brug for at få bygget lidt udstødning a la den på billedet men i 42,4 mm rustfri og med en bedre, "merged" collector. Hvem kan lave det?
Jeg har brug for at få bygget lidt udstødning a la den på billedet men i 42,4 mm rustfri og med en bedre, "merged" collector. Hvem kan lave det?
Hvad med at bruge denne
https://www.csp-shop.com/en/exhaust-heating/type-4-header-for-t2b-251-204-142-23871c.html
Hilsen Frank
Tak Frank, det har jeg overvejet, men den er designet til "j-rør" (se nedenfor) af uens længde eller originale varmekasser. Derfor er rørene fra toppe nr. 2 og 4 lidt længere end 1 og 3. Mine J rør er ens længde fra alle 4 toppe. Hvis jeg skal kaste over 500 euro efter en header, skal rørene være lige lange :-)
Type 4 ??? - kører du ikke type 1?
Jo,- godt husket :-) eller rettere type 5, som amerikanerne ynder at kalde den. Jeg har en Vintage Speed udstødning, som jeg egentlig er ret glad for. Men, jeg vil forsøgsvis lave en "rigtig" udstødning a la den Frank linker til, med et par gode lyddæmpere efter på hver side af motoren. Og jeg har tænkt mig, at jeg vil bruge forrørene fra min Vintage Speed, så jeg kan skifte imellem de to rimeligt ubesværet.
Jeg skal på rullefelt på et tidspunkt, og skal have testet et par ting, bl.a mit central-luftfilter version 3 (ændret fra 2,5" til 3" bl.a.) for at se om det stjæler effekt og så kunne det være interessant at teste samtidig, hvor meget en effekt en Vintage Speed udstødning evt. stjæler.
Første mock up til luftfilteret kan du se her. Toppen er ikke den korrekte,- det er en VW top der blot ligger der af hensyn til fotografen....
Sæt en 1 5/8" sidewinder på, af fornuftig kvalitet (A1, CB perfomance etc.), og så en 2½" Simons gennemgangspotte på i hver side, parallelt med hvor varmevekslerne plejer at side. God effekt og god dæmpning. Det vil du blive glad for tror jeg.
Ellers prøv at søg på TurboThomas og specielbyggede type 1/4 headers.
/Peter
Jeg vil hellere få lavet en sidewinder klon til mine VS J-rør, og så lave et lyddæmper setup som du beskriver. Jeg er faktisk også usikker på, om en sidewinder kan få plads for oliefilteret på min motor. VS-udstødningen krævede lidt modificering pga dette.
Eller måske noget Bursch 4-2-1 agtigt?
Superflow'en er bedst under ca 5000 omdr. Leverer momentet tidligere. A1 o.lign. er bedre allround og mere "sporty" hvis man kan sige det sådan.
Tilslutter mig en A1 header. De er rigtig gode.
Hvis du VIL have muligheden for at skifte rundt ved J rør så køb en type 4 bas
http://www.ahnendorp.com/images/product_images/info_images/21185_3_Typ_4_Bus_Van_Auspuff_mit_Faecherkruemmer_Ahnendorp_0.JPG
Ahnendorp´en har jeg også overvejet, men den har tilsyneladende samme opbygning som CSP´en, så rørene fra 2 og 4 er længere end rørende fra 1 og 3. Plus, at den kun er 40 mm Ø, og en indsnævring på 2 mm i overgangen kan vel ikke være godt for noget.
Altsammen gode råd, men jeg har været alle mulighederne igennem uden at finde det ideelle. Vil egentlig helst prøve Bursch´en, men de hænger ikke på træerne, og fås vist slet ikke i rustfri og i 42 mm.
Jeg er ikke umiddelbart interesseret i, at skifte VS´en ud. Jeg er glad for den, og som Torben siger, er den god til daglig kørsel, men bliver nok udfordret når der er mange snoninger,- det er netop det jeg synes kunne være sjovt at få testet.
Så tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvem (i DK) kan bygge det jeg skal bruge?
Altså, at rørlængden på primær rørene varierer 2-3" i længden betyder ikke en fløjtende på sådan en motor. 1 eller 2 cylindere vil måske trække max lidt før eller senere end de andre, så du måske får en lidt bredere momentkurve. Hvad er der galt i det??
40 mm (37 mm I.D.) er nok til hvertfald 160 hk, så det er vist rigeligt til din motor.
de forrør du har er vel kun 1½" (?)
T
Ok, jeg var af den overbevisning, at for at collectoren virker optimalt og trække gasserne rundt i rækkefølge var det vigtigt, at rørene havde samme længde? Men det betyder måske ikke noget videre med mindre man trækker mange flere HK ud end jeg gør?
Mine forrør er 1 5/8". Vil det ikke være skidt at koble 1 1/2" rør efter dem?
Nå, jeg går i tænkeboks.....
Hvis jeg vælger at skifte min VS, hvad er så holdningen til den her:
http://www.ahnendorp.com/VW-Kaefer-Typ-1-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Auspuffanlagen-51/Road-Racing-BAS-Auspuffanlage--neue-Version--VW-Kaefer-Typ-1--mit-Edelstahl-Schalldaempfern.html
Nå ok. Den anden er jo så godt og vel 1½ - men knapt 1 5/8"
Roadracing versionen du linker til er da bedre end VSéren, men hvis du virkelig vil se en positiv forskel, så er det - stadig A1 sidewinderen du skal vælge.
Ved brug af roadracing versionen fra Ahnendorp skal du modificere de bagerste motorblik ved remhjulet. Større opgave. Min lillebror købte en brugt i rustfri for noget tid siden, og har nu bygget den på hans 2110'er. Den er med 2½" rustfrie Simons potter i hver side, og lyder/dæmper fint. Men han ente med at svejse rørene fra henholdsvis cyl 2 og 4 lidt om, samt lave sine egne motorblikplader. Så ikke "bare lige"... Og vi var også lidt nedslået over kvalitet af headeren, altså hvordan rørene samles indvendigt, da han skar det store rør af efter headeren pga vinklen skulle ændres.
/Peter
Ok, tak for det Peter. Så bliver det ikke den.
Og tak til Torben for gode indspark.
Jeg afventer lidt og overvejer projektet igen.
Godt valg
Spenderer du en tur på rullefelt, så du kender før og efter resultatet?
Ja, jeg er sgu for nysgerrig til at lade være :-)
You must log in to post.