Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Dynamo 6v vs. 12v

Tags:
No tags yet.

(permalink) mads-kaa Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hej

Jeg er ved at konvertere til 12v og ja, jeg ved godt at mange sikkert synes jeg skal bruge en generator. Jeg har desværre kun remhjulet til 6v dynamoen, er der forskel på dem? 12v dynamoen er ca. 1 cm dybere, så remmen sidder ikke lige. Er der evt. Andet jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak.

/Mads

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg syntes det er et underligt spørgsmål. Uanset om du bruger dynamo eller generator er du da nødt til at bruge den rigtige remskive. Jeg ville personligt bruge en generator fordi det er nemmest at tilpasse ledningsnettet. Og igen lettest at bruge en med indbygget regulator

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) mads-kaa Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Tja, det kan da godt være, men når man aldrig har set en remskive fra en 12v Dynamo, så er det jo ikke til at vide om den er forskellig fra en 6v. Hos CSP har en en remskive de siger passer på en 105mm 6/12v Dynamo, det er ikke særlig opklarende heller...

Tak for svaret i øvrigt, det var meget nyttigt.

/Mads

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Du skal ikke bruge andet end originale remskiver. Og at de skulle kunne erstatte hinanden er noget vrøvl. Jeg tror måske det kan bruges når man bygger type4 om til type1 køling. Der bruger man jo 6volt remskive på 12volt system for at få blæserhuset anbragt bedst i forhold til cylindrene.
Men remskiverne på 12v passer både til generator og dynamo.
Hvis du bruger en generator har du næsten de ledninger du skal bruge i motorrummet. Du skal blot lave en ekstra tyk fra D+ og om til starterens B+. Så kører det. Der er som regel et ekstra hul i kølerblikket over gearkassen til kablet. Brug loddekabelsko.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.