Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Sænkning efter bremseskifte

Tags:
No tags yet.

(permalink) Oestergaard Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Godaften i forummet

Jeg har søgt på forummet men ingenting fundet.
Jeg har skiftet bremsebakker foran på min buggy fra 66'. Sagen er at efter den har fået hjulene på så er den min 50mm højere end inden. Hvordan kan det være? Jeg vil gerne finde ud af det inden jeg kører en tur i den og pludselig sidder jeg på asfalten.

Mvh
Lasse

(permalink) ibdanmark Member
Skrev for 7 years siden | | | |

kør en tur i den,så tror jeg den falder på plads igen

-------------------------------------------
bred buggy nu med spær
flere airbag frie zoner i dk
40753159
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Bærearmene går stramt eller led og bøsninger

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Oestergaard Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvad mener du Frank det det er noget der skal smøres eller skal jeg bare som IBDanmark siger rulle en tur og så falder den ned.

(permalink) fvee Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Rep. det!!!!!!!!!!!!!!!

(permalink) Oestergaard Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ja, men kan ikke se nogle revner eller noget.. så kan du sige noget mere specifikt?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Skil den ad og se efter hvad det er der ikke kan bevæge sig. Hvis bilen har en uoriginal sænkningsforbro eller uoriginale bærekugler og styrekugler går det nok for stramt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 7 years siden | | | |

du har sikkert heller ikke nogen affjedring i bilen - og havde det nok heller ikke inden du lavede bremser...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Oestergaard Member
Skrev for 7 years siden | | | |

altså du mener støddæmperen er gået?

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Hvis dine støddæmpere er gået, skulle du nok have snakket lidt med dem om høflighed og at fortælle dem, at man går ikke bare midt i et projekt.
(Har du haft en samtale med dem om hvornår de skulle komme hjem igen ???)
Dine støddæmpere har INTET med højden at gøre, efter et bremseskift.

Det vi alle sammen forsøger at fortælle, er at der et eller andet sted, er noget der hænger/bevæger sig stramt og derved forhindre/hindre affjedring af dine forhjulsophæng.

Derfor skil det ad, find ud af hvad der mangler mobilitet og reparer det til optimal ydeevne igen. Specielt på en buggy er det vigtigt at affjedringen virker perfekt, da der er mindre vægt på den forreste aksel, end på en type1.

Mangel på affjedring kan resultere i at man mister styringen og dermed kontrollen over køretøjet, så det er ikke for sjov vi anbefaler dig at skille det ad og finde fejlen.

Mvh Royce

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) HNC Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Ikke for at være uhøflig eller personlig... men hvis man ikke er i stand til gennemskue at der er noget noget galt og nogenlunde hvor omkring problemet er - eller kan følge de råd der allerede er givet - så skal man absolut IKKE rode med hverken bremser eller undervogn, men overlade det til nogen der ved hvad de har med at gøre.

Selvfølgelig skal forbroen smøres, det er derfor VW har forsynet den med smørenipler - og det skal gøres ofte! Er der tale om forbro med styre- bundbolte, skal det naturligvis også smøres og vedligeholdes jævnligt.

Sjovt nok må man ikke selv skifte en Ballofix på sit vandrør, men man må gerne skrue bil, uden selv de mest basale forudsætninger :-( Jeg ser gerne, at den slags perlegrus mekanikere holder sig i en rimelig stor afstand fra mig og min familie ude i trafikken, for jeg bliver sgu utryg...

Men siden du nu spørger på et bilforum, er du jo nok interesseret i at lære, og det skal vi allesammen ;-) Gør nu som du er blevet rådet til. Afmonter støddæmperne, tjek det hele for slør og at tingene kan bevæge sig frit, gennemsmør alt med en fedtsprøjte, monter støddæmpere igen og dobbelt tjek at det hele virker som det skal. Virker det ikke, skal bærearme afmonteres, kontrolleres og repareres/udskiftes om nødvendigt. En reparationsbog er en nødvendighed, hvis man vil vide hvordan ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Oestergaard Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg spørger fordi jeg er usikker, jeg er "mekaniker" af hobby og lærer af det jeg læser på forummet her og andre steder. Jeg forstår udemærket hvad I skriver og har også bygget flere forskellig biler og min første bil var en 1303 i turbolook som min far og jeg satte i stand. Den har dog lidt anderledes opbygget end en 1300 fra 66', så derfor kommer der lidt spørgsmål fra mig. Jeg havde måske håbet på at der var en som kunne sige at det er præcis det eller det og så havde det været nemmere. Vi er vel alle lidt dovne. :) og da jeg lige er blevet færdig med at ligge motor i og forbinde til full flow, 4i1 udstødning med en speciel potte, så havde jeg håbet at jeg kunne få den færdig i weekenden til en prøvetur inden vinteren. Men jeg vil starte med støddæmpere og teste for møre bøsninger og smøre, hvor jeg end kan komme til det og så kan det være jeg kan rulle en tur.

Tak for hjælpen
Lasse

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Jeg er også doven, jeg gider kun lave tingende en gang. Så jeg gør altid for meget ud af, det når jeg går i gang.

Jeg kan give dig en grov vejledning:

Først spindlerne af...

Du piller bærearmen af i den ene side, og fjerner pinolskruen midt på rørene. Så kan du trække fjederpakken ud af røret med den anden bærearm. Der må ikke gå kludder i rækkefølgen af lameller i fjederpakken, hver lamel skal beholde sin plads, da de er "slidt" sammen i forhold til hinanden. Sæt f.eks kabelstrips på inden du fjerner den anden bærearm.

Inden du samler forbroen igen, skal du kontrollere at hver bærearm kan rotere let og ubesværet - uoriginale forbroer er berygtet for en alt for stram pasning i de inderste bøsninger til bærearmene. Går de stramt, skal det ordnes - ellers mister du fjedervirkningen i forbroen...
Den rigtige måde at tilpasse bøsningerne er med en rival - selvom mange vælger at pudse af inderste lejeflade på bærearmene...

Når bærearmene er ordnet, er det "bare" at montere fjederpakningen igen sammen med nye gummipakninger for rørenderne inden bærearmene sættes på.
Er din buggy sænket, er det en go´ ide at overveje castorschims mellem nederste rør og rammehovedet - det hjælper vældigt på køreegenskaberne...

God fornøjelse. :)

Mvh Royce

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) Oestergaard Member
Skrev for 7 years siden | | | |

Tak Royce :)


Reply

You must log in to post.