Hej, kan se på min reg attest på min vw type 2 doka 1977, at den havde gule plader.
Når jeg igen skal ha plader på vil jeg gerne have hvide plader på til privat kørsel. Nogen der ved hvad man gør? Hvad koster det?
Hej, kan se på min reg attest på min vw type 2 doka 1977, at den havde gule plader.
Når jeg igen skal ha plader på vil jeg gerne have hvide plader på til privat kørsel. Nogen der ved hvad man gør? Hvad koster det?
Ca. 13000kr
Ku du uddybe det?
Jeg har gule plader på min Doka og bruger den til privatkørsel.
Vil du have bagsæderne i brug, må du betale afgift til hvide plader, pris ca 13000,-
Tak for svaret Karsten.
Hvordan kan du bruge den til privat kørsel med gule plader?
Der er absolut intet der forhindre dig i at køre i en gulpladebil, som privatbil.
Det eneste der kan komme, er et spørgsmål om penge (herunder moms). Det er bl.a. derfor man i en årrække kunne se mærkatet: "Køretøjet må bruges privat" på mange varevogne.
Selv har både konen og jeg kørt rundt i 4WD og st.car. på gule plader, da det bl.a. var billigere i vægtafgift og vi ikke skulle bruge bagsædet.
Mvh Royce
Hov, ang. hvordan.
Jeg var ved at overveje at smide hvide plader på en gulplade vogn for nogle år siden.
(en st.car med lastrum i bag, incl rumadskilelse, faste ruder i bagdøre, ingen indvendige dørhåndtag i bagdøre m.m.)
Jeg fik at vide jeg skulle lave bilen om til en personbil (herunder bagsæde, seler, rudehejs osv, som den var typegodkendt med i privatbil udgaven (tidstypisk. dvs. du burde kunne undgå selerne). Derefter skulle den synes og godkendes som personbil, og hos skat betales en afgift, således der kunne udleveres hvide plader i stedet, for de nuværende gule.
Jeg valgte at droppe ideen, da ombygningen ville ende med at blive dyrere, end at købe en tilsvarende vogn, der allerede var på hvide plader.
Mvh Royce
Men kan man ha veteran status og samtidigt ha gule plader? Gider ikke til syn hvert 2. År.
Har prøvet at læse på skats hjemmeside og det er da godt nok ikke til at hitte rede i!
Min er veteran synet, så det er ikke noget problem.
Men ved privat kørsel i en gulpladebil, så skal man vel købe dagsbeviser eller hvon?
Det er utroligt hvad man skal høre. Jeg har kørt rundt i en Polo på gule plader i mange år. Ligesom mange andre har gjort, eller gør. Hvis man køber en ny gulpladebil i dag er der nye regler. Men de gamle biler skal man bare tage helt roligt. Hvis ikke man blander bilen ind i et firma er der ingen problemer. Det er der kun hvis det er et firma der ejer bilen og man så vil køre privat kørsel i den og nej kun hvis man ikke har betalt momsen. Men igen ikke på en gammel bil.
Hvad er dagsbeviser?
Det hele kommer sig af, at jeg er blevet lidt overrasket over at min 77 doka oprindeligt har været på gule plader. (Egentligt ikke så underligt men jeg har ikke lagt mærke til det).
Jeg havde jo en Forestilling om at køre til træf og have mine drenge med på bagsædet. Men jeg gider jo ikke “give” skat, mine spare penge hvis jeg kan slippe for det. Så derfor ville jeg lige høre hvad i gør?
Børn på bagsædet = personbil på hvide plader og afgift til skat.
Max 2 personer + gods i lastrum + åbent lad til gods = varebil på gule plader
At blive stoppe med med personer i lastrummet på en gulplade, er så vidt jeg husker dyrere i bøde, end afgiften for ombygningen.
Så kan du selv vælge hvad du vil.
Mvh Royce
Der er plads til 3 personer i min Doka på gule plader.
You must log in to post.