Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælpe relæ til træg starter, info søges

Tags:

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Min T2A bus hænger nogen gange i starteren, som regel hjælper det et vente lidt og prøve igen. Jeg kunne godt mistænke at det er leveringen af strøm der driller, for når den kører, så kører den fint.
Er der ikke noget med at det kan hjælpe at sætte et hjælperelæ på, så jeg kun skal aktivere hjælperelæet, starterrelæet får så strøm direkte fra batteri.

Er der en gammel tråd om det, eller en der har en tegning ?
PFT.
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hej R
Helt rigtigt, det har været et kendt problem på busserne da strømmen skal løbe fra bagenden over tændingsnøglen og tilbage til bagenden igen, med det resultat at spændingen til startrelæet falder til under 10 volt det er ikke nok til at trække relæet på starteren. Du kan nemt teste om det er det der er dit problem ved at holde et voltmeter på startrelæet imens en hjælper drejer tændingsnøglen. der skal gerne være 12v
Jeg har lavet det på min bus for år tilbage, jeg skruede en alm. vandtæt dåse på vangen under bussen tæt på startmotoren, brugte et alm skifterelæ der kan bære strøm nok.
Brugte kablet der går direkte fra batteriet til starteren og ledningen fra tændingslåsen som styrestrøm, det er ret enkelt at montere, tag et lille 12v batteri et par stumper ledning og en pære og så bare øve dig oppe på arbejdsbordet, så gir det hele sig selv. Brug nogle gode stik og selvfølgelig ikke ledninger der er for tynde, så tætner du bare dåsen under bilen med noget sika eller tilsvarende så du er sikker på den er 100 procent vandtæt Jeg har ikke haft problemer en eneste gang med den opsætning.håber du kan bruge forklaringen.
Mvh Kenneth

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Takker Kenneth

Ja, det gælder jo bare at at relæet skal åbne op for strøm direkte fra batteriet.
John aka Fvee har forklaret mig dette (så kan du se om jeg har forstået det John :-))

Jeg skal bruge et 12V hjælperelæ (mindst 30 A)
Der er 4 stik på med disse numre 30, 87, 86 og 85

Nr 30 forbindes til batteri med 2,5 mm2 ledning og sikring
Nr 87 forbindes med det stik på starterens relæ hvor ledning fra tændingslås før sad, også med 2,5 mm2 ledning
Nr 86 forbindes med ledning fra tændingslås, den sad jo før direkte på starterens relæ
Nr 85 går til stel.

Det bliver helt sikkert arbejdsbord test, jeg er opereret i benet, så går med krykker hele april, skal ikke kravle for meget rundt :-)

Satser på at det er løsningen, der er også lidt mere oomph i min motor, så kan godt være starteren kommer på overarbejde.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 6 years siden | | | |

hvis relæet klikker når du drejer nøglen kan det være omtalte problem, men selvfølgelig også andre problemer såsom selve relæet eller dårlige forbindelser i ledninger også dårlig stel. du kan som jeg skrev måle volt direkte på startrelæet imens der er en der drejer nøglen.

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ja, det må jeg lige prøve før jeg monterer hjælperelæet.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper

Reply

You must log in to post.