Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  udsættere ved tændt lys

(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej VWnettet, jeg har et problem med at min motor laver udsættere og skyder i udstødning når jeg kører med tændt lys ved høje omdrejninger. Mens motoren går dårligt i høje omdrejninger og jeg slukker lyset så kører den 100% som den skal??? Jeg har så prøvet at hive stikket af automatchokeren og så virker til at problemet forsvinder igen.
Giver det mening for nogen?
Motor 1600 industrimotor
Ventiler 0,15
Platiner 0,4
Tænding 7,5 før TDC

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jeg havde en kundebil for mange år siden der gjorde sådan. Der var sat et forkert, højt, fordelerdæksel på så midterkullet ikke kunne nå roteren. Mangler midterkullet, er der for stor modstand i dæksel, kul og kabler? Er der 12volt på anlægget?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Er ikke hjemme i dag, Jeg prøver at tjekke i morgen.

Det er en 6v - jeg må lige prøve at måle igennem i morgen.

Kan det evt være shut-OFF ventilen der driller? Den sidder jo sammen med ledning til chokeren - jeg kan måle at spændingen falder med ca 0,5v når jeg tænder lyset.

(permalink) brotgaard Member
Skrev for 5 years siden | | | |

shutt off ventilen , fåes den ikke kun i 12 volt? sidder den på en 6volt bil , så er det problemer , muligt den kan stå åben ved de omkring 7 volt der er på et 6 volts anlæg , men ikke sikkert den kan når der kommer forbrug på , det kunne vel være en mulig fejl

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Ventilen findes også på 6volts biler

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 5 years siden | | | |

okay , vidste ikke den fantes i 6 volts udgave , har før søgt en til en bekendt , dog kun kunne finde choker element som 6 volt , ikke den anden.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej - så fik jeg målt lidt modstande

Tændkabler
Center - 1,0 ohm
Tændrør 1 - 1014 ohm
Tændrør 2 - 1019 ohm
Tændrør 3 - 1006 ohm
Tændrør 4 - 985 ohm

Dæksel
Kul 9,6 ohm
Dæksel 1 - 1,3 ohm
Dæksel 2 - 1,0 ohm
Dæksel 3 - 1,2 ohm
Dæksel 4 - 1,1 ohm

Jeg har prøvet at tage chokeren fra og så stillet den så den står fuld åben, så må jeg se om det hjælper.

Andre ideer er velkomne :-)

(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Fik lige testet - kører fint uden chokeren koblet på, så ved jeg da hvor problemet er. Men så længe vejret er så godt er det jo heller ikke et problem ikke at have choker :-)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Du mener så chokerens strømforbrug er problemet?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

jeg er ikke helt sikker på hvordan det kan hænge sammen, men da den sidder på samme ledning som shut-OFF ventil og tændspole tænker jeg at enten shut-OFF ventil driller eller at tændspolen laver for lidt spænding ved høje omdrejninger??? Men er på ingen måde sikker.
Umiddelbart kan det jo ikke være chokeren i sig selv da den gør det den skal med at åbne i karburator og det virkede fint nok.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Har du målt volt på tændspolens klemme15 når alle forbrugere er tændte, også chokeren? Giv lidt gas medens du måler.
Prøv at måle volt direkte på batteriet ved 2000-2500 omdr. Både med og uden forbrugere.
Har du kontrolleret at rotoren og strømfordelerdækslets højde passer sammen, som jeg nævnte i starten? Hvis man mærker efter kan man mærke at man klemmer på midterkullet når man sætter dækslet på

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej Frank

Rotor og strømfordeler dæksel passer sammen, man kan mærke at kullet går på når man sætter den nedover som du skriver.

Jeg har lige målt lidt volt, alle ved ca 2300 omdr/min
Klemme 15:
Ingen forbruger - 7,1 volt
Med lys - 6,22 volt
Med choker - 6,55 volt
Med både lys og choker - 5,66 volt

Direkte på batteri:
Ingen forbruger - 7,60 volt
Med Lys - 7,27 volt
Med choker - 7,53 volt
Med både Lys og choker - 7,26volt

Ved ikke helt hvad jeg kan konkludere? Andet end at det ser ud til at der mistes 1,5 volt på tændspolen ved forbrug af både choker og lys samtidig. Men at choker/lys hver for sig kun giver et tab i volt på ca 0,6-0,8volt.

(permalink) Dillen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Dårlig tændingskontakt?
Prøv at måle spændingen over den (eller før og efter den).

(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej - Det må være "D" på denne tegning, eller?

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_63_USA.jpg

Tænker du at jeg skal måle på ben 30 og stel og dernæst ben 15 og stel (med tænding på?)og så sammenligne de to?

VH Brian

(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej

Så har jeg målt hen over tændingslåsen, alle med motor slukket
Fra 30 til stel - ca 6,48 volt
Fra 15 til stel - ca 5,42volt

Renset kontakter og stik på alle ledninger til tændingslås og har nu 5,89 volt efter rensning. Henover kontakt fra ben 30 til 15 måler jeg 1 ohm modtstand og fra 30 til sikring 2 hvor ledning fra 15 går ned måler jeg 1,1 ohm.

Men så snart jeg drejer tænding bliver der vel forbrug og afsætning i ledninger med det samme der sænker spændingen? Tænker at så længe jeg ikke måler for meget modstand henover tændingslåsen må den vel være ok?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Du skal måle på spolen

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det er også det jeg har gjort ovenfor, hvor jeg har målt både spole og batteri. Eller er det noget andet du tænker på?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Du skriver du har målt over Tændinglåsen. Der er ingen 30 på spolen. Du skal måle som bilen kører med lys og visker osv.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej Frank, se endnu længere oppe i tråden - jeg målte over tændingslåsen da Dillen foreslog at det kunne være den efter jeg havde målt på spole og batteri. Vh Brian

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Ok. Jeg er ikke så god på en mobil. Prøv at skifte tændspolen og/eller rotoren

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det er vel ikke noget så simpelt som platiner der skal renses

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jeg tænker bare at det må hænge sammen med for lav spænding, når den kører fint uden forbrug? Var der ikke noget med at man kan måle modstand i en tændspole for at måle om den virker?
Jeg har et nyt sæt platiner jeg kan prøve at sætte på i morgen eftermiddag.

(permalink) Dillen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hvis du taber 1 Volt fra klemme 30 (konstant plus) til klemme 15 (tændings plus) - altså over tændingskontakten,
er der et problem i kontakten.
1V er meget, - særligt på et 6V anlæg - og jo mere belastning der sættes på,
jo mere strøm løber der igennem kontakten ("modstanden") og jo mere spænding tabes der over den.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Rens platiner med benzin eller kontaktrens på et stykke tykt papir. Også evt.nye

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BrianU Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej, lige en opdatering på problemet. Motoren kører fint igen og det er både med choker, lys og vinduesvisker tændt :-)

Jeg har renset alle stik ved tændingslås, lyskontakt, viskerkontakt og choker stik+stel - samt sat nye platiner i. Så er ikke 100% sikker på havd der virkede men nu virker det i hvert fald. Tror dog mest at det er rensning af stik. Jeg målte 14ohm på tændingslås og 22 ohm på lyskontakt før rens og de er begge på 1 ohm nu.

Tak til Frank og alle i andre for gode input - jeg lærte i hvert fald noget nyt.

God sommer - ses derude :-)


Reply

You must log in to post.